ITPP3/443-325/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-325/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Z...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Z...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego RYBY 4. 1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" na projekt pn. "Z...".

Wszelkie koszty związane z realizacją zadania poniesie Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT i nie figuruje w ewidencji płatników VAT. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania.

Projekt realizowany jest w jednym etapie, który kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Do wniosku o płatność Stowarzyszenie zobligowane jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego.

Głównym celem operacji jest wzmocnienie konkurencyjności i atrakcyjności miejscowości... oraz Gminy..., poprzez realizację kompleksowego projektu, polegającego na zagospodarowaniu i wyposażeniu terenu rekreacyjnego przy świetlicy wiejskiej.

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące prace:

1.

utwardzenie terenu przy świetlicy wiejskiej kostką betonową - ok. 225 m2;

2.

wybudowanie ogrodzenia systemowego metalowego panelowego o wys. 1,5 m i długości 46 m;

3.

budowa drewnianej wiaty o wymiarach 4x6 metrów. Konstrukcja drewniana, impregnowana ciśnieniowo na słupach 12x12 cm, krokwie 12x6 cm. Dach dwuspadowy, deskowany, pokryty gontem bitumicznym. Dwa oddzielne pomieszczenia z zamykanymi drzwiami, bez podłogi;

4.

budowa ogrodzenia drewnianego o długości 50 m;

5.

wykonanie 8 daszków nad stoiska biesiadne, które montowane będą sezonowo przy budynku świetlicy. Wykonane będą z ram drewnianych, zmontowanych z krokwiami, pokryte poliwęglanem. Demontowana konstrukcja na słupach 12x12 cm na fundamentach. Daszki mocowane na murłacie, podpartej na słupach przy pomocy metalowych tulei;

6.

zakup 15 kompletów biesiadnych (stół + 2 ławki bez oparć), dł. 180 cm;

7.

zakup 3 namiotów o wymiarach 5x8 m z poszycia z PVC, okna wykończone łukami z folii PVC, stelaż stalowy, ocynkowany, dodatkowo wzmocniony stelaż podłogi i dachu. Wysokość ścian bocznych 2 m, a w szczycie 3,1 m. Dwa główne wejścia otwierane na zamek błyskawiczny, ściany boczne zakładane pojedynczo.

Realizacja operacji przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności i zwiększenia atrakcyjności miejscowości..., Gminy... oraz całego terenu Lokalnej Grupy Rybackiej. Zagospodarowanie i wyposażenie terenu rekreacyjnego przy świetlicy wiejskiej w... będzie doskonałą poprawą wizerunku miejscowości oraz stworzeniem miejsca spotkań integracyjnych i imprez, w których uczestniczą nie tylko mieszkańcy..., ale mieszkańcy z całego terenu LGR oraz przebywający nad morzem turyści. Realizacja projektu przyczyni się jeszcze bardziej do tego, że operacja będzie oddziaływać na kilka gmin (cały region). Przykładową, "sztandarową" imprezą jest coroczny Przegląd..., który przyciąga setki widzów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt VAT, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Według art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, iż dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako niezarejestrowanemu podatnikowi VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl