ITPP3/443-24/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-24/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 lutego 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina zakupiła samochód marki Renault typ autobus Master Pack według faktury z dnia 2 listopada 2006 r. za kwotę 140.890,00 zł (115.483,61 zł + 25.406,39 zł podatek VAT) do przewozu 15 + 1 osób niepełnosprawnych do szkół podstawowych i gimnazjum.

Gmina otrzymała dofinansowanie środków z PFRON - umowa Program Wyrównywania Różnic między Regionami - w wysokości 105.667,00 zł. Gmina jest podatnikiem podatku VAT - Urząd Skarbowy decyzją z dnia 24 stycznia 1996 r. nadał Urzędowi Gminy numer identyfikacji podatkowej. Dnia 1 grudnia 2005 r. dokonano zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2, gdzie podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina, a nie Urząd Gminy.

Nabyty towar - samochód - nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ Gmina nie wykonuje czynności - sprzedaży opodatkowanej związanej ze świadczeniem usług w zakresie przewozu osób i towarów (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) samochodem marki Renault. Ponadto Gmina nie ma możliwości zaliczenia wartości nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ w myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca prosi o pisemną informację o braku możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w tym systemie podatku VAT i poza nim, celem przedłożenia w Starostwie w S., które dokonuje ostatecznego rozliczenia umowy zawartej w ramach Programu Wyrównywania Różnic między Regionami PFRON 2006. Gmina przekazała ww. pojazd do jednostki budżetowej "Z" ("Z" Gminy), która zajmuje się dowożeniem uczniów do szkół.

W piśmie uzupełniającym wniosek ORD-IN Wójt poinformował, iż przedmiotowy samochód został przekazany do jednostki budżetowej nieodpłatnie.

W związku z powyższym Gmina prosi o wydanie interpretacji o braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy nabyty samochód nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, nie służy do wynajmu, czyli świadczenia usług, jest wykorzystywany do przewozu uczniów - osób niepełnosprawnych. Gminie - podatnikowi podatku VAT - nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

We wniosku wskazano, iż zakupiony pojazd nie jest wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej.

W myśl art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) nakłada na gminę obowiązek zapewnienia niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W tej sytuacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Reasumując, w związku z zakupem przedmiotowego pojazdu dofinansowanego ze środków PFRON Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl