ITPP3/443-292/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-292/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2011 r. działał jako państwowa jednostka budżetowa. Rodzaj przeważającej działalności wg PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Od dnia 1 stycznia 2012 r. Zainteresowany jest formą ochrony przyrody (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 8a ustawy o ochronie przyrody). W ramach wykonywanej działalności uzyskuje m.in. następujące dochody:

* z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe (stawka 23%),

* ze sprzedaży drewna opałowego (stawka 8%) oraz drewna pozostałego (stawka 23%),

* związane ze sprzedażą wydawnictw i innych "gadżetów" związanych z parkiem narodowym (stawka 23%),

* z gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (stawka 23%),

* ze sprzedaży siana (stawka 8%),

* z tytułu opłat za wstęp do parku (stawka 8% i 23%).

W związku z powyższym wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i zwolnione. Jeśli wydatek jest związany z czynnościami opodatkowanymi odlicza VAT w 100%, natomiast gdy danego wydatku nie da się przypisać jednoznacznie, odlicza VAT za pomocą wskaźnika proporcji lub nie odlicza wcale.

Zdarzenie pierwsze.

W dniu 16 sierpnia 2011 r. podpisano umowę partnerską pomiędzy I. jako beneficjentem koordynującym a Wnioskodawcą jako współbeneficjentem, dotyczącą realizacji projektu w ramach programu LIFE+ "O...". Projekt finansowany ze środków Komisji Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków własnych (od 2012 r. - jako wkład własny). Głównym celem projektu jest ochrona kolonii lęgowych ptaków wodnych i błotnych poprzez eliminację inwazyjnych, obcych gatunków zwierząt oraz rewitalizację siedlisk tych ptaków. Wnioskodawca od 16 sierpnia 2011 r. realizuje zadania na potrzeby projektu i kwalifikuje w koszty projektu naliczony VAT uznając, że nie podlega on zwrotowi, ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zdarzenie drugie.

W dniu 23 kwietnia 2010 r. podpisano umowę pomiędzy C. jako instytucją wdrażającą a Wnioskodawcą jako beneficjentem dotyczącą dofinansowania projektu "R..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Celem projektu jest przywrócenie otwartego charakteru biocenoz, a tym samym przeciwdziałanie spadkowi różnorodności biologicznej oraz efektom fragmentacji rozległych siedlisk nieleśnych istotnych dla ptaków wodnych i błotnych. Objęte działaniami ochronnymi torfowiska niskie i młaki oraz łąki i słonawy na skutek zaniechania użytkowania ulegają degradacji w wyniku ekspansji trzciny oraz spontanicznego rozwoju krzewów i drzew. Przewidywanym efektem ekologicznym jest przywrócenie utraconych walorów przyrodniczych wymienionych wyżej ekosystemów złożonych z odpowiednich do jakości siedlisk gatunków i zbiorowisk roślin oraz ptaków i innych grup zwierząt, w tym takich gatunków, których występowanie uwarunkowane jest obecnością wielkopowierzchniowych użytków zielonych. Wnioskodawca od dnia 23 kwietnia 2010 r. realizuje zadania na potrzeby projektu i kwalifikuje w koszty projektu naliczony VAT uznając, że nie podlega on zwrotowi, ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zdarzenie trzecie.

W dniu 25 stycznia 2011 r. podpisano umowę pomiędzy C. jako instytucją wdrażającą a Wnioskodawcą jako beneficjentem dotyczącą dofinansowanie projektu "P..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Celem projektu jest opracowanie 4 projektów planów ochrony. Opracowane zostaną w formule negocjacji społecznych, na bazie istniejących materiałów oraz badań terenowych uzupełniających, których zakres wynika ze zidentyfikowanych potrzeb. Elementem opracowań będą nabyte i wykonane mapy rastrowe i tematyczne. Zgodnie z dyrektywą INSPIRE i wypracowanym standardem będą one tworzone w układzie współrzędnych prostokątnych płaskich "1992". Bazy danych pozwolą na wykonanie analiz, dotyczących stanu przyrody w tym m.in. ocenę stanu zachowania siedlisk i gatunków "Wspólnotowych", zasięg korytarzy ekologicznych i terenów, których zagospodarowanie przestrzenne jest kluczowe dla ochrony obszarów. Efektem projektu będzie uzyskanie sprawności zarządzania 3 obszarami, przekładającej się na zachowanie przedmiotów ochrony obszarów. Wnioskodawca od dnia 25 stycznia 2011 r. realizuje zadania na potrzeby projektu i kwalifikuje w koszty projektu naliczony VAT uznając, że nie podlega on zwrotowi, ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczony VAT w związku z realizacją opisanych projektów może być w jakikolwiek sposób odzyskany.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, nie może odzyskać naliczonego VAT z tytułu zakupów dokonywanych w ramach opisanych projektów, ponieważ nie mają one związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w ich przypadku do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegajacych temu opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach realizowanych projektów nie służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektów. Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku stanów faktycznych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl