ITPP3/443-270/12/JK - Podatek akcyzowy w zakresie dokumentowania sprzedaży oleju opałowego z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-270/12/JK Podatek akcyzowy w zakresie dokumentowania sprzedaży oleju opałowego z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży oleju opałowego z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży oleju opałowego z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Spółka nabywa i sprzedaje olej napędowy grzewczy - wyrób akcyzowy przeznaczony do celów uprawiających do stosowania obniżonych stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z przepisami obowiązana jest przy transakcji uzyskać od nabywcy oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, które to oświadczenie powinno odpowiadać wymogom określonym w art. 89 ust. 6 wymienionej ustawy.

W ubiegłym miesiącu Wnioskodawca zawarł umowę sprzedaży, w ramach której zbył olej napędowy grzewczy. Nabywca składając oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

1.

Oświadczył, że posiada dwa urządzenia grzewcze. Na jednym z nich nie widnieją żadne oznaczenia pozwalające określić jego typ, w związku z czym na pisemnym oświadczeniu co do typu urządzenia wpisał "brak typu na urządzeniu". Natomiast na drugim urządzeniu grzewczym nabywcy widnieje nazwa modelowa, którą ten podał jako typ urządzenia;

2.

Przy podpisywaniu oświadczenia usiłował posłużyć się pieczątką imienną. Po powołaniu się przez zbywcę na art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym nabywca podpisał się pismem ręcznym drukowanymi literami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy oświadczenie nabywcy co do typu urządzenia opałowego w brzmieniu "brak typu na urządzeniu" jest spełnieniem wymogu ustawowego z art. 89 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, który to przepis wymaga podania typu urządzenia grzewczego. Czy pojęcie "model urządzenia grzewczego" stosowane przez niektórych producentów jest tożsame z pojęciem "typ urządzenia grzewczego" i czy w związku z tym podanie modelu urządzenia na oświadczeniu spełnia ustawowy wymóg podania typu urządzenia.

* Czy podpisanie się w całości pismem ręcznym drukowanymi literami spełnia wymóg czytelności podpisu z art. 89 ust. 6 pkt 5.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodne z prawdą oświadczenie o "braku typu urządzenia" w przypadku nieumieszczenia na nim żadnych oznaczeń pozwalających na jego identyfikację spełnia ustawowy wymóg z art. 89 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Obowiązek podania typu urządzenia spoczywa na jego producencie. Gdy nie dopełnia on swej powinności w tym zakresie, wówczas ani zbywca, ani nabywca oleju napędowego grzewczego nie ma obowiązku badania typu urządzenia. Nie można też złożyć oświadczenia niezgodnego z prawdą i podać typu, który nie został w żaden sposób oznaczony. Ponadto, w ocenie Spółki, pojęcia "model urządzenia" i "typ urządzenia" są ze sobą tożsame i w przypadku gdy producent podaje oznaczenie określone jako "model urządzenia", to de facto podaje jego typ. Należy - zgodnie z zasadami interpretacji tekstów prawnych - zastosować w opisanym przypadku wykładnię celowościową przytoczonego przepisu, gdyż nie ma definicji legalnej pojęcia "typ urządzenia grzewczego", a wykładnia językowa nie daje jednoznacznego rezultatu. Ponadto pojęcia "typ" i "model" są ze sobą tożsame według Słownika Języka Polskiego i Słownika Synonimów.

Zdaniem Wnioskodawcy czytelny podpis składającego oświadczenie powinien spełniać dwa wymogi: czytelności i "bycia podpisem". Wymóg czytelności jest spełniony, jeżeli umożliwia on niepozostawiającą wątpliwości identyfikację składającego oświadczenie. Warunek ten jest spełniony, jeżeli składający oświadczenie podpisze się co najmniej nazwiskiem. Wymóg "bycia podpisem" natomiast będzie spełniony w przypadku znaku napisanego, który z uwagi na charakter pisma konkretnej osoby może przybierać różne formy - w tym postać pisma drukowanego. W związku z tym ręczne podpisanie się pismem drukowanym czyni zadość ustawowemu wymogowi złożenia czytelnego podpisu, gdyż jest to znak napisany pozwalający na identyfikację składającej go osoby.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

W myśl art. 89 ust. 6 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Zgodnie z art. 89 ust. 9 ustawy, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości.

Z kolei, w myśl art. 89 ust. 10 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 albo odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy:

1.

osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;

2.

dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;

3.

adres, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w oświadczeniu nabywcy miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze;

4.

ilość i rodzaj nabywanych wyrobów akcyzowych są inne niż wskazane w oświadczeniu.

Z treści wniosku wynika, że Spółka sprzedaje oleje opałowe przeznaczone na cele grzewcze z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy. Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii poprawnego sporządzania oświadczeń o których mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, związanych ze sprzedażą oleju opałowego w zakresie dotyczącym umieszczania w oświadczeniu informacji o typie lub modelu urządzenia grzewczego w przypadku, gdy na urządzeniu nie umieszczono tej informacji lub wskazano wyłącznie model urządzenia. Wątpliwości Spółki dotyczą także kwestii złożenia w oświadczeniu czytelnego podpisu za pomocą liter drukowanych.

Przepisy dotyczące składania wskazanych wyżej oświadczeń wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Między innymi na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniającym do zastosowania obniżonych stawek akcyzy oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Brzmienie przepisu określającego treść oświadczenia wskazuje, iż uprawniony organ zamierzający dokonać kontroli obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy, między innymi, powinien posiadać możliwość faktycznej weryfikacji ilości zużytego oleju. Informacje zawarte w oświadczeniu pozwalają organom podatkowym na stwierdzenie, czy olej nabyty na cele opałowe został faktycznie wykorzystany na te cele.

Wskazać należy, iż "model" zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w: "Język polski. Współczesny słownik języka polskiego", pod red. Bogusława Dunaj, Warszawa 2007, s. 865, to - miedzy innymi - "egzemplarz charakterystyczny dla serii; typ".

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Spółki jest prawidłowe. Zgodzić bowiem należy, iż nie każdy nabywca olejów opałowych przeznaczonych na cele grzewcze jest w stanie podać w oświadczeniu typ urządzenia grzewczego. Może się bowiem zdarzyć, gdy producent urządzenia nie wyposaży go w odpowiednie oznaczenia lub w toku zwykłego użytkowania zostaną zniszczone lub utracone. W takim przypadku nabywca oleju opałowego może wskazać oznaczenie modelowe urządzenia grzewczego, a w przypadku gdy oznaczenia urządzenia ulegną zniszczeniu może wskazać, w składanym oświadczeniu, zgodnie ze stanem faktycznym, że urządzenie oznaczenia typu nie posiada. W takim przypadku można wskazać w treści oświadczeniu inną cechę urządzenia, która pozwoli je jednoznacznie zidentyfikować.

Zatem w przypadku braku możliwości podania typu urządzenia grzewczego nabywca składający oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, powinien odnieść się do wszystkich wymaganych w art. 89 ust. 6 pkt 3 ustawy elementów, np. poprzez wskazanie - "brak typu urządzenia grzewczego".

Zdaniem tutejszego organu pojęcie "czytelny podpis" nie jest pojęciem posiadającym definicję legalną. Jego istota wynika z celu, któremu ma służyć, czyli identyfikacji osoby, która go złożyła. Zatem, za czytelny podpis składającego oświadczenie można uznać napisany znak graficzny określonej osoby, wskazujący tę osobę, a więc przedstawiający nie tylko jej charakter pisma, ale i dane, które ją indywidualizują. Należy do nich między innymi imię i nazwisko, przy czym funkcję indywidualizującą pełni przede wszystkim nazwisko. Jeżeli chodzi o podpisy składane w stosunkach urzędowych, zwłaszcza na pismach dokumentujących dokonanie czynności prawnych, przyjmuje się powszechnie, że czytelny podpis oznacza imię i nazwisko lub co najmniej nazwisko podpisującego. Cechą podpisu jest własnoręczność. Cecha ta pełni funkcję identyfikacyjną, gdyż tylko własnoręczny podpis, który zawiera w sobie osobiste cechy charakteru pisma podpisującego pozwala na stwierdzenie, za pomocą graficznej ekspertyzy pisma, że jest on autentyczny. Istotne jest to, by napisany znak ręczny stwarzał w stosunku do osób trzecich pewność, że podpisujący chciał podpisać się pełnym swoim nazwiskiem, oraz że uczynił to w formie, jakiej przy podpisywaniu dokumentów stale używa. W związku z powyższym podpisem jest znak napisany, który w sposób czytelny wskazuje co najmniej nazwisko osoby podpisującej.

Zatem, stanowisko zawarte we wniosku dotyczące sposobu składania czytelnego podpisu - za pomocą liter drukowanych - w składanym oświadczeniu (art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy), należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku stanów faktycznych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl