ITPP3/443-224/08/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-224/08/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego importu zakonserwowanych owoców w zalewie o zawartości mniejszej niż 5 litrów alkoholu etylowego na 100 kilogramów wyrobu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego importu zakonserwowanych owoców w zalewie o zawartości mniejszej niż 5 litrów alkoholu etylowego na 100 kilogramów wyrobu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonywać importu zakonserwowanych owoców w zalewie. Produkty te będą zawierać mniej niż 5 litrów czystego alkoholu na 100 kilogramów produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy import wyżej wskazanych wyrobów będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jakie warunki powinien spełnić Wnioskodawca celem skorzystania z tego zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy owoce zakonserwowane, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, spełniają definicję wyrobów akcyzowych ponieważ zostały wymienione w poz. 29 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Tym niemniej jednak import przedmiotowych wyrobów będzie objęty zwolnieniem od podatku akcyzowego, na podstawie § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zwolnieniu od podatku akcyzowego podlega również import artykułów spożywczych zawierających alkohol etylowy w ilości nie wyższej niż określona ww. przepisie rozporządzenia.

Powyższe potwierdza treść wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2007 r., wydanego w sprawie C-63/06 (LEX nr 241725). Stanowi on, iż artykuł 27 ust. 1 lit. f) Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych należy interpretować w ten sposób, że nakłada on na Państwa Członkowskie obowiązek zwolnienia z ujednoliconego podatku akcyzowego alkoholu etylowego przywiezionego na obszar celny Wspólnot Europejskich, zawartego w wyrobach czekoladowych przeznaczonych do bezpośredniego spożycia, pod warunkiem że zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra na 100 kilogramów produktu. Wyżej cytowana teza wyroku znajduje zastosowanie również do importu owoców zakonserwowanych, którego dotyczy niniejszy wniosek, ponieważ hipoteza art. 27 ust. 1 lit. f) Dyrektywy Rady 92/83/EWG obejmuje wszystkie środki spożywcze, czyli wyroby przeznaczone do spożywania przez ludzi.

Jedynym warunkiem zastosowania zwolnienia będzie prowadzenie przez Wnioskodawcę ewidencji umożliwiającej określenie ilości oraz sposobu wykorzystania zaimportowanych wyrobów, których dotyczy niniejszy wniosek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. f) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r., Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszenia tych przepisów, gdy są one używane bezpośrednio jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania środków spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem ze w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Przytoczony przepis dyrektywy został implementowany do krajowego porządku prawnego poprzez zawarcie przedmiotowego zwolnienia w § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 72 poz. 500 z późn. zm.).

Wskazany przepis zwalnia od akcyzy alkohol etylowy używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Warunki stosowania przedmiotowego zwolnienia zostały określone w ust. 2 oraz ust. 6 wskazanego § 18 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Spółka w opisie zdarzenia przyszłego wskazuje, iż zamierza importować owoce w zalewie alkoholowej przy zawartości mniejszej niż 5 litrów czystego alkoholu na 100 kilogramów importowanego produktu.

Analiza zaprezentowanych przepisów wskazuje, iż importowane owoce w zalewie alkoholowej nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego, gdyż import nie został wskazany jako czynność podlegająca zwolnieniu od podatku akcyzowego w § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Wskazać również należy, iż owoce pozostałe zakonserwowane, zawierające w swym składzie alkohol etylowy zostały odrębnie wykazane jako wyrób gotowy w pozycji 20 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zatem w myśl art. 2 ust. 2 ustawy jest innym wyrobem akcyzowym zharmonizowanym niż alkohol etylowy, który jest zawarty w innych wyrobach.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku przedmiotem importu będzie wyrób akcyzowy zharmonizowany jakim są owoce w zalewie alkoholowej, które ustawa o podatku akcyzowym w załączniku nr 2 zalicza do kodu CN 2008.

Z tego względu przytoczone w stanowisku Spółki orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2007 r., wydanego w sprawie C-63/06 nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

W wyroku tym Trybunał orzekł, iż artykuł 27 ust. 1 lit. f) Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu napojów alkoholowych należy interpretować w ten sposób, że nakłada on na Państwa Członkowskie obowiązek zwolnienia z ujednoliconego podatku akcyzowego alkoholu etylowego przywiezionego na obszar celny Wspólnot Europejskich, zawartego w wyrobach czekoladowych przeznaczonych do bezpośredniego spożycia, pod warunkiem że zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra na 100 kilogramów produktu.

Orzeczenie dotyczy zwolnienia w imporcie alkoholu etylowego zawartego w wyrobach czekoladowych przeznaczonych do bezpośredniego spożycia, natomiast opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wskazuje na zamiar importu owoców w zalewie alkoholowej.

Zatem przytoczone we wniosku orzeczenie ETS nie jest tożsame z opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku i nie można uwzględnić go w niniejszej sprawie.

Reasumując stwierdza się, iż import zakonserwowanych owoców w zalewie zwierających w swym składzie mniej niż 5 litrów czystego alkoholu na 100 kilogramów wyrobu nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl