ITPP3/443-180/10/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-180/10/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Stworzenie warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Stworzenie warunków do inwestowania poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej i prowadzenia działalności gospodarczej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizowała projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach konkursu Oś priorytetowa 1 Przedsiębiorczość, Działanie 1.1 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.10 Przygotowanie stref przedsiębiorczości pod nazwą "Stworzenie warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej".

Jednym z celów niniejszego projektu jest stworzenie przedsiębiorstwom korzystnych warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez kompleksowe przygotowanie terenów inwestycyjnych. W wyniku realizacji projektu zostaną uzbrojone działki w infrastrukturę techniczną (kanalizacja sanitarna i deszczowa oraz sieć wodociągowa). Jest ona niezbędna do rozwijania się Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Specjalna Strefa Ekonomiczna bez nowoczesnej sieci wodno-kanalizacyjnej może stanowić duże zagrożenie dla istniejącego stanu środowiska w gminie. Ponadto niektóre przedsiębiorstwa działające przy nie posiadają wodociągów, a ich ścieki sanitarne z pomieszczeń sanitarnych i gospodarczych są odprowadzane do istniejącego zbiornika bezodpływowego, co stanowi duże zagrożenie dla wód gruntowych.

Przedmiotowy projekt jest jednym z elementów polityki ochrony wód powierzchniowych i podziemnych podejmowanych przez gminę. Urządzenia kanalizacji deszczowej powstałe w wyniku realizacji projektu będą własnością Gminy. Gmina będzie ponosiła koszty utrzymania i amortyzacji powstałej infrastruktury deszczowej. Sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej zostanie oddana w nieodpłatne użytkowanie Sp. z o.o. (100% udziałów posiada Gmina), która to będzie ponosiła koszty utrzymania i amortyzacji. Za wodę i ścieki należności będą pobierały "M." sp. z o.o. Urząd ani Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych. W ramach projektu zostanie również wykonany audyt zewnętrzny projektu.

Prawnopodatkowy status gminy w zakresie podatku VAT wynika z wykładni przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Miejskiego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zapewnienie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz jest zadaniem własnym gminy.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT, natomiast w imieniu Gminy zadania będzie realizował Urząd Miejski, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakupiony w ramach ww. projektu majątek będzie własnością Gminy i będzie ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu "Stworzenie warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej" dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od nabytych towarów i usług w ramach projektu "Stworzenie warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej" dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego bowiem ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w ramach inwestycji wykonana zostanie kanalizacja sanitarna i deszczowa oraz sieć wodociągowa. Ponadto wybudowania infrastruktura, zostanie nieodpłatnie przekazana w zarząd Sp. z o.o. Zatem Gmina nie będzie prowadziła w oparciu o zrealizowaną inwestycję sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy w związku z czym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, gdyż obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Skoro zatem inwestycja będzie przekazana w zarząd gminnej spółce, to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl