ITPP3/443-184/12/MD - VAT w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z zorganizowaniem cyklu imprez integracyjnych, wykonaniem ogrodzenia placu zabaw oraz budową boiska do streetballa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-184/12/MD VAT w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z zorganizowaniem cyklu imprez integracyjnych, wykonaniem ogrodzenia placu zabaw oraz budową boiska do streetballa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z zorganizowaniem cyklu imprez integracyjnych, wykonaniem ogrodzenia placu zabaw oraz budową boiska do streetballa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z zorganizowaniem cyklu imprez integracyjnych, wykonaniem ogrodzenia placu zabaw oraz budową boiska do streetballa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym i skupia w swych szeregach członków czynnych, realizujących postanowienia statutu, przyjętego przez Walne Zebranie uchwałą nr 2/2010 w dniu 26 lutego 2010 r. Realizując zadania oraz zadania statutowe, podczas Walnego Zebrania zrodziła się koncepcja zorganizowania cyklu imprez integracyjnych, wykonania ogrodzenia placu zabaw oraz budowy boiska do streetballa, w celu poprawy życia mieszkańców miejscowości K. Realizacja ww. operacji pozwoliła na zwiększenie aktywności społeczności lokalnej. Stowarzyszenie złożyło do Marszałka Województwa stosowne wnioski o przyznanie środków na realizację przedmiotowych zadań. Wnioski te zostały przyjęty oraz podpisane umowy. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie działalność statutową. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych zadań będą służyć do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji oraz cyklu imprez integracyjnych udokumentowane będzie za pomocą faktur VAT wystawionych na rzecz Stowarzyszenia. Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Stowarzyszenie. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na jego działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań:

1.

Cykl imprez integracyjnych pn. "....", w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi",

2.

"Wzmocnienie konkurencyjności i utrzymanie atrakcyjności obszaru zależnego od rybactwa poprzez zagospodarowanie centrum wsi K. - wykonanie ogrodzenia placu zabaw oraz budowa boiska do streetballa", w ramach środka 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania VAT w związku z przedmiotowymi zadaniami, ponieważ:

* nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz jedynie statutową, nieodpłatną,

* nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług,

* nie sprzedaje swoich usług i nie wystawia faktur VAT.

W ocenie Stowarzyszenia prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik VAT oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr, 73 poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie (nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT) złożyło do Marszałka Województwa wnioski o przyznanie środków na realizację cyklu imprez integracyjnych, wykonanie ogrodzenia placu zabaw oraz budowę boiska do streetballa. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie działalność statutową. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. zadań będą służyć do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. zadań będą służyć do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadań. Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl