ITPP3/443-348a/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-348a/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu potransakcyjnego w odniesieniu do całego okresu rozliczeniowego (kwartału) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu potransakcyjnego w odniesieniu do całego okresu rozliczeniowego (kwartału).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka dokonuje eksportu towarów na rzecz podatnika z Rosji. W ramach współpracy podpisana została umowa handlowa, w której Spółka zobowiązuje się do udzielenia kontrahentowi rabatu potransakcyjnego ustalonego kwotowo w wysokości 5% od wartości obrotu za dany okres rozliczeniowy, którym jest kwartał. Po naliczeniu rabatu potransakcyjnego, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wystawi fakturę korygującą dokumentującą udzielenie rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy. W związku z tym, że korektą objęte będą wszystkie dostawy towarów dla danego odbiorcy za dany okres - kierując się zapisem § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Spółka zamierza wystawiać faktury korygujące zbiorcze, zawierające następujące dane:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4,

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat,

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (jeśli taki by występował).

Na podstawie faktury korygującej dokonana zostanie korekta zgłoszenia celnego wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty za dany kwartał.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.

1. Czy Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą obrót za dany okres rozliczeniowy (kwartał), dokumentującą udzielenie rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy.

2. Czy prawidłowym jest zastosowanie uproszczenia w wystawieniu faktur korygujących, o których mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie faktur.

Zdaniem Spółki:

1. Może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą obrót za dany okres rozliczeniowy, którym jest kwartał, gdyż korekta z tytułu udzielenia rabatu potransakcyjnego za dany okres dotyczyć będzie wszystkich dostaw towarów dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Potwierdzenie stanowiska można znaleźć w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 kwietnia 2012 r. (sygn. akt III SA/Gl 1684/11);

2. W przypadku wystawienia zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu potransakcyjnego za dany kwartał, Spółka może wystawić fakturę korygującą zawierającą uproszczenia, o których mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur, bez konieczności odniesienia jej do faktur pierwotnych, tj. bez podania danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca obejmujących dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 -2 i pkt 6 oraz nazwy (rodzaju) towarów lub usług objętych rabatem. Powyższe stwierdzenie znajduje odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 stycznia 2013 r. nr IPTPP4/443-742/12-2/ALN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.

W świetle art. 2 pkt 8 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.), przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Według art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych są szczegółowo uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) - dalej rozporządzenie.

Obowiązkowe elementy jakie winna zawierać faktura określa § 5 ust. 1 rozporządzenia. W świetle tego przepisu, faktura powinna m.in. zawierać:

(...)

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

(...).

Według § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

W świetle ust. 2 ww. paragrafu, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi ust. 3 ww. paragrafu, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka dokonuje eksportu towarów na rzecz podatnika z Rosji. Spółka zobowiązała się do udzielenia temu kontrahentowi rabatu potransakcyjnego ustalonego w wysokości 5% od wartości obrotu za dany okres rozliczeniowy (kwartał). Po naliczeniu rabatu potransakcyjnego, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wystawi fakturę korygującą dokumentującą udzielenie rabatu. Korektą objęte będą wszystkie dostawy towarów dla danego odbiorcy za dany okres.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą m.in. możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu potransakcyjnego w odniesieniu do całego okresu rozliczeniowego (kwartału).

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Spółka udzieli rabatu potransakcyjnego w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych na rzecz kontrahenta rosyjskiego w danym okresie rozliczeniowym (tu: kwartale), będzie mogła wystawić na rzecz tego kontrahenta jedną, zbiorczą fakturę korygującą, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia. Faktura ta winna wówczas zawierać tylko elementy wskazane w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl