ITPP3/443-167/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-167/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W Polsce problem jakości życia i aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich zaczyna być coraz bardziej dostrzegany, jednak podejmowane próby zmiany zaistniałej sytuacji napotykają na duże przeszkody. Sytuację utrudnia mała mobilność mieszkańców wsi oraz trudności w komunikacji transportem publicznym, które powodują, że nie są oni zainteresowani działaniami, które wiążą się z dojazdem do oddalonych ośrodków szkoleniowych. Rozwiązaniem tego problemu może być dotarcie ze szkoleniami do miejscowości wiejskich i wykorzystanie miejscowych świetlic do prowadzenia zajęć. Założeniem takim charakteryzuje się Pana projekt pn. "S..." - organizacja cyklu szkoleń dla mieszkańców wsi J..., w celu zwiększenia możliwości kształcenia i dostępu do wiedzy. W ramach projektu realizuje Pan następujące zadania:

* organizacja spotkania inauguracyjnego;

* szkolenie z zakresu obsługi komputera w wymiarze 30 godz., w założeniu którego każdy uczestnik przejdzie kurs łączący w sobie zajęcia z edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego oraz Internetu;

* szkolenie z zakresu ekonomii w rodzinie w wymiarze 10 godz. (każdy uczestnik przejdzie kurs łączący w sobie zajęcia o tematyce: "...". Koszt godziny szkoleniowej to wynagrodzenie trenera i materiały szkoleniowe;

* szkolenie z zakresu komunikacji społecznej, asertywności i autoprezentacji w wymiarze 10 godz.;

* szkolenie z zakresu zarządzania organizacją pozarządową w wymiarze 10 godz. Koszt godziny szkoleniowej obejmuje wynagrodzenie trenera i materiały szkoleniowe. Na terenie J. zawiązuje się Stowarzyszenie "...", którego członkom brakuje jakiegokolwiek doświadczenia w działaniu organizacji pozarządowej, więc przeprowadzenie tego typu zajęć to idealna odpowiedz na potrzeby mieszkańców;

* szkolenie z zakresu przygotowania wniosków aplikacyjnych w wymiarze 5 godz. Koszt godziny szkoleniowej to wynagrodzenie trenera i materiały szkoleniowe;

* organizacja wyjazdu integracyjnego na seans filmowy do kina Na koszt wyjazdu składa się wynajem autokaru, zakup biletów, poczęstunek oraz ubezpieczenie uczestników.

Monitoring realizacji projektu odbywać się będzie na podstawie list obecności oraz dokumentacji zdjęciowej. Po przeprowadzonych szkoleniach 15 osób otrzyma certyfikaty uczestnictwa w projekcie.

Weryfikacja prawidłowego i rzetelnego wykonania usługi odbywać się będzie na podstawie: ankiet oceniających sposób prowadzenia zajęć, testów weryfikujących zdobytą podczas zajęć wiedzę oraz dokumentacji zdjęciowej. Potwierdzeniem frekwencji na zajęciach będą listy obecności.

Z tytułu realizacji projektu nie otrzymał Pan i nie otrzyma żadnych profitów. Pozyskane w ramach pomocy środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Projekt został zrealizowany i w tym momencie jest na etapie rozliczenia.

Prywatnie, prowadzi Pan gospodarstwo rolne ukierunkowane na uprawę ziemi oraz hodowlę krów. W ramach prowadzonej działalności rolnej jestem Pan czynnym podatnikiem VAT, z czego korzysta przy dokonywaniu zakupów związanych tylko z tą działalnością - maszyny, środki, itp. do produkcji rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mam Pan prawo do odzyskania podatku naliczonego, związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu pn. "..." - organizacja cyklu szkoleń dla mieszkańców wsi J. w celu zwiększenia możliwości kształcenia i dostępu do wiedzy, objętego PROW nie ma związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym oraz sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie ma Pan możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl