ITPP3/443-234/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-234/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu dokumentowania dostawy paliwa żeglugowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie sposobu dokumentowania dostawy paliwa żeglugowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza w ramach działalności jako podmiot pośredniczący dostarczać olej napędowy objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie do celów żeglugi na jednostki pływające za pośrednictwem "traderów".

Wnioskodawca wskazuje, iż zdarza się, że trader nie wskazuje w swoim zamówieniu nazwy aktualnego użytkownika jednostki pływającej, czyli podmiotu, który zużywa dostarczony olej napędowy do celów żeglugi, gdyż prawni właściciele statków bardzo rzadko je eksploatują. Najczęściej właściciele wydzierżawiają swoje statki innym podmiotom (czartery, czartery na czas, czartery na jedną podróż). Ilość podmiotów dzierżawiących, a następnie poddzierżawiających innym, podmiotom daną jednostkę pływającą jest bardzo duża. W tych okolicznościach wskazanie aktualnego w chwili dostawy paliwa użytkownika jednostki pływającej może okazać się niemożliwe.

Spółka wskazuje, iż niniejsze zapytanie dotyczy ustalenia sposobu wypełniania pól 3 i 4 dokumentu dostawy, w przypadku, gdy nie jest znany z nazwy użytkownik jednostki pływającej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionych powyżej okolicznościach będzie dopuszczalne wpisanie w polu 3 dokumentu dostawy nazwy jednostki pływającej i bandery statku, zamiast nazwy podmiotu zużywającego, oraz wpisanie w polu 4 dokumentu dostawy numeru IMO statku, zamiast adresu siedziby podmiotu zużywającego.

2.

Czy w przypadku takiego wypełnienia pól 3 i 4 dokumentu dostawy, nie zostaną naruszone warunki zwolnienia oleju napędowego od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich innych warunków zwolnienia od akcyzy.

3.

Czy właściwym byłoby wpisanie nazwy oraz adresu siedziby armatora statku, najczęściej zagranicznego, chociaż zdarza się, że polski armator polskiego statku wydzierżawia swój statek podmiotowi zagranicznemu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, wpisanie w polach 3 i 4 dokumentu dostawy nazwy i adresu siedziby tradera jest niedopuszczalne, gdyż trader nie jest podmiotem, który zużywa olej napędowy do celów żeglugi w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Możliwe jest natomiast podanie danych statku, albo danych armatora statku.

Zdaniem Spółki, nie ma podstaw do odmowy dostarczenia oleju napędowego na jednostkę pływającą tylko dlatego, że nieznane są dane użytkownika statku. Istotą sprawy jest, aby zużycie oleju napędowego objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie do celów żeglugi było zgodne z jego przeznaczeniem. Zaproponowany powyżej sposób wypełniania pól 3 i 4 dokumentu dostawy został wskazany jako właściwy w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-539/09-2/SM z dnia 21 września 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, podmiot zużywający to podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Z kolei, w myśl 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13. Z tym, iż stosownie do ustępu 2 cytowanego wyżej artykułu, powyższego zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadku ich dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest, między innymi, dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy.

Przepisy określające wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) wymienionego rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot pośredniczący - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego. Z kolei załącznik 1 do rozporządzenia określa wzór dokumentu dostawy. Instrukcję wypełnienia dokumentu dostawy zawarto w treści załącznika 1. Wyjaśnienie sposobu wypełnienia pola 3 i 4 dokumentu dostawy zawarto w przypisach 2 i 4.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza jako podmiot pośredniczący dostarczać olej napędowy objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie do celów żeglugi na jednostki pływające za pośrednictwem "traderów". Zainteresowany wskazuje, iż niekiedy podmioty te nie wskazują w zamówieniu nazwy użytkownika jednostki pływającej, gdyż prawni właściciele statków rzadko je eksploatują. Najczęściej właściciele wydzierżawiają statki innym podmiotom. Zdarza się także, że polski armator polskiego statku wydzierżawia swój statek podmiotowi zagranicznemu. W tych okolicznościach wskazanie aktualnego w chwili dostawy paliwa użytkownika jednostki pływającej może okazać się niemożliwe.

W ocenie Spółki wpisanie w polach 3 i 4 dokumentu dostawy nazwy i adresu siedziby tradera jest niedopuszczalne, gdyż trader nie jest podmiotem, który zużywa olej napędowy do celów żeglugi w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Możliwe jest natomiast podanie danych statku, albo danych armatora statku. Zdaniem Wnioskodawcy nie narusza warunków zwolnienia fakt, wpisania w polu 3 dokumentu dostawy nazwy jednostki pływającej i bandery statku, zamiast nazwy podmiotu zużywającego, oraz wpisanie w polu 4 dokumentu dostawy numeru IMO statku, zamiast adresu siedziby podmiotu zużywającego lub właściwym byłoby wpisanie nazwy oraz adresu siedziby armatora statku, najczęściej zagranicznego.

Zdaniem Zainteresowanego, nie ma podstaw do odmowy dostarczenia oleju napędowego na jednostkę pływającą tylko dlatego, że nieznane są dane użytkownika statku. Istotą sprawy jest, aby zużycie oleju napędowego objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie do celów żeglugi było zgodne z jego przeznaczeniem.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe. Bowiem zwolnieniu od akcyzy podlegają przedmiotowe wyroby akcyzowe w przypadku wypełnienia wszystkich określonych w przepisach prawa wymogów zwolnienia od akcyzy przedmiotowych wyrobów, które składają się na system kontroli prowadzący do uszczelnienia obrotu traktowanym preferencyjnie olejem napędowym przeznaczonym do celów żeglugi. Obowiązek zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień wynika z orzeczeń TSUE. W wyroku z dnia 24 stycznia 2004 r. w sprawie C-185/00 Komisja przeciwko Finlandii, Trybunał wskazał, iż państwa członkowskie stosując zwolnienia od podatku akcyzowego, zobowiązane są do wprowadzenia regulacji, które skutecznie zapobiegać będą nadużywaniu przez podatników przyznanego zwolnienia (por. Akcyza w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, pod red. A. Kalinowskiej, Sz. Parulskiego, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2006, s. 101-110).

Wskazać przy tym należy, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 wymienionego rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot pośredniczący - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z treścią przypisu 2 dotyczącego sposobu wypełnienie pola 3 dokumentu dostawy, w polu tym należy wskazać dane podmiotu zużywającego, do którego są dostarczane wyroby zwolnione. Z kolei, zgodnie treścią przypisu 4 dotyczącego sposobu wypełnienia pola 4, w tym polu, w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wystarczy podać nazwę państwa, na którego terytorium znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podmiotu odbierającego wyroby akcyzowe.

Natomiast w polu 7 dokumentu dostawy, zgodnie z przypisem 5, w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, należy wskazać dane jednostki pływającej, na którą są dostarczane wyroby zwolnione i miejsce jej postoju.

Zatem, zaproponowany sposób dokumentowania przez Spółkę - podmiot pośredniczący-dostawy oleju napędowego przeznaczonego do celów żeglugi nie wypełni określonych w przepisach prawa wymogów w zakresie zwolnienia od akcyzy tych wyrobów.

W przedstawionej we wniosku sytuacji Wnioskodawca będzie zobowiązany bowiem do wskazania w polu 3 danych podmiotu zużywającego. W polu 4 wystarczy podać nazwę państwa, na którego terytorium znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podmiotu odbierającego wyroby akcyzowe. Z kolei, pole 7 dokumentu dostawy jest przeznaczone, by podać w nim dane jednostki pływającej, na którą będą dostarczane wyroby zwolnione i miejsce jej postoju, czyli w tym polu Zainteresowany będzie mógł wpisać nazwę jednostki pływającej, jej banderę, numer IMO.

Należy zgodzić się przy tym z Wnioskodawcą, że wpisanie w polach 3 i 4 dokumentu dostawy nazwy i adresu siedziby tradera będzie czynnością nieprawidłową.

Końcowo wskazać należy, iż powołana przez Spółkę interpretacja indywidualna nr IPPP3/443-539/09-2/SM z dnia 21 września 2009 r. została wydana na gruncie odmiennego, niż mającego zastosowanie w przedmiotowej sprawie, stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl