ITPP3/443-370/14/MD - Prawo koła łowieckiego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-370/14/MD Prawo koła łowieckiego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Koło L. (dalej jako "Koło") jest zrzeszeniem osób fizycznych mających uprawnienia do wykonywania łowiectwa oraz kandydatów do zrzeszenia Polski Związek..., będących równocześnie kandydatami do Koła. Koło ma osobowość prawną, którą nabyło przez wpis do rejestru Kół Łowieckich Zarządu Okręgowego Polskiego Związku... w... z datą 15 grudnia 1988 r.

Koło złożyło do biura stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania "..." wniosek pt. "...". Operacja została przeprowadzona w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia tej osi. Całkowity koszt operacji to... zł brutto, w tym dofinansowanie w wysokości 80% (tekst jedn.:... zł). Koło złożyło do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazało VAT w kosztach kwalifikowalnych. Operacja była realizowana w ramach działalności statutowej, nie przyniosła żadnych dochodów. Koło nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatki od towarów i usług. Jednym z wymaganych załączników do umowy jest oświadczenie o kwalifikowalności VAT poparte indywidualną interpretacją wydaną przez organ upoważniony przez Ministra Finansów. Koło zaliczyło podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Z uwagi na fakt, że nie jest podatnikiem VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, nie ma możliwości odliczenia VAT zawartego w "fakturach zakupu".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Koło może odliczyć w całości lub w części podatek od nabytych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Koła, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczanego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług, ponieważ nie figuruje w ewidencji podatników VAT oraz w poprzednim roku obrotowym, tj. 2013, wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 150.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro usługi i towary nabywane w ramach realizowanego projektu nie są (nie będą) wykorzystywane do wykonywania przez Koło czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (Koło jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo). W konsekwencji nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego (ani w części, ani w całości) od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego projektu.

Należy przy tym zastrzec, że powyższa kwalifikacja prawnopodatkowa pozostanie aktualna, jeżeli Koło nie zrezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl