ITPP3/443-257/13/AT - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w drodze aportu maszyn składających się na linię produkcyjną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-257/13/AT Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w drodze aportu maszyn składających się na linię produkcyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w drodze aportu maszyn składających się na linię produkcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w drodze aportu maszyn składających się na linię produkcyjną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Prowadzi działalności w zakresie produkcji płyt wiórowych, płyt... oraz innych wyrobów z drewna.

Spółka jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA), zamierza wnieść do SKA aport rzeczowy w zamian za co uzyska dodatkowe udziały (akcje) w SKA.

Przedmiotem aportu będą maszyny składające się na linię produkcyjną, przeznaczoną do wytwarzania płyt pilśniowych (dalej: przedmiot aportu lub linia produkcyjna).

Linia produkcyjna została nabyta przez Wnioskodawcę w drodze aportu w 1999 r. Ponieważ w tym okresie wniesienie aportu podlegało zwolnieniu od VAT, Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (po stronie Spółki nie wystąpił VAT naliczony w związku z nabyciem przedmiotu aportu).

Po nabyciu prawa do rozporządzania linią produkcyjną była ona wykorzystywana i nadal jest wykorzystywana bezpośrednio przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z planowanym obecnie aportem do SKA Spółka powzięła wątpliwość, czy przedmiotowy aport linii produkcyjnej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też będzie korzystał ze zwolnienia od VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w opisanym stanie faktycznym będzie podlegało zwolnieniu od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym wniesienie przez Spółkę aportu do SKA będzie podlegało zwolnieniu od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazuje, iż obecne regulacje ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie przepisów tej ustawy nie zawierają odrębnych zasad opodatkowania VAT wkładów niepieniężnych (aportów) wnoszonych do spółek prawa handlowego. Oznacza to, że wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki prawa handlowego podlega opodatkowaniu VAT według zasad ogólnych.

Uzasadniając zajęte w sprawie stanowisko, Wnioskodawca powołuje się na treść art. 2 pkt 6 i 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 ustawy o VAT twierdząc, że wniesienie składników majątku w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki prawa handlowego spełnia przesłankę odpłatności. W zamian za wniesione składniki majątku strona wnosząca aport uzyskuje bowiem udziały (akcje) w spółce, do której aport jest wnoszony. W tej sytuacji dochodzi do wymiany świadczeń: dostawa towarów w drodze aportu w zamian za udziały (akcje).

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, wniesienie aportu zasadniczo podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem tych przypadków, gdy przedmiot aportu podlega jednemu ze zwolnień, bądź wyłączeń określonych w przepisach ustawy o VAT.

Cytując treść art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle wskazanych przepisów tej ustawy, w opisanym stanie faktyczny, wniesienie aportem linii produkcyjnej do SKA podlegać będzie zwolnieniu od podatkowania VAT, pod warunkiem, że:

* Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do przedmiotu aportu;

Oraz

* przedmiotem aportu są towary używane w rozumieniu ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazuje, iż obie przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia są spełnione.

Po pierwsze, w związku z nabyciem linii produkcyjnej Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka nie pomniejszyła bowiem VAT należnego o jakiekolwiek kwoty VAT naliczonego, jakie mogłyby wystąpić z tytułu nabycia linii produkcyjnej. Linia produkcyjna została nabyta w drodze aportu wniesionego przez ówczesnego udziałowca Spółki. Ponieważ, na mocy obowiązujących wówczas regulacji prawnych wnoszenie wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego nie podlegało opodatkowaniu (było zwolnione od VAT) po stronie Wnioskodawcy nie wystąpił podatek naliczony.

Po drugie, Spółka od momentu nabycia prawa do rozporządzania linią produkcyjną wykorzystywała ją w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka wykorzystuje przedmiotowe maszyny do chwili obecnej. Jednocześnie maszyny te nie były przedmiotem wynajmu bądź leasingu na rzecz podmiotów trzecich, a zatem Spółka używała linii produkcyjnej przez wiele lat samodzielnie i w sposób bezpośredni. Użytkowanie linii produkcyjnej nie miało więc charakteru wyłącznie prawnego, lecz charakter faktyczny.

Nie ulega zatem wątpliwości, że w zakresie linii produkcyjnej spełniona została definicja towarów używanych, wynikająca z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT - przedmiot aportu stanowią bowiem ruchomości, których okres używania przez Spółkę wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W związku z powyższym, w przekonaniu Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu), którego przedmiotem jest linia produkcyjna, będzie podlegało zwolnieniu od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Sprzedażą natomiast jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowe dostawa towarów, o czym stanowi art. 2 pkt 22 ustawy.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W myśl ust. 2 tego artykułu, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT zamierza wnieść do spółki komandytowo-akcyjnej aport rzeczowy w postaci maszyn składających się na linię produkcyjną, przeznaczoną do wytwarzania płyt pilśniowych. Linia produkcyjna została nabyta przez Spółkę w drodze aportu w 1999 r. Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotu aportu. Linia produkcyjną była i nadal jest wykorzystywana bezpośrednio przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość, dotyczącą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności wniesienia w drodze aportu maszyn składających się na linię produkcyjną.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy stanowisko Spółki, iż aport wskazanych we wniosku ruchomości (maszyny składające się na linię produkcyjną), jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż - jak słusznie uznaje Wnioskodawca - ruchomości te spełniają definicję towaru używanego w rozumieniu ust. 2 tego artykułu skoro, jak wskazują okoliczności, używane były przez okres przekraczający 6 miesięcy.

Końcowo informuje się, iż niniejszej interpretacja udzielono w ramach ściśle przedstawionego stanu faktycznego i wyłącznie w granicach żądania wyrażonego przez Wnioskodawcę. Wobec tego w szczególności podkreśla się, iż przedmiotem analizy w przedmiotowej sprawie nie była kwestia ewentualnego uznania opisanej we wniosku linii produkcyjnej, składającej się z ww. maszyn, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, zgodnie z którym ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wskazuje się jednocześnie, że w takim przypadku zastosowanie znajdują normy wyrażone w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy, w myśl którego przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl