ITPP3/443-182/14/BJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-182/14/BJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt."Budowa oczyszczalni przydomowych w Gminie XXX etap I " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 maja 2014 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje realizację ww. zadania inwestycyjnego. Projekt zostanie złożony do Urzędu Marszałkowskiego Województwa XXX, w ramach działania 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Inwestycja będzie realizowana ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków własnych, w tym z dobrowolnych wpłat mieszkańców Gminy, które mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb. Z tytułu dobrowolnych wpłat przez mieszkańców na rzecz Gminy, mieszkańcowi nie będzie przysługiwało ekwiwalentne świadczenie. Gmina realizując zadanie własne, z uwagi na rozproszenie gospodarstw domowych, buduje przydomowe oczyszczalnie ścieków na gruncie użyczonym przez bezpośredniego beneficjenta. Decyzja, co do wybudowania przydomowych oczyszczalni dla poszczególnych odbiorców, wynikała z pisemnej deklaracji w zakresie dobrowolnego partycypowania w kosztach wybudowania przyłącza oraz na podstawie umów cywilnoprawnych, a wydatki ponoszone przez Gminę są zadaniem własnym gminy.

Faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawione na Gminę. Realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. Potwierdza to art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 858 z późn. zm.), które stanowi, że zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Gmina po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków będzie zawierała umowy związane z odbiorem ścieków przez przydomowe oczyszczalnie. Z tego tytułu rada gminy określi stawkę w taryfie dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy skalkulowaną przez planowane wydatki, związane z konserwacją, utrzymaniem (oprócz kosztów energii elektrycznej) i naprawą niewynikającą z reklamacji i gwarancji. Po zakończeniu inwestycji przydomowe oczyszczalnie ścieków pozostaną własnością Gminy przez okres nie mniejszy niż 5 lat (tekst jedn.: okres trwałości projektu), licząc od dnia dokonania płatności ostatecznej przez Agencję XXX, a po tym okresie mogą zostać przekazane nieodpłatnie w użytkowanie ich użytkownikom (właścicielom nieruchomości) na podstawie odrębnych umów.

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu do wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji, polegającej na budowie oczyszczalni przydomowych.

Zdaniem Gminy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, będzie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, o uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl