ITPP3/443-194/14/BJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji pomostów pływających w ramach programów unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-194/14/BJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji pomostów pływających w ramach programów unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.""- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w marcu 2013 r. złożył wniosek o dofinansowanie ww. projektu w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności.

Celem projektu jest uzupełnienie urządzeń i obiektów publicznych pełniących funkcje sportowe i rekreacyjne. W ramach projektu planowana jest operacja, która będzie realizowana przy Przystani XXX (S.) w XXX. Dotyczy modernizacji dwóch istniejących pomostów pływających na jeziorze XXX, która przyczyni się do stworzenia optymalnych warunków do treningów szkoleniowych oraz zachęci innych żeglarzy do cumowania swoich jachtów. Dodatkowym atutem pomostu pływającego jest to, że nie ma dla niego znaczenia poziom wody, który w jeziorze XXX jest bardzo zmienny. Dzięki temu zawsze będzie on na tej samej wysokości w stosunku do sprzętu pływającego. Jest to istotne szczególnie dla dzieci i młodzieży biorącej udział w szkoleniach i zawodach, która ze względu na swój wiek charakteryzuje się zróżnicowanym wzrostem. Pomosty pływające wykonane będą z laminatów poliestrowo-szklanych wykonanych w technologii modułowej zapewniającej szybki i prosty montaż oraz demontaż (jest to ważne dla wydłużenia użytkowania tego pomostu, gdyż będzie on demontowany i składowany na brzegu w okresie zimowym). Wymiar jednego modułu wynosi ok. 2,5 x 1,2 = 3 m2 powierzchni pomostu, wysokości ok. 0,6 m, wyporność modułu to ok. 1.270 kg, a masa 1 gotowego modułu bez odeskowania wynosi ok. 75 kg. Odeskowanie pomostu z deski impregnowanej, grubości ok.32 mm, na 3 podłużnych legarach, deski w odstępach po 10 mm od siebie, na każdym z modułów będą zainstalowane po 4 gniazda wzajemnego łączenia modułów, elementy łączące będą ze stali, zabezpieczone farbą antykorozyjną.

Pomost będzie odporny na czynniki atmosferyczne, będzie łatwy w transporcie i w składaniu dzięki niewielkiej wadze i wymiarom. Budowa z modułów umożliwi rozkładanie ich na elementy.

Operacja obejmuje zakup 40 modułów w cenie 1.950 zł za sztukę, razem: 78.000 zł.

W celu modernizacji i bieżącego zabezpieczenia istniejącego pomostu zakupione zostały: gwoździe budowlane, elementy stalowe, impregnat... oraz deski. Całkowity koszt zadania będzie wynosił 83.123,29 zł, a ukończenie projektu przewidywane jest na 31 lipca 2014 r.

W wyniku realizacji projektu nie będą osiągane żadne przychody. Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie jest podatnikiem VAT czynnym składającym deklarację VAT 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie istnieje możliwość odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, działającego jako stowarzyszenie kultury fizycznej, nie ma możliwości odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. projektu. Zmodernizowane pomosty będą wykorzystywane podczas treningów dzieci i młodzieży, a także nieodpłatnie przez mieszkańców gminy i innych żeglarzy. Obecnie pomosty pływające nie służą sprzedaży opodatkowanej klubu. Także w przyszłości nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl