ITPP3/443-176/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-176/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia zamierza zrealizować dofinansowane zadanie inwestycyjne. Ramy inwestycji stanowią: prace przygotowawcze (rozbiórka chodników i płacy wokół kościoła), wykonanie warstwy odsączającej oraz podbudów pod chodniki i place, wykonanie nawierzchni chodników i płacy, wymiana bram i furtek ogrodzeniowych, rozbiórka istniejących systemów rynnowych oraz obróbek blacharskich z dachu i elewacji kościoła, rozbiórka pokrycia dachowego wraz z deskowaniem, wykonanie nowego deskowania dachu, pokrycia z blachy miedzianej oraz wykonanie systemów rynnowych oraz wykończeń blacharskich na całym kościele, dwukrotna impregnacja elementów konstrukcyjnych, oraz wymiana najbardziej przegniłych elementów, kompletna wymiana instalacji odgromowej kościoła.

Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z realizacją przedmiotowego projektu Parafia będzie nabywała towary i usługi. Zakupy towarów i usług będą udokumentowane fakturami, które będą zawierały kwotę podatku VAT. Dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Parafia nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Parafia prowadzi tylko niegospodarczą działalność statutową. Prowadzona niegospodarcza działalność statutowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wobec czego Parafia nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. Otrzymane dofinansowanie nie pochodzi ze środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia w związku z realizacją przedmiotowego zadania będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Parafia w związku z realizacją opisanego zadania nie będzie posiadała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi tylko niegospodarczą działalność statutową, a dokonane zakupy nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanej tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Parafia zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na przebudowie chodników i placy wraz z częściową renowacją dachu na kościele parafialnym. W ramach projektu zostaną wykonane prace przygotowawcze (rozbiórka chodników i płacy wokół kościoła), wykonanie warstwy odsączającej oraz podbudów pod chodniki i place, wykonanie nawierzchni chodników i płacy, wymiana bram i furtek ogrodzeniowych, rozbiórka istniejących systemów rynnowych oraz obróbek blacharskich z dachu i elewacji kościoła, rozbiórka pokrycia dachowego wraz z deskowaniem, wykonanie nowego deskowania dachu, pokrycia z blachy miedzianej oraz wykonanie systemów rynnowych oraz wykończeń blacharskich na całym kościele, dwukrotna impregnacja elementów konstrukcyjnych, oraz wymiana najbardziej przegniłych elementów, kompletna wymiana instalacji odgromowej kościoła.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż zakupy towarów i usług związanych z wymienionym zadaniem nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Parafia nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca prowadzi natomiast tylko niegospodarczą działalność statutową. Prowadzona przez Parafię niegospodarcza działalność statutowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca dodaje także, że otrzymane dofinansowanie nie pochodzi ze środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

Należy w tym miejscu wskazać, iż powyższa kwestia została obecnie uregulowana w przepisach § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dodatkowo Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W opisanej sytuacji Wnioskodawcy nie przysługuje także zwrot podatku, gdyż dofinansowanie na realizację opisanego projektu nie stanowi środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl