ITPP3/443-280/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-280/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, albowiem jedynym przedmiotem działalności jest specjalistyczna praktyka lekarska, tj. usługi medyczne zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację projektu pt. XXX. Całkowita wartość projektu stanowi kwotę 156.690,80 zł, a wartość wydatków kwalifikowanych 70.834 zł. Poziom dofinansowania z UE wynosi 50%. Termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu do 28 lutego 2010 r. Wszystkie wymienione środki trwałe są wykorzystywane do świadczenia usług medycznych.

Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektów są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z realizacją powyższego projektu Wnioskodawca wnioskował o uznanie VAT od zakupu środków trwałych objętych projektem za wydatki kwalifikowane. Okoliczność ta spowodowała że Wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia pisemnej interpretacji prawa podatkowego (trzy lata po zakończeniu projektu) stwierdzającej brak możliwości odzyskania VAT do zakupu tych środków. Wnioskodawca wskazuje, iż w trakcie realizacji projektu działał jako spółka cywilna i na spółkę cywilną zostały wystawione wszystkie faktury, dotyczące projektu. W dniu 18 października 2011 r. wspólnicy przekształcili firmę w spółkę partnerską, jednocześnie wprowadzając stosowną zmianę do umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca w dalszym ciągu świadczy usługi medyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy VAT wykazany w fakturach za zakup sprzętu medycznego może być odliczony oraz czy Wnioskodawca spełnia warunki do zwrotu, w jakiejkolwiek formie podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizowanego projektu VAT jest kosztem kwalifikowanym. Poprawność uznania VAT, jako kosztu kwalifikowanego wynika z przepisów podatkowych unijnych i krajowych oraz wydanych na ich podstawie wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków stanowiących załącznik do regulaminu konkursu. Zgodnie z tymi przepisami podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy:

* został faktycznie poniesiony przez beneficjenta,

* oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

Możliwość odzyskania VAT należy rozpatrywać na podstawie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę, że usługi medyczne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług, to zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani też do jego zwrotu. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadkach dokonywania zakupów inwestycyjnych, a następnie wykorzystania ich do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, należny podatek od towarów i usług nie wystąpi. Dlatego też podmiot korzystający z funduszy pomocowych w celu dokonywania zakupów inwestycyjnych, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr, 73 poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powyższe kwestie były uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniach Ministra Finansów:

1.

z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), rozdział 10 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;

2.

z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;

3.

z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, zrealizował projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pt. "XXX". Jak wskazano we wniosku nabyte towary w związku z opisanym projektem wykorzystywane są przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności przedmiotowo zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydatki związane z przedmiotowym projektem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl