ITPP3/443-284d/14/BJ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: budowy zintegrowanego węzła komunikacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-284d/14/BJ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: budowy zintegrowanego węzła komunikacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2014 r. oraz w dniu 1 października 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn." B." - zadanie inwestycyjne pn." R.;" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014 r. oraz w dniu 1 października 2014 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto... zawarło z Województwem XXX, Gminą S..., Gminą W..., umowę partnerską, której przedmiotem jest wspólna realizacja ww. projektu Przedmiotowe zadanie objęte jest dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Z. w.... jest podmiotem realizującym projekt w imieniu beneficjenta - Miasta..... W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zgodnie z zawartą umową współpracy pomiędzy Beneficjentem a Podmiotami Upoważnionymi do ponoszenia wydatków zawartą w dniu 4 lutego 2014 r. Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna gminy... pełni w jej imieniu obowiązki w zakresie realizacji projektu. Wnioskodawca został powołany uchwałą Rady Miejskiej z dnia 17 lutego 1994 r., zastąpiona uchwałą z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego - XXX- w jednostkę budżetową - zmienianą uchwałami z dnia 23 marca 2011 r. i z dnia 3 października 2012 r. Statut Wnioskodawcy określa szczegółowo powierzone zadania. Jednym z nich jest wykonywanie przez Wnioskodawcę zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego. Wnioskodawca jest jednocześnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Ww. projekt obejmuje następujące zadania inwestycyjne:

1. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego........;

2. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego w..;

3. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego....;

4. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego.......;

5. Budowa bezkolizyjnego przejazdu na skrzyżowaniu drogi... nr... (ul. L.-S.) z torami kolejowymi linii...... -.... w k.m. 138,890 w....;

6. Uruchomienie Punktu Obsługi Podróżnych i dalsze zagospodarowanie terenu stacji w....;

7. Przebudowa wiaduktu drogowego w ciągu drogi gminnej nr... w k.m. 1+200 w C... nad linią kolejową nr......-... w k.m. 121+010;

8. R.

Niniejszy Projekt stanowi IV podprojekt nadrzędnego projektu pn.:"S.", na który składa się łącznie pięć podprojektów, tj.:

1. Integracja systemu transportu miejskiego w...;

2. Zakup taboru kolejowego dla....;

3. Budowa linii tramwajowej do dzielnicy.... z przebudową układu drogowego;

4. Budowa wiaduktów i przystanków kolejowych w XXX obszarze...;

5. System... w XXX obszarze....

Miasto....., a w jego imieniu i na jego rzecz Z. w...., spośród wyżej wymienionych, realizował będzie m.in. zadanie pod nazwa -"R..... Zakres zadania obejmuje zakres nazwany "P." według umowy nr..., tj.:

* budowę nowego wiaduktu kolejowego w k.m. 368,502 linii... -... usytuowanego równolegle do wiaduktu kolejowego położonego nad północną jezdnią ul. G. w k.m. 368,531 linii kolejowej nr......,

* likwidację istniejącego wiaduktu kolejowego nad aktualnym przebiegiem południowej jezdni ul. G. w k.m. 368,461 linii nr...,

* odtworzenie układu torowego,

* przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

* przebudowę sieci trakcyjnej,

* przebudowę urządzeń energetyki i teletechniki kolejowej,

* przebudowę układu drogowego wraz z odwodnieniem, zasilaniem i oświetleniem.

Na nowym wiadukcie znajdować się będzie 6 torów.

W ramach zadania przewiduje się ponadto przebudowę istniejącego węzła drogowego w zakresie dostosowanym do lokalizacji nowej przeprawy mostowej poza liniami umocnień brzegowych Kanału..... Poza przebudową odcinka południowej jezdni ulicy G., projektuje się modernizację pieszo-jezdni, usytuowanej przy istniejącej zabudowie południowej ul. G., na odcinku od ul. K. do nasypu kolejowego oraz budowę łącznicy G.- B. Zagadnienie obejmuje następujące zakresy:

* budowę nowego odcinka ulicy G. (odc. wschodni);

* budowę łącznicy komunikującej ul. G. z ul. B.;

* budowę skrzyżowania ulicy G. (odc. zachodni) z ul. B. W ramach zadania przewidziano także parkingi, ścieżkę rowerową, chodniki.

W związku z realizacją opisanego zadania faktury wystawiane są na Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu z dnia 1 października 2014 r. wskazano, iż Wnioskodawca zawarł w dniu 18 lipca 2014 r. z P. oraz firmą X Sp. z o.o. (wykonawcą inwestycji) umowę trójstronną regulującą prawa i obowiązki Stron oraz sposób rozliczenia finansowego inwestycji. Przedmiotowa umowa regulując zasady płatności określa, że faktury za realizację inwestycji wystawiane będą przez wykonawcę odrębnie dla każdego płatnika, w określonym zakresie przedmiotowym. Z umowy wynika, iż Wnioskodawca sfinansuje: budowę nowego obiektu inżynieryjnego (udział w 50%), budowę i przebudowę infrastruktury drogowej oraz usunięcie kolizji infrastruktury komunalnej (udział 100%), rozbiórkę istniejącego kolejowego obiektu inżynieryjnego - wiaduktu (udział 50%) oraz nadzór autorski (udział 50%). Natomiast XX. sfinansują; budowę nowego obiektu inżynieryjnego - wiaduktu (udział 50%), budowę i przebudowę infrastruktury kolejowej oraz usunięcie kolizji infrastruktury kolejowej (udział 50%), rozbudowę istniejącego obiektu inżynieryjnego - wiaduktu (udział 50%) oraz nadzór autorski (udział 50%). Wnioskodawca w dalszej części uzupełnienia wskazał, że będzie nieodpłatnie przekazywał XXX infrastrukturę kolejową. Nieodpłatne przekazanie infrastruktury odbędzie się w ramach wykonywanych zadań statutowych, a od przekazanych elementów infrastruktury nie będzie odliczał podatku VAT.

Infrastruktura drogowa będzie stanowiła własność Miasta.....Wnioskodawca natomiast w ramach swoich statutowych zadań będzie powstałą infrastrukturę drogową jak całą pozostałą istniejącą w granicach administracyjnych Miasta, utrzymywał i zarządzał bezpośrednio finansując wszystkie te zadania. W obrocie gospodarczym Wnioskodawca wielokrotnie realizuje inwestycje drogowe, w każdym przypadku działając na rzecz Miasta i przysparzając majątek Miastu, samodzielnie występując jako zamawiający w ramach zamówień publicznych oraz jako nabywca zamawianych na rzecz Miasta robót budowlanych, dostaw i usług. Natomiast powstała infrastruktura kolejowa stanowić będzie własność P.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym wyżej zadaniu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od wykonawców opisanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości zwrotu VAT w zakresie określonym w pytaniu, bowiem planowane wydatki nie są związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Nie spełnione są zatem warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 cyt. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Powołane przepisy stanowią implementację art. 167 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr L 347 s. 1 i nast.) zgodnie z którym prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika (art. 168 lit. a Dyrektywy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro dokonywane w związku z realizowaną w ramach projektu inwestycją zakupy nie będą wykazywały związku ze sprzedażą opodatkowaną - jak wskazano we wniosku infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie - to tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie wskazanym w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl