ITPP3/443-301/14/AT - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności sprzedaży losów uprawniających do wzięcia udziału w loterii fantowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-301/14/AT Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności sprzedaży losów uprawniających do wzięcia udziału w loterii fantowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży losów uprawniających do wzięcia udziału w loterii fantowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 22 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży losów uprawniających do wzięcia udziału w loterii fantowej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka.... jest czynnym podatnikiem VAT. Będzie organizatorem loterii fantowej. Loteria organizowana jest na terenie sklepu... i obejmuje sprzedaż losów uprawniających do wzięcia udziału w loterii.

Organizator przewiduje sprzedaż około.... losów. Cena jednego losu wyniesie... zł. Losy wydrukowane będą w formie papierowej.

Uczestnicy loterii, w przypadku wygranej, odbierają nagrody bezpośrednio ze sklepu.

Dochód z loterii fantowej zostanie przeznaczony na działalność statutową Fundacji.... Dochodem organizatora będzie różnica uzyskanego przychodu ze sprzedaży losów i przychodu za wykonaną usługę dla sklepu pomniejszonego o koszty organizacji loterii: druk losów, wynagrodzenie za obsługę loterii.

Wskazano, że loterie fantowe podlegają podatkowi od gier POG-5 i wymagane jest zgłoszenie małej loterii fantowej do Urzędu Celnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedanego losu należy odprowadzić VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż losów nie jest odpłatną dostawą towarów ani odpłatnym świadczeniem usług i "nie podlega rozliczeniu VAT należny" według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 tego artykułu).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

W przepisie art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.) wskazano, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to (...) loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Na podstawie art. 71 ust. 1 omawianej ustawy, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

W złożonym wniosku poinformowano, że Spółka (czynny podatnikiem VAT) będzie organizatorem loterii fantowej. Loterie fantowe podlegają podatkowi od gier POG-5 i wymagane jest zgłoszenie małej loterii fantowej do Urzędu Celnego.

Wnioskodawca powziął wątpliwość w przedmiocie uiszczenia VAT w związku ze sprzedażą losów z tytułu ww. loterii.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiazaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do poglądu, że w przedmiotowej sprawie czynność sprzedaży losów, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, "nie podlega rozliczeniu VAT należnego". Wskazać bowiem należy, że opisane we wniosku czynności sprzedaży losów uprawniających do udziału w loterii fantowej, która będzie organizowana przez Wnioskodawcę, stanowić będą czynności wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wnioskodawca działa w tym zakresie jako podatnik VAT, prowadząc działalność w zakresie organizacji takiej loterii. Wobec tego o ewentualnym braku obowiązku odprowadzenia VAT należnego decyduje w niniejszej sprawie spełnienie warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy. Tym samym, skoro - jak wskazano - loterie fantowe podlegają podatkowi od gier, to pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie faktycznie działał w charakterze podatnika podatku od gier w rozumieniu powołanego wcześniej art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, prowadzącego działalność opodatkowaną tym podatkiem, to działalność w zakresie loterii fantowych objęta będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT. W rezultacie w tych warunkach nie powstanie obowiązek odprowadzenia VAT w związku z taką działalnością (w ramach której sprzedawane są losy), natomiast podstawy braku rozliczenia VAT należnego nie będą stanowiły przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo zaznacza się, że tut. organ nie jest uprawniony do oceny kwestii, czy organizowana przez Wnioskodawcę loteria fantowa wyczerpuje znamiona gry losowej, o której mowa w przepisie art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o grach hazardowych, dlatego też interpretacji udzielono przy takim założeniu, zgodnie ze wskazaniami Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl