ITPP3/443-180/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-180/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zrealizowała projekt pn.:"...", który otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego X i X na lata 2007-2013 r. Ponadto projekt został współfinansowany przez Gminę Wiejską w ramach dotacji. Przedmiotem zadania było zagospodarowanie turystyczne jeziora. W ramach projektu wykonano zagospodarowanie brzegów jeziora polegające na:

* budowie ścieżki rowerowej i pieszej wokół jeziora w formie utwardzonego ciągu. Ścieżka rowerowa oraz trakt pieszy będą oświetlone, wyposażone w elementy małej architektury (ławki, śmietniki);

* budowie kładki dla pieszych i rowerzystów na kanale łączącym jeziora D. D. i D. M.;

* budowie ciągu pieszego przy kanale łączącym jezioro D. D. z D. M. wraz z umocnieniami brzegów kanału;

* budowie pasażu przy zamku polegającym na wykonaniu utwardzonego ciągu pieszego. Dokonana zostanie korekta istniejącej zieleni (nowe nasadzenia zieleni wysokiej oraz średniopiennej). Pasaż będzie oświetlony, wyposażony w elementy małej architektury (ławki, śmietniki).

* budowie nasypu na końcu jeziora,

celem udostępnienia mieszkańcom oraz turystom obiektów czynnego wypoczynku. Projekt poszerzy ofertę turystyczną, ponadto podniesie walory estetyczne Gminy, wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo ruchu pieszego i rowerowego. Produkty projektu przez cały okres funkcjonowania będą ogólnodostępne dla mieszkańców Gminy i regionu oraz turystów. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu, w okresie jego trwałości, tj. przez 5 lat od zakończenia rozliczenia projektu, będzie Gmina. Po okresie trwałości infrastruktura znajdująca się w granicach administracyjnych Gminy Wiejskiej zostanie jej bezpłatnie przekazana. Środki niezbędne do utrzymania zadania, od momentu jego formalnego odbioru, w tym związane z codzienną eksploatacją i konserwacją obiektu, zabezpieczone będą co roku w budżecie Gminy Miejskiej oraz Gminy Wiejskiej. Miasto utrzymywać będzie infrastrukturę znajdującą się w jej granicach administracyjnych, a Gmina Wiejska pozostałą część znajdującą się w jej granicach administracyjnych. Zrealizowany projekt wpisuje się w zadania własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Projekt będzie całkowicie niedochodowy, a nabyte na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie były w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina miała możliwość, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu.

Zdaniem Gminy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy, nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nie został spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Projekt będzie całkowicie niedochodowy, a nabyte na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie były w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl