ITPP3/443-412/14/MD - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-412/14/MD Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 30 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja Lokalna Grupa Działania -.... (dalej jako "Fundacja") jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Fundacja jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Od dnia 16 października 2009 r. Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego.

W dniu 25 kwietnia 2014 r. Fundacja podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę przyznania pomocy w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013. Finansowanie tego działania pochodzi w 20% z budżetu państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej. Środki wydatkowane przez Fundację w ramach tego działania będą refundowane. W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzona jest operacja pt. "..." (o akronimie:..), której celem jest ocalenie od zapomnienia, odkrycie i wykorzystanie na nowo dziedzictwa kulturowego, jakim jest tradycyjna i regionalna kuchnia... poprzez wydanie jednej publikacji "...", organizację jednego seminarium i jednego jarmarku oraz powstania jednego Szlaku kulinarnego... do czerwca 2014 r. Celem szczegółowym jest promocja... wśród turystów i mieszkańców poprzez tradycyjną regionalną kuchnię... i inne wywodzące się ze społeczności zamieszkujących obszary LGD partnerów projektu. Koszty związane z realizacją tych działań to: wynagrodzenie dla koordynatora projektu, przygotowanie potraw w restauracji, wykonanie profesjonalnych zdjęć do publikacji pt. "...", wynagrodzenie dla etnografa za zbadanie i wybór tradycyjnych i regionalnych przepisów, opracowanie i wydruk publikacji pt. "...", wynagrodzenie dla osób prowadzących seminarium podsumowującego projekt, wynajem sali na seminarium podsumowujące wraz z poczęstunkiem (degustacja potraw regionalnych wybranych z publikacji, gorący posiłek trzydaniowy dla uczestników seminarium), koszty dojazdu na seminarium, przygotowanie i wydruk zaproszeń na seminarium, organizacja Jarmarku... prezentującego potrawy tradycyjne, regionalne, zespoły artystyczne i rękodzieło (wynajęcie sceny plenerowej z nagłośnieniem i oświetleniem oraz realizacją dźwięku, wynajęcie namiotów wystawienniczych dla rękodzielników). Powyższy projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej, a ostateczny jego odbiorca uczestniczy w nim nieodpłatnie. W związku z jego realizacją Fundacja nie uzyskuje żadnych przychodów i - na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - nie wystąpiła także sprzedaż opodatkowana. Fundacja nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Fundacja prowadzi i będzie prowadzić także działalność gospodarczą w zakresie pozostałych form kształcenia. W związku z powyższym Fundacja na mocy art. 86 ust. 1 nie dokonuje i nie będzie dokonywała odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług służących do wykonywania powyższych czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami ponoszonymi na realizację projektu w ramach bezpłatnej działalności statutowej (działanie "...").

Zdaniem Fundacji, nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektu realizowanego w ramach działalności statutowej nieodpłatnej (działanie "..."), ze względu na wykonywanie wyłącznie czynności nieodpłatnych; "zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy". Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, jedynie w zakresie w jakim towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro usługi i towary nabywane w ramach realizowanego projektu nie są (nie będą) wykorzystywane do wykonywania przez Fundację czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Fundacja nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl