ITPP3/443-324/14/BJ - Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-324/14/BJ Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" programu LEADER, ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca w budżecie projektu uwzględnił koszty VAT, jako kwalifikowane podlegające refundacji.

Celem projektu jest podniesienie bezpieczeństwa mieszkańców oraz turystów przebywających na obszarze LGD "XXX" poprzez zakupienie zestawu do ratownictwa lodowego i jego udostępnianie oraz przeszkolenie w zakresie ratownictwa lodowego okolicznych mieszkańców. Cel będzie realizowany poprzez zakup i realizację następujących elementów:

1. Sanie lodowe - 1 komplet (1 sanie z linką ratowniczą - dł. 100 m zakończona kauszą i karabinkiem, kompletem wioseł składanych, bosakiem, dwoma czekanami i rzutką ratowniczą);

2. Ubrania suche wypornościowe - 2 komplety (w skład kompletu wchodzi kombinezon ratowniczy RDS wraz z specjalistycznymi butami i rękawicami);

3. Wkład pływający do ubrania wypornościowego - 2 sztuki (po jednej na jeden kombinezon RDS);

4. Linka 100 m z kołowrotem - 1 zestaw;

5. Linka strażacka asekuracyjna - 30 m;

6. Kapoki dla ratowników - 6 szt.;

7. Wodery - 2 szt.;

8. Kaski dla ratowników - 2 szt.;

9. Uprzęże - 2 szt.;

10. Noże - 2 szt.;

11. Karabinki - 6 szt.;

12. Radiotelefon - 2 zestawy (radiotelefon IC-F3002 wraz z mikrofonogłośnikiem, akumulato-rem i ładowarką x 2 szt.);

13. Rzutka ratownicza (zasobnik z liną) 25 m. - 2 zestawy (rzutka wraz z linką x 2 szt.);

14. Ulotki - 5000 szt. (druk);

15. Praca nieodpłatna - wolontariat (4 szkolenia po 12 osób po 4 godziny = 192 godziny; koordynacja projektu 23 godziny jedna osoba; opracowanie treści i grafiki ulotek 8 godzin x dwie osoby = 16 godzin; łącznie 231 godzin), a także bezpłatne szkolenia (realizowane we własnym zakresie).

Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów w związku z realizacją inwestycji, a dokonane zakupy nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Sprzęt będzie udostępniany w sytuacjach zagrożenia życia każdemu i nieodpłatnie przy nadzorze przeszkolonego druha pełniącego dyżur, wyznaczonego przez Zarząd OSP lub innej osoby przeszkolonej. Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, nie prowadzi działalności, a planowana inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Wszystkie faktury w ramach realizacji powyższego projektu wystawione będą na Wnioskodawcę posiadającego status organizacji pozarządowej (stowarzyszenia).

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odzyskać podatku podatek od towarów i usług lub jego część od zakupionych towarów i usług w związku z realizacja ww. projektu.

Wnioskodawca zaznacza, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Art. 88 ust. 4 ww. ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie przysługuje mu prawo do dokonywania odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl