ITPP3/443-229/12/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-229/12/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.), o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zarządzania zbiorowym graniem w... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zarządzania zbiorowym graniem w....

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą klasyfikowaną według PKD 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Spółka zarządza zbiorowym graniem w... poprzez dobrowolne przystąpienie graczy na zasadzie spółdzielni według regulaminu, który szczegółowo określa zasady gry. Organizatorem gry jest..., zaś Spółka jedynie "zdaje kupony w imieniu graczy".

Z każdego "zdanego kuponu" w zależności od jego wysokości Spółka pobiera prowizję, tj. "23 grosze od jednego kredytu, czyli 1 kredyt = 1,23 zł". 1 zł jest przeznaczany na zakup kuponu, natomiast 23 grosze stanowi prowizję Spółki.

"W momencie wygranych, gdy trafia się 5 lub 6" Spółka pobiera prowizję 5%. Dochód firmy stanowi prowizja uzyskana ze sprzedaży kuponów, która jest pomniejszona o prowizję pobieraną przez system płatności....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane prowizje z tytułu "zdanych kuponów" oraz ewentualnych wygranych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowizje uzyskane z kuponów i ewentualnych wygranych są zwolnione z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15. Podatek od gier zgodnie z ustawą o grach hazardowych "nie jest płacony".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do treści art. 2 pkt 6 omawianej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

W myśl art. 71 ust. 2 tej ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

1.

urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;

2.

udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

W złożonym wniosku poinformowano, że Spółka zarządza zbiorowym graniem w... poprzez dobrowolne przystąpienie graczy na zasadzie spółdzielni według regulaminu, który szczegółowo określa zasady gry, przy czym organizatorem gry jest.... Podstawą wynagrodzenia Spółki jest prowizja. Podatek od gier zgodnie z ustawą o grach hazardowych "nie jest płacony".

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym stanem faktycznym stwierdzić należy, że Spółka nie mogła zastosować zwolnienia od podatku dla świadczonych usług zarządzania zbiorowym graniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazują bowiem okoliczności faktyczne sprawy Spółka nie świadczy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier, w związku z którymi działałaby jako podatnik tego podatku. W konsekwencji, wskazane czynności podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych 23% stawką VAT.

Końcowo wskazuje się, iż tut. organ dokonał oceny wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Opis stanu faktycznego winien wynikać z treści wniosku nie zaś z załączonych do niego dokumentów, wobec tego mając na uwadze treść art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, ocena załącznika wykracza poza dyspozycję art. 14b § 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl