ITPP3/443-365/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-365/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 23 września oraz 17 października 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją dwóch projektów w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 23 września oraz 17 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją dwóch projektów w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa..... (dalej Stowarzyszenie) zostało zarejestrowane w dniu 21 grudnia 2009 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855).

Celem działalności organizacji jest:

1. Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa;

2. Złagodzenie skutków zmian strukturalnych w sektorze rybactwa;

3. Poprawa jakości życia w społecznościach rybackich i infrastruktury rybackiej;

4. Dywersyfikacja zatrudnienia w kierunku działalności poza sektorem rybactwa;

5. Poprawa atrakcyjności gospodarczej i turystycznej obszarów związanych z sektorem rybactwa;

6. Ochrona i poprawa stanu środowiska obszarów związanych z sektorem rybactwa;

7. Rozwój i rewitalizacja osad i wiosek z głęboko zakorzenioną działalnością rybacką i tradycjami;

8. Działania na rzecz rozwoju turystyki wodnej;

9. Opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich (zwanej dalej LSROR) w rozumieniu ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz zapisów Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013" zwanego dalej "PO RYBY";

10. Działalność charytatywna;

11. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

12. Upowszechnianie i ochrona praw kobiet i mężczyzn oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

13. Nauka, edukacja, oświata i wychowanie;

14. Krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży;

15. Kultura, sztuk, ochrona dóbr kultury i tradycji;

16. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

17. Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;

18. Porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym;

19. Ratownictwo i ochrona ludności;

20. Upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;

21. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

22. Promocja i organizacja wolontariatu;

23. Działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz innych partnerów LGR w zakresie zgodnym z celami LGR.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.), organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, lit. b) ustawy z dnia i marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 powyższego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowalnych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju obszarów wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1, z późn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Działania realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich, z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" - w tym w zakresie projektów pn. "..." oraz "..."- będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Realizuje wnioski na działania w ramach "małych projektów". Aby prawidłowo przeprowadzić rozliczenie projektu zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia VAT od towarowi usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwa "małe projekty" w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Stowarzyszenie podatku naliczonego w zakresie wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa ww. rozporządzenie (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

Zdaniem Stowarzyszenia, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Nie jest uznawane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest związana z czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług, przy realizacji operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa ww. rozporządzenie (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855). Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. Działania realizowane przez Stowarzyszenie w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich, z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Planowane działania w ramach "małych projektów" - w tym w zakresie projektów pn. "Organizacja...." oraz "..."- będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest związane z czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro ww. projekty realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" - jak zadeklarowało Stowarzyszenie - nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, o których mowa we wniosku.

Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl