ITPP3/443-247/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-247/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniach 6 grudnia 2012 r. oraz 4 lutego 2013 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 6 grudnia 2012 r. oraz 4 lutego 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące stany faktyczne.

Stowarzyszenie jest organizacją działającą na rzecz rozwoju kultury oraz na rzecz ochrony dziedzictwa przyrodniczego. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalność Stowarzyszenia oparta jest o projekty finansowane w ramach dotacji i darowizn. Część działań jest realizowana w formie odpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca jest w trakcie realizacji i rozliczenia trzech małych projektów (do 25.000 zł) dofinansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - Leader:

1. "O...".

Projekt ten był realizowany w sierpniu 2012 r. i polegał na zorganizowaniu spływu kajakowego dla 20 osób. Podczas spływu uczestnicy zapoznali się z technikami pływania kajakiem oraz z zasadami niesienia pierwszej pomocy. W ramach spływu sfinansowano wynajem knajaków, zabezpieczenie ratownicze, noclegi i wyżywienie uczestników. Udział w spływie był nieodpłatny. Spływ sfinansowany był z dotacji oraz w części z wkładu własnego z darowizn pozyskiwanych przez Stowarzyszenie.

2. "P...".

W ramach tego projektu od maja 2012 r. do stycznia 2013 r. są realizowane regularne zajęcia edukacyjne dla młodzieży chcącej rozwijać swoje pasje muzyczne. W ramach projektu finansowane są koszty wynajmu sali oraz koszty pracy animatora muzycznego. Koszty zostały poniesione w styczniu 2013 r. Udział w projekcie dla beneficjentów jest bezpłatny. Projekt jest finansowany z dotacji oraz darowizn pozyskiwanych przez Stowarzyszenie.

3. "G...".

Projekt ten polegał na organizacji imprezy promującej społeczne zaangażowanie mieszkańców gminy. Gala Wolontariatu została zrealizowana w styczniu 2013 r. W ramach imprezy jako gwiazda wieczoru wystąpił Kabaret. Wstęp na imprezę był bezpłatny.

Wnioskodawca wskazuje, iż Stowarzyszenie, które do końca 2012 r. było "płatnikiem VAT". W 2013 r. Zainteresowany korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Instytucja wdrażająca - Urząd Marszałkowski - wymaga od Stowarzyszenia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości skorzystania z odliczania VAT od towarów i usług nabywanych w ramach projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać uiszczony VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach projektów.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, nie ma podstaw do odliczenia VAT od towarów i usług nabywanych w ramach projektów ze środków podlegających refundacji. Dotacja na opisane operacje nie jest opodatkowana VAT, gdyż nie jest związana ze sprzedażą usług, a podejmowane działania odbywają się w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, ze w ramach opisanych projektów nie wystąpiła sprzedaż, zatem wskazane działania nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie zrealizowało projekty: " (...)". Udział w organizowanych imprezach był bezpłatny. Stowarzyszenie, które do końca 2012 r. było "płatnikiem VAT" - od 2013 r. korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazuje, że podczas realizacji przedmiotowych projektów nie wystąpiła sprzedaż, zatem opisane działania nie były związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie nie służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektów. Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl