ITPP3/443-223/12/AT - Stawka VAT dla czynności wykonania instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz ich remontów, modernizacji i konserwacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-223/12/AT Stawka VAT dla czynności wykonania instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz ich remontów, modernizacji i konserwacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności wykonania instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz ich remontów, modernizacji i konserwacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności wykonania instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz ich remontów, modernizacji i konserwacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako przedsiębiorca prowadzi Pan działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu instalacji elektronicznych, sygnalizacyjnych. Zajmuje się Pan również naprawą urządzeń elektronicznych, optycznych, konserwacją sprzętu telekomunikacyjnego.

Usługi, które Pan świadczy zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w następujący sposób:

* PKWiU 43.21.10.2 "roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych". W tym grupowaniu mieści się wykonywanie w budynkach instalacji kablowych (np. montaż: korytek kablowych, antenowych kabli koncentrycznych, gniazd abonenckich, listew elektroinstalacyjnych, urządzeń rozdzielających i wzmacniających) dla potrzeb telekomunikacji, systemów telewizji przemysłowej (dozorowej), radia i telewizji kablowej, satelitarnej, łączności domofonowej, remont i modernizacja w budynkach, kablowych instalacji teletechnicznych i telewizyjnych, usuwanie uszkodzeń w instalacjach kablowych zlokalizowanych w budynkach (wymiana uszkodzonych elementów, dokonywanie pomiarów kontrolnych i regulacji);

* PKWiU 43.2 "roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych". W tym grupowaniu mieści się montaż instalacji centralnego odkurzacza, obejmujący swym zakresem m.in. instalowanie rur i kształtowników z tworzyw sztucznych w ścianach i podłogach budynku, wyprowadzenie gniazd ssawnych, ułożenie przewodów elektrycznych umożliwiających sterowanie odkurzaczem; podłączenie jednostki centralnej (odkurzacza) do przygotowanej instalacji ssawnej oraz do instalacji elektrycznej, naprawa i konserwacja instalacji centralnego odkurzacza;

* PKWiU 43.21.10.1 "roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu", instalowanie i konserwacja elektronicznych instalacji systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy: przeciwwłamaniowe, przeciwpożarowe, wizyjnej kontroli dostępu bez późniejszego ich monitoringu.

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym od stycznia 2001 r. Powziął Pan wątpliwość w zakresie poprawności stosowania stawki VAT na ww. usługi, świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych (PKOB 112, 113), obiektów sanatoryjno-wczasowych, na rzecz szkół, Towarzystw Budownictwa Społecznego, ...., restauracji, na rzecz osób fizycznych w budynkach (do 300 m#178;) i lokalach mieszkalnych PKOB 111 (do 150 m#178;), w szczególności w odniesieniu do usług wykonania instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych (typu Azart) w ww. budynkach oraz ich remontów, modernizacji i konserwacji (konserwacje z zastrzeżeniem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tychże robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywanie instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych (typu Azart) w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz ich remonty, modernizacje i konserwacje (jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tychże robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy) - PKWIU 43.21.10.2, 43.2, 43.21.10.1 - powinny być opodatkowane stawką 8%, czy 23% podatku od towarów i usług.

Pana zdaniem, wykonywanie instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych (typu Azart) w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz ich remonty, modernizacje i konserwacje (jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tychże robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy) - PKWIU 43.21.10.2, 43.2, 43.21.10.1 - powinny być opodatkowane stawką 8% podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do treści art. 2 pkt 6 omawianej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), zawierającym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. Natomiast w dziale 12 mieszczą się budynki niemieszkalne:

* hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - 121,

* budynki biurowe - 122,

* budynki handlowo-usługowe - 123,

* budynki transportu i łączności - 124,

* budynki przemysłowe i magazynowe - 125,

* ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej - 126,

* pozostałe budynki niemieszkalne - 127.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 powołanej ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 76, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 omawianego rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz, na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do robót konserwacyjnych, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Z treści wniosku wynika, iż jako przedsiębiorca wykonuje Pan m.in. szeroko rozumiane czynności w zakresie instalacji elektronicznych, sygnalizacyjnych oraz dokonywania napraw urządzeń elektronicznych, optycznych, konserwacji sprzętu telekomunikacyjnego. Poinformowano również, że przedmiotowe usługi świadczy Pan na rzecz: wspólnot mieszkaniowych (PKOB 112, 113), obiektów sanatoryjno-wczasowych, na rzecz szkół, Towarzystw Budownictwa Społecznego,........., restauracji, osób fizycznych w budynkach (do 300 m#178;) i lokalach mieszkalnych (do 150 m#178;) PKOB 111. W przypadku konserwacji instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych (typu Azart) wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania nie przekracza 50% tej podstawy. Jednocześnie w złożonym wniosku nie wskazano, aby zawarto umowy cywilnoprawne przewidujące odrębne obciążanie kosztami zużytych materiałów w przypadku wykonywania opisanych czynności.

Na tle powyższego powziął Pan wątpliwość w przedmiocie zastosowania prawidłowej stawki VAT dla czynności, polegających na wykonywaniu instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych (typu Azart) w budynkach mieszkalnych PKOB 111, 112, 113 oraz w zakresie przeprowadzania ich remontów, modernizacji i konserwacji w sytuacji, gdy wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania (w przypadku robót konserwacyjnych) nie przekracza 50% podstawy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca w przypadku wykonania instalacji antenowych, radiowych, telewizyjnych i satelitarnych (typu Azart) oraz ich remontów i modernizacji dokonanych w ramach kompleksowych czynności (na co wskazują okoliczności sprawy), pod warunkiem że wykonane były one w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy w obiektach budowlanych lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym, miał prawo w przedstawionym stanie faktycznym do zastosowania preferencyjnej, 8% stawki VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Ponadto w przypadku, gdy Wnioskodawca wykonał czynności, polegające na konserwacji wyżej opisanych instalacji, stanowiącej roboty konserwacyjne, to usługi konserwacyjne podlegały w ww. stanie faktycznym opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, jeżeli faktycznie usługi te miały na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów tych budynków lub ich części i były wykonane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl