ITPP3/443-200/12/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-200/12/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaną inwestycją i zwrotu nadwyżki kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaną inwestycją i zwrotu nadwyżki kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja powstała głównie w celu organizowania, propagowania i wspierania działalności z zakresu kultury, sztuki oraz dziedzictwa kulturalnego, jak również rozwoju zasobów ludzkich. Ponadto, celem fundacji jest odbudowa i zagospodarowanie na cele kulturalne i turystyczne obiektów W. (...) w.

W celu realizacji powyższych zadań Fundacja podpisała w dniu 8 czerwca 2012 r. z... umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla.... Zgodnie z założeniami projektu dziedziniec Z.... ma zostać zadaszony, a powstała w ten sposób przestrzeń wewnątrz zabytkowych murów zamkowych ma być wykorzystywana jako sala teatralna, koncertowa, wystawowa i miejsce innych imprez o charakterze kulturalnym i społecznym, adresowanych do turystów i mieszkańców gminy. Fundacja zamierza wykorzystywać powstałą w wyniku realizacji projektu przestrzeń do prowadzenia nieodpłatnej działalności statutowej, polegającej między innymi na organizowaniu imprez kulturalnych, które po realizacji projektu będą mogły być dostępne dla większej ilości osób. Fundacja, zgodnie ze swoim statutem, prowadzi również działalność gospodarczą, polegającą głównie na zapewnianiu oprawy artystycznej imprez okolicznościowych organizowanych w zlokalizowanym na W. (...) w. Hotelu.... Projekt nie będzie jednak wykorzystywany przez podatnika na cele prowadzonej działalności gospodarczej, a ma na celu wyłącznie zapewnienie fundacji możliwości całorocznego wykonywania nieodpłatnej działalności statutowej na rzecz turystów i mieszkańców gminy....

W momencie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu, jak i rozpoczęcia jego realizacji, Fundacja nie była podatnikiem VAT czynnym z uwagi na zwolnienie, wynikające z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W trakcie realizacji inwestycji przychody Fundacji przekroczyły jednak kwotę uprawniającą do zwolnienia i stała się ona podatnikiem VAT czynnym. Zakupy związane z realizacją projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy w oparciu o wykonywany projekt "Wnioskodawca nie będzie prowadzić żadnej odpłatnej działalności (opodatkowanie podatkiem VAT), a tylko nieodpłatną działalność kulturalną i społeczną, zgodną z zakresem działalności statutowej, określonej w Statucie... jest uprawniony do dokonywania odliczenia od podatku należnego kwot podatku naliczonego, związanego w wykonywaną inwestycją lub ewentualnie domagać się zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatna działalność kulturalna i społeczna, jaką zamierza wykonywać po wykonaniu projektu w zrealizowanym obiekcie, będzie stanowić nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu " art. 6 ust. 1 pkt 1" ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane na rzecz turystów i mieszkańców gminy.... usługi w postaci organizowanych przez podatnika imprez kulturalnych i społecznych nie wypełniają przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie będą bowiem wykonywane przy użyciu towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż planowana nieodpłatna działalność kulturalna i społeczna jest związana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Nieodpłatne imprezy kulturalne, jakie będą się odbywały na dziedzińcu zamkowym po jego realizacji, wpłyną bowiem na większą popularność W. (...) wśród mieszkańców Gminy i turystów, co w uznaniu Wnioskodawcy, wpłynie na ilość odpłatnych usług realizowanych przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w innych obiektach zlokalizowanych na terenie W. (...) w....

Z uwagi na fakt, iż w przekonaniu Wnioskodawcy imprezy planowane na adaptowanym dziedzińcu zamkowym będą na gruncie prawa podatkowego nieodpłatnym świadczeniem usług, które nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, to zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego, ani do domagania się zwrotu podatku naliczonego, poniesionego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub do podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów i świadczenie usług, które mają charakter odpłatny. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte m.in. w art. 8 ust. 2 ustawy (świadczenie usług).

I tak, według art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 powołanej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 omawianej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W złożonym wniosku poinformowano, że Fundacja powstała głównie w celu organizowania, propagowania i wspierania działalności z zakresu kultury, sztuki oraz dziedzictwa kulturalnego, jak również rozwoju zasobów ludzkich, której celem jest również odbudowa i zagospodarowanie na cele kulturalne i turystyczne obiektów W. (...) w.... W celu realizacji powyższych zadań Fundacja podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla.... Zgodnie z założeniami projektu przestrzeń wnętrz zamku, po zadaszeniu dziedzińca, ma być wykorzystywana jako sala teatralna, koncertowa, wystawowa i miejsce innych imprez o charakterze kulturalnym i społecznym, adresowanych do turystów i mieszkańców gminy.... Fundacja planuje wykorzystywać powstałą w wyniku realizacji projektu przestrzeń do prowadzenia nieodpłatnej działalności statutowej, polegającej między innymi na organizowaniu imprez kulturalnych, które po realizacji projektu będą mogły być dostępne dla większej ilości osób. Fundacja, zgodnie ze swoim statutem, prowadzi także działalność gospodarczą, polegającą głównie na zapewnianiu oprawy artystycznej imprez okolicznościowych organizowanych w zlokalizowanym na W. (...) w.... Hotelu.... Wykonywany projekt nie będzie jednak wykorzystywany przez podatnika na cele prowadzonej działalności gospodarczej, a ma na celu wyłącznie zapewnienie fundacji możliwości wykonywania całorocznego wykonywania nieodpłatnej działalności statutowej na rzecz turystów i mieszkańców gminy.... Fundacja jest podatnikiem VAT czynnym.

Na tym tle stwierdzić należy, że rozstrzygnięcie kwestii, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku projektu, wymaga zbadania zakresu związku tego projektu z nieodpłatną działalności statutową oraz opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Wobec tego, biorąc pod uwagę treść art. 15 ust. 1 i ust. 2 w powiązaniu z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, organizując imprezy kulturalne we wnętrzach zamku, na które wstęp będzie nieodpłatny (nieodpłatna działalność statutowa) w sytuacji, gdy - jak wskazano we wniosku - wpłynie to na większą popularność W. (...) wśród mieszkańców Gminy i turystów, co przełoży się na ilość odpłatnych usług realizowanych przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w innych obiektach zlokalizowanych na terenie W. (...) - stwierdzić należy, że tego typu czynności, w ocenie tut. organu, stanowią w istocie czynności wykonywane w powiązaniu z prowadzoną przez Fundację działalnością gospodarczą. Wskazane czynności wykazują zatem pośredni związek z opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Analiza przedmiotowego wniosku prowadzi do konkluzji, że skoro dokonywane w związku z inwestycją zakupy będą wykazywały pośredni związek ze sprzedażą zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nieodpłatna działalność statutowa), to tym samym, mając na względzie nadrzędną zasadę neutralności podatku VAT, Wnioskodawcy - wbrew twierdzeniu wyrażonym w zajętym w sprawie stanowisku - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie wskazanym w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (prawo do odliczenia stosownej części podatku naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi), o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 tej ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do wystąpienia o zwrot odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, wynikającego z ww. faktur rozliczanych w stosownym okresie rozliczeniowym, o ile wystąpi nadwyżka kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego w tym okresie rozliczeniowym, wykazana w stosownej deklaracji składanej dla celów podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl