ITPP3/443-232/11/JK - Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym nabycia węgla z przeznaczeniem do produkcji reduktora węglowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-232/11/JK Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym nabycia węgla z przeznaczeniem do produkcji reduktora węglowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 lutego 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów węglowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka jest producentem wysokogatunkowego reduktora węglowego. Jest to produkt klasyfikowany do kodu CN 2704 i występuje w postaci stałej. Produkowany przez Spółkę reduktor cechuje się bardzo niską zawartością popiołów węglowych i wysoką zawartością węgla pierwiastkowego. Wyrób ten przeznaczony jest do wykorzystywania w procesach redukcji chemicznej związanych w szczególności z produkcją krzemu metalicznego i żelazokrzemów. W ramach tych procesów w środowisku wysokotemperaturowym dochodzi do utlenienia reduktora węglowego, co pozwala zmniejszyć stopień utlenienia związku chemicznego, w którego produkcji jest wykorzystywany reduktor węglowy. Całość produkcji reduktora węglowego jest realizowana przez Spółkę z przeznaczeniem do sprzedaży odbiorcom spoza Polski w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, przy czym odbiorcami Spółki są zarówno bezpośrednio zagraniczne zakłady produkcyjne wykorzystujące produkowany przez Spółkę reduktor węglowy, jak również pośrednicy.

W celu produkcji reduktora węglowego, Spółka nabywa wysokogatunkowy węgiel o kodzie CN 2701 od dostawców krajowych (kopalnie, pośrednicy), lub podmiotów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Węgiel ten jest nabywany w całości do celów produkcji reduktora węglowego. Surowiec ten nie jest na etapie nabycia przez Spółkę przeznaczony w żaden sposób do celów opałowych.

W pierwszym etapie procesu produkcyjnego dochodzi do przesiania nabytego przez Spółkę węgla w celu usunięcia z niego frakcji podziarna (miałowej) węgla. Celem tego etapu jest usunięcie z surowca frakcji podziarna niespełniających wymagań technologicznych i jakościowych. W efekcie, dochodzi do mechanicznego rozdzielenia tych frakcji od węgla, który następnie trafia do dalszej obróbki (drugi etap procesu produkcji).

Frakcje podziarna stanowią z punktu widzenia procesu produkcyjnego Spółki produkt uboczny lub odpad. Jednak frakcje te mogą być wciąż wykorzystane jako pełnowartościowe paliwo energetyczne (miał węglowy). Z tego względu frakcje te nie są przez Spółkę utylizowane, lecz są sprzedawane odbiorcom wykorzystującym je do celów opałowych lub pośrednikom w handlu miałem.

W drugim etapie procesu produkcyjnego, z węgla pozostałego po odsianiu frakcji miałowej, powstaje reduktor węglowy. Proces produkcji reduktora węglowego polega na częściowym, termicznym, wysokotemperaturowym odgazowaniu/karbonizacji surowca i w efekcie nadaniu mu odpowiedniej, porowatej struktury fizykochemicznej. Potrzebne do tego celu ciepło uzyskuje się w sposób autotermiczny. Warunkiem otrzymania produktu o wymaganej jakości jest stosowanie surowca o pożądanym składzie chemicznym. Bezpośrednio po wyprodukowaniu reduktor węglowy ma wysoką temperaturę, co wymaga jego chłodzenia do temperatury otoczenia za pomocą pary i wody. Proces chłodzenia służy nie tylko obniżeniu temperatury reduktora, ale także nadaniu mu odpowiednich cech strukturalnych (m.in. porowatość, gęstość). Woda używana do chłodzenia produktu krąży w obiegu zamkniętym. Ciepło jakie niosą ze sobą gazy (będące węglowodorami) z procesu produkcji reduktora wykorzystuje się do produkcji pary wodnej. W tym celu gazy z pieca produkcyjnego kierowane są do komory dopalania, gdzie przy nadmiarze powietrza spalane są całkowicie w wysokiej temperaturze. Następnie kierowane są do wymiennika ciepła (kotła), w którym produkowana jest para wodna. Jest ona wykorzystywana do celów grzewczych, a w przyszłości będzie wykorzystana do napędu turbiny parowej wytwarzającej energię elektryczną.

W trzecim etapie procesu produkcyjnego, powstały w drugim etapie reduktor węglowy, w celu zapewnienia jego najwyższej jakości, zostaje przesiany. W efekcie, podobnie jak w pierwszym etapie procesu produkcyjnego, dochodzi do mechanicznego oddzielenia reduktora węglowego spełniającego wymogi jakościowe odbiorców od miałów niespełniających takich wymogów. Reduktor węglowy po odsianiu miałów jest gotowym do sprzedaży produktem końcowym.

Miał z reduktora stanowi z punktu widzenia procesu produkcyjnego Spółki produkt uboczny lub odpad. Jednak także te frakcje miałowe mogą zostać wykorzystane jako pełnowartościowe paliwo energetyczne. Z tego względu frakcje te nie są przez Spółkę utylizowane, lecz są sprzedawane odbiorcom wykorzystującym je do celów opałowych lub pośrednikom w handlu miałem.

Wnioskodawca wskazuje również, iż Spółka otrzymała zezwolenie na udział we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w stosunku do instalacji wykorzystywanej w procesie produkcyjnym reduktora węglowego, o którym mowa powyżej. Substancją objętą wspólnotowym systemem handlu emisjami w przypadku Spółki jest dwutlenek węgla (CO2). W efekcie Spółka posiada określoną ilość uprawnień do emisji na rok 2009, a także określoną ilość uprawnień do emisji średniorocznie na lata 2010-2012. Ponadto, Spółka jest w trakcie wdrażania Zintegrowanego Systemu Zarządzania, którego zakres obejmuje: system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2008, system zarządzania środowiskiem zgodny z normą ISO 14001:2004, system zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy zgodny z normą BS-OHSAS 18001:2007/PN-N 18001:2004. Wdrożenie tego systemu zostanie zweryfikowane stosownym audytem certyfikującym, a następnie potwierdzone certyfikatem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy, mając na względzie fakt, iż Spółka nabywać będzie węgiel z przeznaczeniem do produkcji reduktora węglowego, węgiel ten w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

2.

Czy opisane we wniosku, wydzielone w trakcie procesu produkcyjnego frakcje miałowe w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. będą wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.

3.

Czy będący produktem końcowym procesu produkcyjnego reduktor węglowy, w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.

4.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel nie będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to czy węgiel ten należy traktować w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. jako jakikolwiek inny wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy.

5.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 3 należy uznać, że opisany we wniosku reduktor węglowy nie będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a znowelizowanej ustawy, to czy ten reduktor węglowy należy traktować w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. jako jakikolwiek inny wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy.

6.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to czy w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. ten węgiel będzie mógł być w całości nabywany przez Spółkę w opisanych we wniosku przypadkach z zastosowaniem zwolnienia na podstawie odpowiednio art. 31a ust. 1 pkt 1 lub 3 ustawy, przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy.

7.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to czy w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. w zakresie zużycia tego węgla w opisanym procesie produkcyjnym Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy przy założeniu spełniania warunków, o których mowa w art. 31a ust. 4-7 znowelizowanej ustawy, w ramach którego to zwolnienia produkowanymi wyrobami energetycznymi będą reduktor węglowy oraz gazy węglowodorowe.

8.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a znowelizowanej ustawy, to czy w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. w zakresie zużycia tego węgla w opisanym procesie produkcyjnym Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy przy założeniu spełniania warunków, o których mowa w art. 31a ust. 4-7 ustawy, ze względu na fakt udziału we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

9.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to czy w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. w zakresie zużycia tego węgla w opisanym procesie produkcyjnym Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy przy założeniu spełniania warunków, o których mowa w art. 31a ust. 4-7 znowelizowanej ustawy, ze względu na fakt wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie opisanym w treści wniosku, po uzyskaniu certyfikatu potwierdzającego to wdrożenie.

10.

W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 3 należy uznać, że reduktor węglowy będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to czy w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. Spółka, dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu reduktora węglowego, po zarejestrowaniu jako pośredniczący podmiot węglowy, będzie uprawniona do zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 31a ust. 1 pkt 2 i 5 znowelizowanej ustawy, przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3 znowelizowanej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad 1. W ocenie Zainteresowanego, mając na względzie fakt, iż Spółka nabywać będzie węgiel z przeznaczeniem do produkcji reduktora węglowego, a produkt ten nie będzie traktowany jako przeznaczony do celów opałowych, węgiel ten w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. nie będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy. Uzasadniając to stanowisko należy stwierdzić, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Z definicji wyrobu węglowego wynika więc, iż aby uznać dany wyrób za wyrób węglowy musi on spełniać jednocześnie dwa kryteria: musi być wyrobem energetycznym, a także musi być wymieniony w pozycji 19, 20 lub 21 załącznika nr 1 do ustawy.

Spółka wskazuje, iż każda z pozycji 19-21 obejmuje sobie właściwe wyroby, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. W świetle powyższego, warunkiem zakwalifikowania danego wyrobu do pozycji 19, 20 lub 21 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym jest przeznaczenie danego wyrobu do celów opałowych. A contrario, dane wyroby, nawet gdy z uwagi na swój kod CN (np. 2701) mogłyby zostać potencjalnie sklasyfikowane do poz. 19 przedmiotowego załącznika, nie mogą być uznane za wyroby, o których mowa w tej pozycji w przypadku gdy będą przeznaczone na cele inne niż opałowe (np. do produkcji reduktora węglowego). W świetle powyższego, z uwagi na fakt, iż nabywany przez Spółkę w Polsce lub wewnątrzwspólnotowo węgiel jest nabywany z przeznaczeniem do zużycia w opisanym procesie produkcyjnym reduktora węglowego, węgiel ten nie stanowi wyrobu węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.

Ad 2. Opisane we wniosku, wydzielone w trakcie procesu produkcyjnego frakcje miałowe, stanowiące z punktu widzenia procesu produkcyjnego Spółki produkt uboczny lub odpad w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. będą wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy. Uzasadniając to stanowisko należy stwierdzić, że powstały w ramach procesu produkcyjnego miał węglowy jest przeznaczony przez Spółkę do sprzedaży jako paliwo opałowe. Zatem, w świetle powyższego, a także w oparciu o argumentację przedstawioną w zakresie pytania nr 1, miał ten spełnia definicję wyrobu węglowego, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.

Ad 3. Będący produktem końcowym procesu produkcyjnego reduktor węglowy, który będzie sprzedawany z przeznaczeniem do wykorzystania w charakterze reduktora w opisanych procesach redukcji chemicznej, w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. nie będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy. Uzasadniając to stanowisko Wnioskodawca stwierdza, że reduktor węglowy jest produkowany przez Spółkę z przeznaczeniem do wykorzystywania do celów redukcji chemicznej w charakterze reduktora. Zatem, w szczególności produkowany przez Wnioskodawcę reduktor węglowy nie jest przeznaczony do celów opałowych. Powyższe, w ocenie Spółki, przemawia za brakiem możliwości uznania reduktora węglowego za wyrób przeznaczony do celów opałowych. W efekcie, z uwagi na fakt, iż definicja wyrobu węglowego wskazana w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy wymaga, aby wyrób węglowy był wyrobem określonym w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, wyrób ten (reduktor węglowy) nie stanowi wyrobu węglowego w rozumieniu tych przepisów.

Ad 4. Nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. nie może być uznany za jakikolwiek wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 znowelizowanej ustawy. Uzasadniając to stanowisko Spółka stwierdza, że katalog wyrobów akcyzowych ogranicza się do wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 do znowelizowanej ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel nie może być zaliczony do żadnej z pozycji wskazanych w tym załączniku.

Ad 5. Opisany we wniosku reduktor węglowy w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. nie może być uznany za jakikolwiek wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy. Uzasadniając to stanowisko Spółka stwierdza, że katalog wyrobów akcyzowych ogranicza się do wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 do znowelizowanej ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, produkowany przez Spółkę reduktor węglowy, przeznaczony do procesów redukcji chemicznej w charakterze reduktora nie może być zaliczony do żadnej z pozycji wskazanych w załączniku.

Ad 6. W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. ten węgiel będzie mógł być w całości nabywany przez Spółkę w opisanych we wniosku przypadkach (tzn. w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub od pośredniczącego podmiotu węglowego w ramach sprzedaży na terytorium kraju) z zastosowaniem zwolnienia na podstawie odpowiednio art. 31a ust. 1 pkt 1 lub 3 znowelizowanej ustawy (przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3 znowelizowanej ustawy).

Ad 7. W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. w zakresie zużycia tego węgla w opisanym procesie produkcyjnym Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy przy założeniu spełniania warunków, o których mowa w art. 31a ust. 4-7 ustawy, w ramach którego to zwolnienia zwolnionymi wyrobami energetycznymi będą reduktor węglowy (produkt końcowy sprzedawany odbiorcom Spółki) oraz gazy węglowodorowe (które następnie spalane będą do celów produkcji pary wodnej służącej jako nośnik ciepła lub do napędu turbiny parowej wytwarzającej energię elektryczną).

Ad 8. W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. w zakresie zużycia tego węgla w opisanym procesie produkcyjnym Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy przy założeniu spełniania warunków, o których mowa w art. 31a ust. 4-7 ustawy, ze względu na fakt udziału we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Ad 9. W sytuacji, gdy w zakresie pytania nr 1 należy uznać, że nabywany przez Spółkę i następnie zużywany w opisanym procesie produkcyjnym węgiel będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, to w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. w zakresie zużycia tego węgla w opisanym procesie produkcyjnym Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy przy założeniu spełniania warunków, o których mowa w art. 31a ust. 4-7 znowelizowanej ustawy, ze względu na fakt wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie opisanym w treści wniosku, po uzyskaniu certyfikatu potwierdzającego to wdrożenie. W momencie składania wniosku Spółka jest na etapie wdrażania Zintegrowanego Systemu Zarządzania, które obecnie zostało zakończone i potwierdzone stosownym certyfikatem. Spółka rozważa i dopuszcza w przyszłości rejestrację w ramach EMAS, jednak nie podjęła ona w tym kierunku na razie żadnych decyzji.

Ad 10. W sytuacji gdy w zakresie pytania nr 3 należy uznać, że reduktor węglowy będzie wyrobem węglowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a znowelizowanej ustawy, to w stanie prawnym od 2 stycznia 2012 r. Spółka, dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu reduktora węglowego, po zarejestrowaniu jako pośredniczący podmiot węglowy, będzie uprawniona do zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 31a ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy. Uzasadniając stanowisko Spółka stwierdza, że w świetle art. 9a ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych oraz eksport wyrobów węglowych. Jednocześnie, zgodnie z brzmieniem art. 31a ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy, a także eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy. Stosowanie powyższych zwolnień zostało obwarowane spełnieniem warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy. W efekcie, w sytuacji, gdy odpowiedź na pytanie nr 3 będzie powodowała uznanie reduktora węglowego za wyrób węglowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy (chociaż ze swej istoty nie jest on przeznaczony do celów opałowych), to Spółka dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu reduktora węglowego jako pośredniczący podmiot węglowy będzie uprawniona do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 31a ust. 1 pkt 2 i pkt 5 ustawy, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 31a ust. 3 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczący podmiot węglowy, to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Z kolei, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26"produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy (art. 31a ust. 3 ustawy).

Z kolei, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 31a ust. 2 pkt 3. Ewidencja, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 4-7 ustawy).

Zgodnie z treścią wniosku Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo lub od dostawców krajowych węgiel o kodzie CN 2701, z którego następnie będzie produkowany reduktor węglowy o kodzie CN 2704. Przy produkcji reduktora węglowego w wyniku przesiewania będą powstawały produkty uboczne, które będą odsprzedawane do celów opałowych. Z kolei, reduktor węglowy zostanie sprzedany do celów użycia w procesach redukcji chemicznej pośrednikom lub podmiotom zużywającym w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu.

W ocenie Spółki, zarówno nabywany węgiel (CN 2701) jak i wyprodukowany z niego reduktor węglowy (CN 2704) nie będą przeznaczone do celów opałowych, a tym samym nie można traktować tych produktów jako wyrobów węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy. Jednocześnie Spółka wskazuje, iż odpady produkcyjne węgla i reduktora węglowego będą sprzedane do celów opałowych i w tej sytuacji należy te wyroby traktować jako wyroby węglowe. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyprodukowanego reduktora węglowego Spółka będzie korzystała ze zwolnienia od akcyzy. W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż przedmiotowa sprawa nie dotyczy kwestii zwolnienia od akcyzy węglowodorów gazowych.

W związku z powyższym wskazać należy, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym wyrobami węglowymi są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. W pozycji nr 19 powyższego załącznika zawarty jest kod CN 2701 obejmujący węgiel, brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. W sytuacji opisanej przez Spółkę, nabywa ona węgiel o kodzie CN 2701, lecz zużywa go do produkcji reduktora węglowego o kodzie 2704, którą to produkcję, w ocenie tutejszego organu, nie zalicza się do celów opałowych, gdyż w przedstawionej sytuacji węgiel nie ulega spalaniu w celu uzyskania energii cieplnej, bądź energii elektrycznej. Wobec powyższego należy uznać, iż zakupiony przez Spółkę węgiel do produkcji reduktora węglowego nie jest wyrobem węglowym, ani jakimkolwiek innym wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy, a zatem nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodzić się także należy ze stanowiskiem Spółki, że powstałe w wyniku procesu produkcyjnego reduktora węglowego odpady produkcyjne - miały węgla oraz miały reduktora węglowego - które zostaną sprzedane do celów opałowych należy traktować jako wyroby węglowe.

Z kolei, odnosząc się do kwestii uznania reduktora węglowego za wyrób węglowy stwierdzić należy, że w myśl przepisów ustawy wyroby klasyfikowane do kodu CN 2704 i przeznaczone do celów opałowych są wyrobami akcyzowymi. Ponieważ pierwsza z przesłanek dotycząca klasyfikacji będzie wypełniona wskazać należy, iż Spółka już od chwili rozpoczęcia produkcji określa jednoznacznie przeznaczenie tego produktu jako wyrobu przeznaczonego do celów opałowych. Bowiem opisany we wniosku proces redukcji chemicznej, związany w szczególności z produkcją krzemu metalicznego i żelazokrzemów, w środowisku wysokotemperaturowym będzie prowadził do utlenienia tego reduktora węglowego. Zatem, użycie reduktora węglowego do procesu redukcji chemicznej, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy, należy rozumieć jako użycie tych wyrobów do celów opałowych, gdyż w powyższym przypadku reduktor węglowy ulega spalaniu w celu uzyskania energii cieplnej.

W ustawie, jak i w przepisach unijnych brak jest definicji, która precyzowałaby określenie "do celów opałowych". Zwrot - "zużycie w celach opałowych" był rozpatrywany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 kwietnia 2001 r. w sprawie o sygn. C-240/01 Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec, gdzie w uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że pomimo braku w przepisach unijnych takiej definicji, to i tak państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji. Jednocześnie TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, iż zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania wyrobu jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto TSUE w tym wyroku stwierdził, że celem nałożenia na przedmiotowe wyroby podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe, jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego. Trybunał stwierdził, iż we wszystkich tych przypadkach wyroby ulegają zużyciu i muszą być opodatkowane akcyzą (por. Akcyza w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, pod red. A. Kalinowskiej i Sz. Parulskiego, Warszawa 2006, s. 31-35 i 76-80).

Zatem, w przypadku reduktora węglowego w opisanej sytuacji spełnione są obie przesłanki polegające na przynależności tych wyrobów do kodu CN przypisanego do wyrobów węglowych oraz opałowy charakter przeznaczenia tych wyrobów. Z uwagi na powyższe należy uznać, że reduktor węglowy wyprodukowany w procesie produkcyjnym z węgla będzie wyrobem węglowym.

Z uwagi na fakt, że reduktor węglowy należy zaliczyć do wyrobów węglowych, zatem należy także zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu tego wyrobu przewidziano zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy. Warunkiem powyższego zwolnienia, zgodnie z treścią art. 31a ust. 3 ustawy jest: pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, posiadanie pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentów dostawy.

Reasumując, z powołanych przepisów wynika, iż węgiel, który w opisanej we wniosku sytuacji, Spółka zamierza nabyć i zużyć do produkcji reduktora węglowego nie jest wyrobem węglowym. Węgiel ten nie będzie również innym wyrobem akcyzowym. Z kolei, uzyskany w toku przesiania węgla miał węglowy oraz miał reduktora węglowego, który Spółka zamierza sprzedać innym podmiotom w celach opałowych należy traktować jako wyroby węglowe.

Natomiast wyprodukowany przez Spółkę reduktor węglowy należy zaliczyć do wyrobów węglowych z uwagi na fakt, iż jest wymieniony w przepisach ustawy jako wyrób akcyzowy oraz zostanie przeznaczony do celów opałowych. W związku z powyższym, dostawa wewnątrzwspólnotowa przedmiotowego reduktora lub jego eksport będzie zwolniony od akcyzy po wypełnieniu wskazanych wyżej warunków zwolnienia.

W związku z pozytywną oceną stanowiska Spółki odnoszącego się do zagadnienia zawartego w pierwszym zapytaniu, wydanie interpretacji w przedmiocie zagadnień zawartych w pytaniu szóstym, siódmym, ósmym i dziewiątym stało się bezprzedmiotowe. Kwestia dotycząca uznania reduktora węglowego za wyrób węglowy przedstawiona w piątym pytaniu została oceniona przez tutejszy organ w odpowiedzi na pytanie trzecie.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl