ITPP3/443-174/13/BJ - Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-174/13/BJ Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podejmowane próby znalezienia sposobu na aktywną integrację osób zamieszkujących obszary wiejskie napotykają na trudności w tym: małą mobilność mieszkańców wsi oraz trudności w komunikacji transportem publicznym. Powodują one, że mieszkańcy nie są zainteresowani działaniami, które wiążą się z dojazdem do oddalonych ośrodków szkoleniowych. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni nie mają kwalifikacji w obrębie nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych. Mają niską wiarę w swoje możliwości i potrzebują wsparcia w obszarze umiejętności społecznych. Istotnym elementem integracji społecznej na obszarach wiejskich mogą być szkolenia obejmujące: naukę w miejscu zamieszkania, elastyczne metody nauczania, możliwość indywidualnych konsultacji. Nieumiejętność obsługi komputera jest kłopotliwa i bardzo wstydliwa oraz przyczynia się do wykluczenia społecznego i cyfrowego. Toczące się rozmowy o braku pieniędzy, niezapłaconych rachunkach to powody, dla których warto pochylić się nad tą tematyką profesjonalnie. Częstym problemem wśród społeczności wiejskiej są konflikty powodowane brakiem umiejętności komunikacji, brakiem świadomości zachowań oraz nieumiejętnym wyrażaniem odmiennego zdania przez pojedynczych mieszkańców, czemu także można przeciwdziałać. Mieszkańcy wsi są zrzeszeni w działającym od niedawna Stowarzyszeniu. Brak doświadczenia i silnego zespołu wskazuje na konieczność wzmocnienia uczestników poprzez zapoznanie ich z podstawowymi i efektywnymi sposobami zarządzania organizacją.

Wychodząc na przeciw oczekiwaniom mieszkańców, Stowarzyszenie postanowiło wystąpić do LGD o tzw. "mały projekt" w celu przeprowadzenia następujących szkoleń:

* z zakresu obsługi komputera w wymiarze 45 godz. - koszt godziny szkoleniowej obejmować będzie: wynagrodzenie trenera, materiały szkoleniowe oraz wynajem sprzętu komputerowego,

* z zakresu ekonomii w rodzinie w wymiarze 10 godz. - koszt godziny szkoleniowej obejmować będzie: wynagrodzenie trenera, materiały szkoleniowe,

* zajęcia z zakresu negocjacji i mediacji, twórczego rozwiązywania konfliktów w wymiarze 10 godz. - koszt godziny szkoleniowej obejmować będzie: wynagrodzenie trenera, materiały szkoleniowe,

* zajęcia z zakresu komunikacji społecznej, asertywności, autoprezentacji w wymiarze 15 godz. - koszt godziny szkoleniowej obejmować będzie: wynagrodzenie trenera, materiały szkoleniowe,

* zajęcia z zakresu organizacji pozarządowych w wymiarze 10 godz. - koszt godziny szkoleniowej obejmować będzie: wynagrodzenie trenera, materiały szkoleniowe,

* zajęcia z zakresu pisania wniosków aplikacyjnej w wymiarze 10 godz. - koszt godziny szkoleniowej obejmować będzie wynagrodzenie trenera, materiały szkoleniowe.

Wszystkie zajęcia odbywać się będą 2-3 razy w tygodniu po 2,5 godz., w godz. od 16.00 do 18.30. Elastyczne formy zajęć zostaną dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników. Będą miały kluczowe znaczenie umożliwiając aktywny udział w zajęciach. Podczas zajęć uczestnicy otrzymywać będą poczęstunek (kawa, herbata, ciastka). Udział w zajęciach będzie nieodpłatny. Uczestnicy projektu otrzymają zaświadczenia/certyfikaty potwierdzające udział w cyklu szkoleń. Wszystkie zajęcia prowadzone będą przez personel posiadający stosowne uprawnienia, kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe, wyłoniony na podstawie najkorzystniejszych ofert cenowych oraz weryfikacji posiadanych kwalifikacji oraz wykształcenia.

W ramach projektu Stowarzyszenie zaplanowało również organizację wyjazdu integracyjnego na seans filmowy do kina. Wpłynie to na lepszą integrację i aktywizację uczestników projektu oraz pokaże im alternatywną formę spędzania wolnego czasu. Koszt wyjazdu to wynajem autokaru, bilety do kina, ubezpieczenie uczestników oraz obiad. Wyjazd zakończy realizację projektu. W związku z tym, że Stowarzyszenie nie posiada doświadczenia w rozliczaniu projektów unijnych niezbędne jest zatrudnienie księgowej. Z tytułu realizacji projektu Stowarzyszenie nie otrzymało i nie otrzyma żadnych profitów. Środki pozyskane w ramach pomocy nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Projekt jest w trakcie realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 "Leader" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Stowarzyszenia, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z zadaniem, gdyż realizacja ww. projektu objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku nie przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie postanowiło wystąpić do LGD o tzw. "mały projekt" w celu przeprowadzenia szkoleń z zakresu obsługi komputera, ekonomii w rodzinie; zajęć z negocjacji i mediacji, twórczego rozwiązywania konfliktów; komunikacji społecznej, asertywności, autoprezentacji; organizacji pozarządowych oraz pisania wniosków aplikacyjnej. Udział w zajęciach będzie nieodpłatny. W ramach projektu Stowarzyszenie zaplanowało również organizację wyjazdu integracyjnego na seans filmowy do kina. W związku z tym, że nie posiada doświadczenia w rozliczaniu projektów unijnych niezbędne jest zatrudnienie księgowej. Środki pozyskane w ramach pomocy nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Stowarzyszenia nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów. Jego realizacja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez Stowarzyszenie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., skoro środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl