ITPP3/443-381/13/MD - Prawo klubu sportowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie modernizacji stadionu miejskiego ze środków pochodzących z programów unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-381/13/MD Prawo klubu sportowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie modernizacji stadionu miejskiego ze środków pochodzących z programów unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Klub Sportowy (dalej Klub) jest wpisany do ewidencji prowadzonej przez Starostę. Jest to zgodne z art. 4 ustawy o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.), według którego kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, podlegają wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Klub aplikuje o środki na realizację operacji w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W czerwcu 2012 r. Klub złożył w biurze L. wniosek dotyczący modernizacji stadionu miejskiego. Prace obejmują wykonanie robót budowlano-montażowych w:

1.

budynku socjalno-biurowym w następującym zakresie: demontaż urządzeń i instalacji sanitarnych, elektrycznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, poszerzenie otworów drzwiowych i okiennego, wymiana nadproży (w przypadku stwierdzenia podczas poszerzania otworów drzwiowych, że istniejące nadproża posiadają odpowiednie długości - ich wymianę zaniechać), częściowe rozebranie ścianek działowych i wykonanie nowych, zamurowanie otworów drzwiowych, zbicie i wykonanie nowych tynków wewnętrznych, wymiana posadzek wraz z podłożami i dociepleniem, wymiana instalacji elektrycznej wraz z osprzętem, wykonanie nowych instalacji sanitarnych, montaż nowych urządzeń sanitarnych, gładzie gipsowe i malowanie ścian i sufitów farbą emulsyjną, wykonanie remontu elewacji, docieplenie wraz w wykonaniem nowej elewacji systemowej, docieplenie ścian fundamentowych, wymiana pokrycia dachowego, wymiana obróbek blacharskich, montaż żaluzji przeciwwłamaniowych w otworach okiennych, montaż "fartucha" elewacyjnego z logo klubu sportowego, montaż daszków wejściowych, wywiezienie gruzu;

2.

wiacie w następującym zakresie: wymiana pokrycia dachowego z płyt eternitowych na blachodachówkę, wymiana płatwi drewnianych, czyszczenie i malowanie elementów konstrukcji stalowej wiaty, rozebranie istniejącej posadzki na kostkę betonową wraz z obrzeżami chodnikowymi, wykonanie zasilania elektrycznego z budynku socjalno-biurowego, wykonanie instalacji oświetleniowej sterowanej z budynku socjalno-biurowego, wywóz gruzu;

3.

przyłączu kanalizacyjnym z przydomową przepompownią w następującym zakresie: wykonanie wykopu pod przyłącze kanalizacyjne, ułożenie przykanalika i podłączenie nowej i istniejącej kanalizacji, wykonanie metodą studniarską komory przepompowni wraz z jej uzbrojeniem, montaż przyłącza kanalizacyjnego rurą ciśnieniową do istniejącej sieci kanalizacji tłocznej, zamontowanie zasuwy, oznakowanie poziome ułożonego rurociągu, zasypanie wykopu, plantowanie i porządkowanie powierzchni wykopów;

4.

budynku gospodarczym w następującym zakresie: remont tynków zewnętrznych, częściowa wymiana, przetarcie tynków, malowanie elewacji farbami emulsyjnymi, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, malowanie elementów drewnianych i metalowych, wymiana pokrycia zadaszenia z płyt eternitowych na blacho dachówkę, naprawa opaski betonowej.

Prace będą również obejmowały zagospodarowaniu terenu - ciągi piesze (chodniki) - w następującym zakresie: rozebranie istniejących chodników betonowych i płyt chodnikowych betonowych, poszerzenie i wyrównanie podłoża pod chodniki z kostki betonowej, montaż obrzeży chodnikowych, wywiezienie gruzu.

Wykonawca robót został wyłoniony w drodze przetargu, a prace budowlane mają zostać zakończone do września 2013 r. Efekt operacji nie jest i nie będzie przedmiotem najmu i nie będzie osiągany z tego tytułu przychód. Klub nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług (art. 88 ustawy podatku od towarów i usług). Klub opiera swą działalność na aktywności członków i dotacji z urzędu miejskiego. Celem Klubu jest rozwój różnych dyscyplin sportu oraz stałe podnoszenie jego poziomu; organizacja masowych imprez rekreacyjnych oraz turystycznych; dbanie o rozwój bazy sportowo-rekreacyjnej, a także czynny udział w życiu kulturalnym i społecznym. Interpretacja przepisów wymagana jest jako załącznik do wniosku o płatność składanego przez Klub w Urzędzie Marszałkowskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisaną operacją Klub ma możliwość odzyskania i odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Klubu, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, ponieważ jest ostatecznie poniesiony przez Klub, który nie będąc podatnikiem VAT nie ma żadnej możliwości odzyskania tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Klub aplikuje o środki na realizację operacji w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W czerwcu 2012 r. złożył w biurze L. wniosek dotyczący modernizacji stadionu miejskiego. Prace obejmują wykonanie robót budowlano-montażowych w budynku socjalno-biurowym, wiacie, przyłączu kanalizacyjnym z przydomową przepompownią. Prace będą dotyczyły również zagospodarowaniu terenu (ciągów pieszych). Wykonawca robót został wyłoniony w drodze przetargu, a prace budowlane mają zostać zakończone do września 2013 r. Efekt operacji nie jest i nie będzie przedmiotem najmu i nie będzie osiągany z tego tytułu przychód. Klub nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro działania realizowane w ramach ww. operacji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (Klub "nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług"). W konsekwencji Klub nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, o której mowa we wniosku.

Klub nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl