ITPP3/443-212/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-212/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "O..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "O...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich. Stowarzyszenie powstało na bazie założonego w 1996 r. Koła (...). Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i działa jako grupa wolontariuszy. Aktualnie zrzesza 105 członków odczuwających potrzebę współdziałania i pomocy oraz wsparcia potrzebującym. W zajmowanym lokalu odbywają się spotkania integracyjne i ćwiczenia rehabilitacyjne, w których tygodniowo uczestniczy ok. 100 osób.

Stowarzyszenie zrealizowało projekt pod nazwą "O...", w celu szeroko pojętej aktywizacji. W ramach projektu zrealizowano wyjazd do miejscowości, która posiada bazę umożliwiającą przeprowadzenie szkolenia i wypoczynku oraz integracji osób niepełnosprawnych. Koszty wyjazdu to: transport, nocleg, posiłek i szkolenie dla wszystkich uczestników (szkolenie wskazywało na skuteczne metody integracji oraz sposoby i możliwości działania osób niepełnosprawnych, starszych), konkurs wiedzy, wśród uczestników wycieczki z zakresu szkolenia. W celu organizacji konkursu nabyto nagrody. Na czas realizacji projektu - trzy miesiące - zatrudniono księgową w celu rozliczenia projektu, rozsądne rozdysponowanie środków na realizację projektu oraz zapewni porządek dokumentacji oraz solidne jej prowadzenie. Praca własna związana z wyjazdem wykonywana była przez członków Stowarzyszenia.

Rezultatem realizacji projektu jest wzrost aktywności osób niepełnosprawnych, zwiększenie samoświadomości uczestników wyjazdu. Projekt promuje walory lokalne takie jak integracja społeczna, aktywność lokalna oraz kapitał ludzki w postaci osób niepełnosprawnych, które są pełnosprawne w działaniach, mają wielkie możliwości, ale małą motywację. Rezultatem jest wzrost wśród 50 uczestników wiedzy oraz samoświadomości na temat aktywnego działania i możliwości osób niepełnosprawnych i starszych, wzrost integracji wśród 50 uczestników, a także wzrost chęci działania.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie otrzymał z tytułu realizacji projektu żadnych profilów, nie była także podczas biesiady prowadzona sprzedaż. Dokonane zakupy nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Stowarzyszenie wskazuje także, iż pozyskane w ramach pomocy środki nie były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji opisanego zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, z uwagi na fakt, że realizacja opisanego projektu nie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr, 73 poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie zrealizowało projekt "O...". Przedmiotowe zadanie nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary nabywane w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie nie służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszenie nie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania. Stowarzyszenie nie miało również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl