ITPP3/443-172/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-172/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność gminy, powiatu, a być może w przyszłości nawet województwa, czynnie działa na rzecz społeczności lokalnej, dzięki działaniom mieszkańcy uczestniczą w wielu imprezach kulturowych, warsztatach, wydarzeniach historycznych i mają okazję na wspólną integrację.

Projekt zwraca uwagę mieszkańców na walory zdrowotne i odżywcze miodu, a także umożliwi zapoznanie się bliżej z gospodarką pasieczną i jej ciekawostkami. Planuje się również, poprzez degustację, zapoznać uczestników z różnorodnością walorów smakowych miodów oraz wyrobów pszczelich. Realizacja projektu przyczyni się do:

* integracji społeczności lokalnej z bracią pszczelarską;

* wyeksponowania atrakcyjności turystycznej i rekreacyjnej..., a także promocję jego zasobów środowiskowych, przyrodniczych;

* upowszechnienia wiedzy na temat pszczelarstwa oraz jakości i wartości zdrowej żywności i zdrowego stylu życia;

* propagowania regionalnych tradycji kulinarnych....

Stowarzyszenie powstało w wyniku porozumienia osób, których nie tylko źródłem dochodu, ale i pasją jest pszczelarstwo. Stowarzyszenie skupia coraz więcej członków w różnych grupach wiekowych, z wielu rejonów.... Głównym celem działalności Stowarzyszenia jest promowanie wyrobów pszczelich oraz pszczelarstwa wśród lokalnej społeczności, promowanie produktów naturalnych, poszerzanie świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz integracja społeczna. W ramach operacji Stowarzyszenie ma zamiar promować tradycję bartniczą poprzez zorganizowanie festynu, w ramach której przeprowadzona będzie degustacja różnych gatunków miodów pszczelich, planuje się również zapewnienie poczęstunku dla każdego uczestnika. Ponadto planuje się prezentację produktów pszczelich - koszy miodowych, które zawierać będą produkty miodowe, będące marką produktów.... Kosze stanowić będą atrakcyjne nagrody w konkursie wiedzy z zakresu pszczelarstwa. Obok każdej przyrządzonej potrawy, w ramach poczęstunku uczestnicy będą mogli poznać listy składników, na bazie których danie zostało zrobione. W ten sposób każdy z częstujących się zdrową żywnością będzie miał możliwość powielenia zdrowej, ekologicznej kuchni w domowym gospodarstwie. Planowany festyn zostanie poprzedzony rozwieszeniem plakatów zapraszających do wspólnej zabawy, poznawania i kultywowania tradycji pszczelarstwa na terenie.... W dniu imprezy zaprezentowany będzie wszystkim zebranym również..., który planuje się zakupić w ramach środków własnych projektu, jego nadanie poprzedzi uroczysta msza święta.... jest elementem tradycji kulturowej braci pszczelarskiej. W ramach realizacji projektu planuje się również organizację wycieczki edukacyjnej dla 25 osób, w której uczestniczyć będą mogły osoby interesujące się pszczelarstwem. Wycieczka trwać będzie 3 dni i obejmować będzie trasę:... -....,........,................ - powrót.... W.... kolo.... planuje się uczestniczyć w..., w ramach... w dniach 6-7 lipca 2013 r. - będzie to idealną okazją do zdobycia kontaktów, poszerzenia wiedzy, spotkania ludzi o takich samych zainteresowaniach, pasjach, poznania nowych trendów w pszczelarstwie. Ponadto w.... planuje się odwiedzić słynną Pasiekę rodziny...., która pracuje na... rodzinach pszczelich. W ramach organizacji wycieczki planuje się opłacenie transportu, zakup niezbędnego noclegu (2 doby) oraz zapewnienie uczestnikom wyżywienia. W ramach realizacji projektu planuje się też zatrudnienie księgowej przez okres realizacji projektu (6 miesięcy), która zapewniłaby efektywne zarządzanie finansami projektu, sprawne rozliczenie oraz jego koordynację finansową.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem Stowarzyszenia, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektów żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas festynu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 73. poz. 392 z późn. zm.). Niniejszy wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Realizacja wydarzenia jest w toku planowania - projekt jest w trakcie realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania VAT naliczonego, związanego z ww. zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Wnioskodawca wskazując, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz że realizacja projektu pn. "..." objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, uważa że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem.

Według Wnioskodawcy, nie przysługuje Jemu prawo do odliczenia podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług. Wnioskodawca podkreśla, że dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną i nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że przy założeniu, iż dokonane zakupy nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako niezarejestrowanemu podatnikowi VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl