ITPP3/443-17/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-17/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu kampanii promocyjnej spożycia ryb "Taka zdrowa ryba" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu kampanii promocyjnej spożycia ryb "Taka zdrowa ryba".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto ubiega się o dofinansowanie ze środków programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" projekt kampanii promocyjnej spożycia ryb "Taka zdrowa ryba". Bezpośrednim celem kampanii jest promocja i zwiększenie spożycia ryb i produktów rybnych wśród mieszkańców miasta poprzez upowszechnianie wiedzy dotyczącej rodzajów i znaczenia produktów rybnych w racjonalnym żywieniu człowieka oraz promocję pozytywnych zachowań konsumenckich i zdrowego stylu odżywiania, jak również poprawa jakości i atrakcyjności produktów rybnych poprzez przybliżenie odbiorcom technik przyrządzania potraw z ryb oraz walorów smakowych i zdrowotnych produktów rybnych. Przedmiotowy projekt zakłada przeprowadzenie działań o charakterze informacyjno - promocyjnym, które obejmą: organizację "I festiwalu rybnego" i pokazy: kulinarny i oporządzania ryb, konkurs kulinarny z nagrodami oraz produkcją materiału filmowego na potrzeby transmisji telewizyjnej, konkursy dla dzieci i dorosłych z nagrodami, między innymi, z wiedzy na temat walorów zdrowotnych ryb, degustacja zupy rybnej. Ponadto szkołach podstawowych i gimnazjalnych zastanie przeprowadzony konkurs plastyczny z nagrodą główną w postaci wycieczki do akwarium morskiego i muzeum. Miasto zamierza także zorganizować konferencję z udziałem prelegentów poświęconą walorom odżywczym produktów rybnych i znaczeniu ryb w diecie oraz bezpieczeństwu zdrowotnemu, wydanie materiałów promocyjnych (broszury, ulotki, plakaty, artykuły, torby e kologiczne), realizację filmu i spotu promocyjnego.

Wnioskodawca wskazuje, iż uczestnicy wszystkich imprez realizowanych w ramach projektu wezmą w nich udział nieodpłatnie, a projekt nie będzie generował dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, jako podatnikowi VAT, w związku z planowaną realizacją opisanego przedsięwzięcia przysługuje obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź zwrotu podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Miasto nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ planowane przedsięwzięcie nie jest związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem nie będzie możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, Gmina nie będzie mogła także skorzystać ze szczególnego trybu zwrotu podatku naliczonego, określonego w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), z uwagi na fakt, iż środki, o jakie ubiega się Gmina, nie są środkami pomocy finansowej, o których mowa w przywołanym rozporządzeniu. W związku z powyższym na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, podatnikowi nie przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego, a tym samym zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2010 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zainteresowany zamierza zrealizować projekt, który zakłada przeprowadzenie działań o charakterze informacyjno - promocyjnym. Wymienione działania obejmą organizację festiwalu rybnego, pokazy, produkcję materiału filmowego, konkursy dla dzieci i dorosłych z nagrodami, degustację zupy rybnej. Miasto zamierza także zorganizować konferencję z udziałem prelegentów poświęconą walorom odżywczym produktów rybnych i znaczeniu ryb w diecie oraz bezpieczeństwu zdrowotnemu, wydanie materiałów promocyjnych (broszury, ulotki, plakaty, artykuły, torby ekologiczne), realizację filmu i spotu promocyjnego. Wnioskodawca wskazuje, iż uczestnicy wszystkich imprez realizowanych w ramach projektu wezmą w nich udział nieodpłatnie, a projekt nie będzie generował dochodu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku w przypadkach i trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., gdyż środki na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wymienionego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl