ITPP3/443-264/14/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-264/14/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 22 lipca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności wystawienia noty korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony 22 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności wystawienia noty korygującej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem oraz od ok. 8 lat czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2013 r. nabył - jako osoba fizyczna - materiały budowlane dla potrzeb remontu domu mieszkalnego. Firma sprzedająca wystawiła na tę okoliczność fakturę VAT i wskazała Wnioskodawcę jako nabywcę, jednak jako podmiot prowadzący gospodarstwo rolne (nazwa figurująca w komputerze sprzedawcy: Gospodarstwo Rolne...., zamiast jego danych osobowych tj. imienia i nazwiska (...). W maju 2014 r. kiedy Wnioskodawca przygotowywał do urzędu skarbowego wniosek (VZM-1) o zwrot VAT (poniesionego od dnia 1 stycznia 2004) za materiały budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym, dowiadywał się w tym urzędzie, czy może we wniosku ująć faktury wystawione na gospodarstwo rolne. Faktury te nie były nigdy rozliczane w urzędzie skarbowym ze względu na przeznaczenie kupionych towarów na budownictwo mieszkaniowe. Wnioskodawca dowiedział się wówczas, że są to faktury wystawione na działalność rolniczą prowadzoną przez niego, a poprawić może to sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej. Wnioskodawca zwracał się wielokrotnie do sprzedawcy o wystawienie faktur korygujących jego dane osobowe. Sprzedawca jednak odmówił twierdząc, że Wnioskodawca może w tej sytuacji poprawić błędne dane dotyczące nazwy poprzez wystawienie noty korygującej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, w tym przypadku Wnioskodawca, może wystawić notę korygującą do faktury.

2. Czy błąd na fakturze polegający na tym, że faktura została wystawiona na rzecz osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo rolne, zamiast na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności (zakup materiałów budowlanych na cele mieszkaniowe), trzeba poprawić poprzez wystawienie noty korygującej, czy też faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, w tym przypadku Wnioskodawca, może wystawić notę korygującą do faktury VAT.

Dane osobowe nabywcy na fakturze można poprawić poprzez wystawienie noty korygującej do faktury poprzez wpisanie w pole "treść korygowana" - "Gospodarstwo Rolne...", a w pole "treść prawidłowa": "...", zgodnie z art. 106k ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W świetle art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać m.in:

(...)

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

(...).

Jak stanowi art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

W świetle ust. 3 ww. artykułu, faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

1.

wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA";

2.

numer kolejny i datę jej wystawienia;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5.

wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jak wynika z cytowanych powyżej regulacji możliwość korygowania faktur przez nabywcę za pomocą not korygujących dotyczy np. pomyłek w sposobie określenia nabywcy, takich jak np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym czy też oznaczeniu towaru lub usługi. Nabywca nie ma możliwości korygowania takich elementów faktury jak np. cena, czy stawka podatku. Korygowanie faktur w tym zakresie należy do obowiązków wystawcy faktury.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W 2013 r. nabył - jako osoba fizyczna - materiały budowlane dla potrzeb remontu domu mieszkalnego. Sprzedawca wystawił na tę okoliczność faktury VAT, wskazując Wnioskodawcę jako nabywcę, jednak z jego danymi jako podmiotem prowadzącym gospodarstwo rolne. Faktury te nie były nigdy rozliczane w urzędzie skarbowym ze względu na przeznaczenie zakupionych towarów na budownictwo mieszkaniowe.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą dopuszczalności wystawienia przez niego noty korygujący.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy pogląd Wnioskodawcy, że jest uprawniony do wystawienia not korygujących do faktur, których mowa we wniosku. Wprawdzie Wnioskodawca nabył materiały budowlane jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, to jednak równocześnie ma status podatnika podatku od towarów i usług. Spełniony jest zatem warunek (wynikający z art. 106b ust. 1 ustawy), że notę korygującą - jako odmianę "zwykłej" faktury - winien wystawić podatnik podatku od towarów i usług. Ponadto korygowana treść nie będzie dotyczyć pozycji, co których zastosowanie noty korygującej jest wyłączone (por. art. 106k ust. 1 w zw. z art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy). W swoim stanowisku Wnioskodawca zaproponował poprawny sposób przeprowadzenia tej korekty.

Na gruncie sytuacji opisanej we wniosku możliwe jest także alternatywne rozwiązanie. A mianowicie: wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę materiałów budowlanych. Art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy przewiduje bowiem, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik (tu: sprzedawca) wystawia fakturę korygującą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl