ITPP3/443-283/14/MD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-283/14/MD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie... (dalej jako "Stowarzyszenie") jest organizacją pozarządową, posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z rozdziałem II (ust. 4) Statutu Stowarzyszenia "Cele, zadania i sposoby ich realizacji", jednym z celów... jest: Rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Zadania te - zgodnie z § 5 ust. 15 Statutu - Stowarzyszenie realizuje poprzez m.in. "Prowadzenie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej". Wszelką działalność statutową, w tym usługi w ww. zakresie Stowarzyszenie wykonuje nieodpłatnie. Stowarzyszenie zamierza zrealizować inwestycję pn. "..." na działce nr 74 położonej w obrębie geodezyjnym S. Celem operacji jest podniesienie atrakcyjności turystycznej oraz estetyki podkreślającej rybackie dziedzictwo miejscowości S. poprzez budowę placu zabaw dla dzieci o unikatowym, rybackim charakterze. Stowarzyszenie włada nieruchomością objętą inwestycją na podstawie umowy użyczenia nieruchomości, zawartej w dniu 22 stycznia 2014 r. z właścicielem, tj. gminą O. Aby pozyskać wsparcie finansowe, w dniu 26 sierpnia 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Formą pomocy jaką Stowarzyszenie ma uzyskać z ww. programu jest refundacja kosztów kwalifikowalnych. Koszty te obejmują również podatek od towarów i usług, jeżeli nie ma możliwości jego odzyskania. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczono we wniosku o przyznanie pomocy VAT wynikający z planowanych zakupów i usług ziemnych.

Zakres prac w ramach planowanej inwestycji obejmuje:

* niwelację (wyrównanie) terenu, podsypanie piasku;

* zakup i montaż zestawu zabawkowego "....";

* zakup i montaż karuzeli tarczowej z siedziskami;

* zakup i montaż huśtawki podwójnej metalowej;

* zakup i montaż zawiesia z siedziskiem gumowym prostym;

* zakup i montaż zawiesia z siedziskiem - koszyk gumowy;

* zakup i montaż bujaka sprężynowego S.;

* zakup i montaż bujaka sprężynowego D.;

* zakup i montaż kosza na śmieci.

Nowopowstały plac zabaw będzie bez ograniczeń, w każdym czasie dostępny nieodpłatnie dla dzieci z S. oraz turystów wypoczywających w S. Stowarzyszenie zyska również możliwość realizacji statutowych celów swego działania. Plac zabaw będzie też służyć działalności rekreacyjnej i rozwijaniu turystyki. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jego statutowa działalność nie podlega opodatkowaniu VAT. Stowarzyszenie nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Usługi nabyte w związku z realizacją planowanego projektu dotyczyć będą nieodpłatnego świadczenia usług w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Nie będą zatem wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii możliwości zwrotu podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Stowarzyszenia, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni - zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych VAT. Stowarzyszenie nie posiada więc statusu "płatnika" VAT, nie figuruje w ewidencji "płatników" VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Opodatkowaniu VAT podlegają jedynie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wszelkie dziedziny i formy działalności Stowarzyszenia natomiast mają charakter nieodpłatny. Opisana inwestycja związana jest z nieodpłatną działalnością statutową Stowarzyszenia. W ocenie Stowarzyszenia wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...", które zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT i nie będą wykorzystywane przez nie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym, oraz w związku z tym, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego, Stowarzyszenie nie będzie miało podstaw do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tutejszy organ końcowo wskazuje, że powołany przez Stowarzyszenie art. 88 ust. 4 ustawy od dnia 1 stycznia 2014 r. uzyskał następujące brzmienie: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7". Powołanie przez Stowarzyszenie poprzedniego brzmienia tego przepisu pozostaje jednak bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl