ITPP3/443-331/13/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-331/13/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (wpływ 16 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją zadania pt. "W...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją zadania pt. "W....

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych, z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, zadania pt. "W.... Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Stowarzyszenie oczekuje na podpisanie umowy z samorządem województwa. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z PROW, po złożeniu wniosku można go realizować na własne ryzyko. Stowarzyszenie realizuje zadanie zgodnie z harmonogramem zawartym w projekcie. Zadanie polega na organizacji w dniu 20 lipca 2013 r. pikniku paralotniarskiego obejmującego pokazy umiejętności paralotniarzy, pokazy statków powietrznych ultralekkich oraz modeli samolotów oraz zawody powietrzne paralotniarzy. W ramach realizacji projektu nabywane są towary i usługi potwierdzone rachunkami i fakturami VAT. Planowany koszt zadania wynosi 32.114,44 zł, w tym kwota VAT stanowi 5.330,25 zł. Wydatki dotyczą zakupu skrzydła paralotni, wynajmu pylonów do przeprowadzenia konkurencji, zakupu paliwa, nabycia filmu promocyjnego, sesji zdjęciowej, tablicy informacyjnej, wynajmu zabawek dmuchanych dla dzieci, wynajmu kabin toi-toi, karetki i agregatu prądotwórczego, zakupu drobnych upominków dla uczestników konkursów paralotniarskich oraz wykonania materiałów promocyjnych i obsługi konferansjera. Składając wniosek o dofinansowanie Stowarzyszenie oświadczyło, że nie jest podatnikiem podatku VAT i realizując powyższe zadanie nie może odzyskać uiszczonego VAT. Uznało także podatek VAT za koszt kwalifikowalny. W związku z tym rozliczając zadanie w urzędzie marszałkowskim Stowarzyszenie będzie musiało przedłożyć interpretację indywidualną będącą obowiązkowym załącznikiem do wniosku o płatność. Realizowana operacja ma charakter jednorazowy i wszystkie zakupy związane z jej realizacją nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Powoduje to, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odzyskania naliczonego VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. operacji Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT i może odzyskać naliczony VAT dotyczący poniesionych kosztów operacji.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, realizując ww. operację Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług, i nie może odzyskać naliczonego VAT dotyczącego poniesionych kosztów operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a wyżej powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT oraz nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane zakupy w ramach realizowanego zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego zadania. Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl