ITPP3/443-344/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-344/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 6 września 2012 r. Szpital podpisał umowę z C. z siedzibą w W. - zwanym dalej "Instytucją Wdrażającą" - o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach działania 12.1 - "Rozwój systemu ratownictwa medycznego priorytetu XII" - "Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Planowana wartość projektu wynosi "1.3330.683,969" zł z czego 100.596,96 zł stanowi VAT. Kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 1.313.563,09 zł.

Na realizację projektu instytucja zarządzająca przyznała dofinansowanie w kwocie 1.116.528,62 zł, co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji projektu. Szpital zobowiązany został do złożenia - wraz z wnioskiem o płatność końcową - załącznika w postaci interpretacji podatkowej w zakresie kwalifikowalności VAT.

Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala (według Polskiej Kwalifikacji Działalności) jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia (PKD 8610.Z - Działalność szpitali). Są to usługi zwolnione od podatku od towaru i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Dodatkowo w ramach swojej działalności Szpital prowadzi również działalność opodatkowaną (najem lokali - czynsz). Szpital jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Ww. projekt obejmuje zakup kardiomonitorów pulsoksymetru, aparatu do znieczulania, aparatu RTG z ramieniem C, analizatora parametrów krytycznych, pompy infuzyjnej, respiratora transportowego i stacjonarnego, defibrylatora z kardiowersją, aparatu EKG i przenośnego zestawu resuscytacyjnego. Celem projektu jest:

* prawidłowa diagnostyka i terapia pacjenta,

* doposażenie w sprzęt wymagany przepisami prawa,

* wymiana sprzętu zużytego na nowy.

Nabytego sprzętu Szpital nie będzie wykorzystywał do działalności opodatkowanej, nie będzie świadczył usług obcym podmiotom i nie będzie uzyskiwał z tego tytułu żadnego zysku. Sprzęt nabyty dla szpitalnego oddziału ratunkowego, będzie służył świadczeniu usług medycznych tylko w ramach umowy z NFZ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szpitalowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia sprzętu medycznego w ramach ww. projektu.

Zdaniem Szpitala, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, gdyż sprzęt i aparatura zakupiona do szpitalnego oddziału ratunkowego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Szpital, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt polega na nabyciu sprzętu do szpitalnego oddziału ratunkowego. Nabyty sprzęt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez Szpital nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji Szpital nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji.

Końcowo zaznaczyć należy, że art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, powołany przez Szpital w opisie stanu faktycznego, został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl