ITPP3/443-218/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-218/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez doposażenie świetlicy wiejskiej, celem organizowania imprez kulturalnych i integracyjnych dla mieszkańców naszej wsi i okolic" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez doposażenie świetlicy wiejskiej, celem organizowania imprez kulturalnych i integracyjnych dla mieszkańców naszej wsi i okolic".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Kółko Rolnicze posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich. Kółko Rolnicze jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działające jako lokalne partnerstwo publiczno-prawne. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie zamierza odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu oraz województwa. Bierze czynny udział w życiu lokalnym wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Koło Gospodyń od 3 lat organizuje imprezy kulturalne dla społeczności lokalnej takie jak między innymi Mikołajki, Dzień Dziecka, Powitanie Lata, Stół Wielkanocny, Stół Bożonarodzeniowy, Ostatki, Dożynki, Bal Seniorów czy Odpust Św. Antoniego. Organizuje również wycieczki integracyjne dla seniorów, które zachęcają starszych mieszkańców do wyjścia z domu, czynnego wypoczynku i integracji oraz wycieczki: do L., G. czy F., w ramach aktywizacji mieszkańców oraz poznawania różnych tradycji i obrzędów.

Stowarzyszenie planuje zakup naczyń dla świetlicy oraz przeprowadzenie szeregu imprez kulturalnych, których celem byłaby aktywizacja mieszkańców wsi. Świetlica stanie się centrum rozwoju kultury wsi. Będą w niej realizowane uroczystości, imprezy integracyjne, biesiady oraz spotkania mieszkańców. Celem działania Wnioskodawcy jest promowanie regionu, propagowanie tradycji, kultywowanie obrzędów i zwyczajów. W ramach realizacji przedsięwzięcia Stowarzyszenie zamierza doposażyć świetlicę wiejską w naczynia.

Impreza, która będzie przedmiotem operacji jest imprezą kulturalno-promocyjną i ma na celu kultywowanie wartości takich jak tradycje kulinarne, tradycje obrzędów i obyczajów. Promowane będą zasoby lokalne oraz kultura wsi i obyczaje. Planowo impreza będzie także imprezą kulturalno - integracyjną dla mieszkańców wsi i okolic z okazji 700-lecia istnienia wsi. We wstępnym programie imprezy znajdują się pozycje takie jak: przywitanie gości oraz przemowa otwierająca imprezę - opowieść o wsi oraz historia wsi, wkopanie symbolicznego drzewka następnie występy zaprzyjaźnionych artystów kształcących się oraz współpracujących z Gminnym Ośrodkiem Kultury a także poczęstunek dla gości.

Wnioskodawca wskazuje, że doposażenie świetlicy znacznie usprawni realizację tego typu wydarzeń oraz ułatwi dalsze rozwijanie listy uroczystości oraz wydarzeń, które umożliwią promocję aktywnego wypoczynku oraz czynnego udziału w życiu wsi. Po doposażeniu świetlicy Stowarzyszenie zamierza zrealizować w niej działania takie jak: warsztaty dla najmłodszych mieszkańców wsi służące kultywowaniu tradycji regionalnej poprzez naukę wykonywania stroików, wystawę fotograficzno-historyczną, naukę gotowania i przyrządzania potraw charakterystycznych dla regionu takich jak: pierogi wiejskie, tradycyjne wędliny czy żurawina.

Wnioskodawca wskazuje także, iż efekty realizacji opisanego projektu będą nieodpłatne. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Kółko Rolnicze posiada prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT związanego z realizacją opisanego zadania finansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Kółko Rolnicze w ramach realizacji opisanego projektu nie posiada możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług związanych realizacją wskazanego zadania. Powyższe wynika z faktu braku związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Kółko Rolnicze zamierza zrealizować zadanie polegające na zakupie wyposażenia (naczyń) świetlicy oraz przeprowadzeniu szeregu imprez kulturalnych. Wnioskodawca wskazuje, iż efekty realizacji opisanego projektu będą nieodpłatne oraz nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazuje także, że otrzymane dofinansowanie nie pochodzi ze środków, o których mowa w przepisach § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dodatkowo Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W opisanej sytuacji Wnioskodawcy nie przysługuje także zwrot podatku, gdyż dofinansowanie na realizację opisanego projektu nie stanowi środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl