ITPP3/443-202/14/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-202/14/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie "..." (zwane dalej Stowarzyszeniem) w okresie od 1 września 2013 r. do 31 sierpnia 2016 r. realizuje projekt na podstawie umowy nr.... z dnia 3 września 2013 r. "...". Założeniem projektu jest ochrona populacji płazów na obszarach Natura 2000 w...-. Polsce, które będzie realizowane dzięki następującym działaniom ochronnym:

1.

zmniejszenie śmiertelności płazów podczas migracji sezonowych - budowa systemów przejść dla płazów pod drogami w miejscach, gdzie ich tras migracji krzyżują się z trasami komunikacyjnymi;

2.

zwiększenie liczby miejsc rozrodu płazów - odtworzenie zarastających i wypłyconych zbiorników wodnych;

3.

zmniejszenie śmiertelności płazów związanej z tzw. pułapkami antropogenicznymi - zaprojektowanie rozwiązań technicznych służących ochronie płazów do urządzeń stosowanych w budownictwie;

4.

zorganizowanie sieci monitoringu zagrożeń płazów przy szlakach komunikacyjnych - zaopatrzenie wybranych szkół i ośrodków edukacyjnych w sprzęt i materiały pomocne przy prowadzeniu monitoringu płazów, przeszkolenie personelu.

W ramach projektu przeprowadzone będą następujące działania:

* przygotowanie pełnej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia i budowy przepustów dla płazów;

* budowa systemów przepustów dla płazów;

* ocena wpływu społeczno-gospodarczego projektu;

* wydanie folderu informacyjnego o projekcie;

* wykonanie tabliczek informacyjnych o projekcie;

* wykonanie tablic informacyjno-edukacyjnych o wybranych działaniach;

* opracowanie i prowadzenie (aktualizacja) podstrony internetowej o projekcie;

* opracowanie niespecjalistycznego raportu dotyczącego działań podjętych w trakcie projektu;

* organizacja konferencji, zajęć edukacyjnych oraz warsztatów poświęconych projektowi;

* wydanie publikacji o płazach;

* wykonanie gadżetów promujących projekt;

* zarządzanie projektem;

* tworzenie sieci z innymi projektami;

* przygotowanie planu działań koniecznych do podtrzymania efektu ekologicznego uzyskanego w trakcie realizacji projektu;

* zewnętrzny audyt finansowy;

* monitorowanie postępów realizacji projektu;

* zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu.

Wszystkie wydatki dokonywane w ramach wymienionego wyżej projektu są refundowane ze środków Unii Europejskiej. Rezultatem projektu będzie m.in.: redukcja śmiertelności płazów podczas ich wędrówek sezonowych w lokalnych populacjach na obszarach Natura 2000 "...", "..." oraz "..." - co najmniej o 80%; zachowanie i poprawa jakości siedlisk oraz populacji gatunków w nich zamieszkujących, w tym siedlisk priorytetowych i gatunków zamieszczonych w załącznikach Dyrektywy Siedliskowej; opracowanie rozwiązań technicznych chroniących płazy przed tzw. pułapkami antropogenicznymi - zmniejszeniem śmiertelności płazów; zwiększenie ilości danych na temat zagrożeń płazów przy szlakach komunikacyjnych na terenie...-. Polski, które będzie realizowane poprzez założenie sieci monitoringu płazów w oparciu o wybrane szkoły i ośrodki edukacyjne. Wszystkie działania maja na celu ochronę środowiska naturalnego, a działania informacyjno-edukacyjne przyczynią się do propagowania postaw proekologicznych i będą dobrą okazją pokazania skutecznych metod ochrony gatunków i siedlisk przyrodniczych. Stowarzyszenie nie prowadzi i nie prowadziło działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest czynnym "płatnikiem" VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie miało i nie ma możliwości odzyskania VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu - posiadającemu aktualnie status osoby prawnej, której działalność oparta jest na zasadzie non-profit - przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi dotyczącymi projektu... z dnia 3 września 2013 r. "...".

Zdaniem Stowarzyszenia, nie ma prawa do odliczania i zwrotu podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu... z dnia 3 września 2013 r. "...". Stowarzyszenie nie prowadzi i nie prowadziło działalności gospodarczej, nie jest czynnym "płatnikiem" VAT i nie składa deklaracji VAT-7, nie jest zatem "płatnikiem" VAT i nie ma możliwości odzyskania tego podatku.

Zdaniem Stowarzyszenia, przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dające możliwość odliczenia od podatku naliczonego, który był związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego, nie mogą być zastosowane. Realizowany projekt... nie jest związany z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną. Otrzymanie interpretacji podatkowej jest niezbędne celem przedłożenia Komisji Europejskiej, aby można uznać zapłacony VAT za koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.).

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. powyższe kwestie reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro usługi lub towary nabywane w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane - jak wynika z wniosku - do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie ma ono możliwości odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego projektu.

Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., ani w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl