ITPP3/443-45/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-45/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 3824 90 97 przeznaczonych do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 3824 90 97 przeznaczonych do celów opałowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie destylowania, rektyfikowania alkoholi oraz produkcji napojów alkoholowych destylowanych. Produkcja odbywa się na terenie składu podatkowego. Produktem ubocznym procesu rektyfikowania są oleje fuzlowe o kodzie CN 3824 90 97. Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby oznaczone kodami CN 3824 90 91 i CN 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Ustęp 3 tego artykułu stanowi, że paliwami opałowymi są wyroby energetyczne używane do celów opałowych. Zatem olej fuzlowy przeznaczony do celów opałowych jest paliwem opałowym. Stawki podatku akcyzowego określa art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w związku z faktem, iż przepis ten nie określa stawek dla przedmiotowego oleju o podanym kodzie CN, zastosowanie mają stawki określone w pkt 15, tj. dla pozostałych paliw opałowych. Ponieważ przedmiotowy olej fuzlowy posiada gęstość w temp.15°C równą 840 kg/metr sześcienny, zatem stawka podatku akcyzowego dla tego oleju fuzlowego wynosi 232,00 zł/1000 litrów objętościowych. Dlatego w przypadku zużycia przez Spółkę do własnych celów opałowych, w kotłowni olejowej zlokalizowanej na terenie składu podatkowego, wyprodukowanych w tym składzie olejów fuzlowych, Spółka jest zobowiązana zapłacić podatek akcyzowy w wysokości 232,00 zł/1000 litrów objętościowych zużytego oleju fuzlowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazując na cele opałowe, do kotłowni olejowej zlokalizowanej na terenie składu podatkowego, oleje fuzlowe wyprodukowane w tym składzie, Spółka ma dodatkowe obowiązki związane z jego przekazaniem, np. w postaci całkowitego skażenia, barwienia lub znakowania.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, nie ma dodatkowych obowiązków związanych z przekazaniem oleju fuzlowego do spalania w kotłowni własnej zlokalizowanej w składzie podatkowym, gdyż obowiązek taki nie wynika ani z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwsze, ani z art. 90 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1.

oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;

3.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Obowiązkowi barwienia nie podlegają wyroby energetyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, wykorzystywane do celów żeglugi przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej #8722; art. 90 ust. 1a ustawy.

Obowiązek znakowania i barwienia wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1, ciąży na podmiotach prowadzących składy podatkowe, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego i przedstawicielach podatkowych #8722; art. 90 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew #8722; art. 93 ust. 2 ustawy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest producentem napojów alkoholowych. Zamierza zużywać na terenie własnego składu podatkowego do celów opałowych wyrób uboczny procesu rektyfikacji alkoholu etylowego #8722; oleje fuzlowe o kodzie CN 3824 90 97. Wątpliwości Spółki dotyczą ewentualnego obowiązku: skażania, znakowania i barwienia przedmiotowych wyrobów.

W ocenie tutejszego organu, z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają: oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny; oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 #8722; przeznaczone na cele opałowe oraz oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Zatem z uwagi na fakt, że wyroby akcyzowe przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN 3824 90 97 nie zostały wymienione wśród wyrobów podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia - nie podlegają temu obowiązkowi. Ponadto, wskazać należy, że wyroby akcyzowe przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN 3824 90 97, zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, co do zasady nie podlegają skażaniu środkami skażającymi.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację #8722; w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl