ITPP3/443-269/12/JK - Podatek akcyzowy w zakresie sposobu przechowywania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-269/12/JK Podatek akcyzowy w zakresie sposobu przechowywania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu przechowywania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do pozycji CN 3811 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie sposobu przechowywania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do pozycji CN 3811.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem gotowych paliw silnikowych stanowiących wyroby akcyzowe, do wytworzenia których wykorzystuje dodatki do paliw klasyfikowane do pozycji CN 3811. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z decyzją Komisji 2012/209/UE, z dniem 1 stycznia 2013 r. dodatki do paliw (pozycja CN ex 3811), będą podlegały systemowi zawieszenia poboru akcyzy. Spółka zamierza wyznaczyć - na terenie prowadzonego przez Spółkę składu podatkowego, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych - zbiorniki przeznaczone do przechowywania dodatków do paliw z zastrzeżeniem, że znajdujące się w tych zbiornikach dodatki będą przeznaczone wyłącznie do:

* wykorzystania w procesie wytwarzania gotowych paliw,

* przemieszczenia w procedurze zawieszenia do innego składu podatkowego, w którym będą wykorzystane w procesie wytwarzania gotowych paliw.

W wyznaczonych zbiornikach nie będą magazynowane dodatki do paliw będące wyrobami gotowymi wydawanymi i sprzedawanymi do odbiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyznaczone przez Spółkę zbiorniki podlegają prawnej kontroli metrologicznej.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, wyznaczone przez Spółkę zbiorniki - z których nie będzie dokonywane wydanie i sprzedaż dodatków do paliw na rzecz odbiorców i z których możliwe będzie jedynie przepompowanie dodatków, na terenie składu podatkowego Spółki, w celu wykorzystania w procesie wytwarzania gotowych paliw lub przemieszczenie w zawieszeniu poboru akcyzy do innego składu podatkowego, w którym będą wykorzystane w procesie wytwarzania gotowych paliw - nie podlegają kontroli metrologicznej.

Spółka wskazuje, że opisane dodatki do paliw nie są wyrobami gotowymi przeznaczonymi do wydania i sprzedaży odbiorcom (są przeznaczone do wykorzystania przez Spółkę do wytwarzania gotowych paliw), a wyznaczone zbiorniki będą służyły wyłącznie do przechowywania dodatków przeznaczonych do wykorzystania w procesie wytwarzania gotowych paliw w składzie podatkowym, przemieszczenia w procedurze zawieszenia do innego składu podatkowego, w którym będą wykorzystane w procesie wytwarzania gotowych paliw.

W ocenie Spółki, obowiązkiem legalizacji objęte są zbiorniki, w których będą magazynowane wyroby akcyzowe, które są: wyrobami gotowymi przeznaczonymi do wydania i sprzedaży odbiorcom, określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, objęte stawką inną niż stawka zerowa i objęte procedurą zawieszenia.

Spółka wskazuje, iż przepis § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych stanowi, że w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, magazynowanie wyrobów energetycznych i napojów alkoholowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. W składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym. Ponadto, przepis § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia wskazuje, iż w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych - czyli skład podatkowy, o którym mowa w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym - rozróżniać należy zbiorniki, w których znajdują się:

* wyroby akcyzowe gotowe (czyli wyprodukowane i przeznaczone do wydania i sprzedaży odbiorcom), a zbiorniki służące do ich magazynowania podlegają kontroli metrologicznej (przedmiotowe dodatki do paliw opisane przez Spółkę takimi wyrobami nie są),

* wyroby przeznaczone do wykorzystania w produkcji wyrobów akcyzowych gotowych, nieprzeznaczone do wydania i sprzedaży odbiorcom (półprodukty, surowce, i wszystkie inne wyroby, które będą wykorzystane w procesie wytwarzania wyrobów gotowych, na terenie "produkcyjnego" składu podatkowego), a zbiorniki służące do ich magazynowania nie podlegają kontroli metrologicznej (przedmiotowe dodatki do paliw opisane przez Spółkę są takimi wyrobami).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Ponadto wskazać należy, iż w myśl § 13a rozporządzenia, wyroby energetyczne, o których mowa w § 3, o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00, mogą być magazynowane w zbiornikach, które nie posiadają dowodów legalizacji - jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Spółki jest prawidłowe. W § 3 ust. 2 rozporządzenia wskazano bowiem, że obowiązek magazynowania wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej dotyczy wyłącznie wyrobów gotowych. Tym samym nie dotyczy surowców, czy też półproduktów, które służą do produkcji wyrobów gotowych.

Zatem, magazynowanie w składzie podatkowym (tzw. produkcyjnym) dodatków do paliw klasyfikowanych do pozycji CN 3811, które służą do wytwarzania wyrobów gotowych może mieć miejsce w zbiornikach, które nie podlegają prawnej kontroli metrologicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl