ITPP3/443-15a/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-15a/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie treści oświadczeń składanych przez nabywców wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie w przypadku sprzedaży oleju opałowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie treści oświadczeń składanych przez nabywców wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie w przypadku sprzedaży oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej paliw płynnych. W ramach prowadzonej działalności, od dnia 1 marca 2009 r. Spółka będzie dokonywać sprzedaży oleju opałowego o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, przeznaczonego do celów grzewczych nabywcom pośrednim - osobom fizycznym i prawnym prowadzącym działalność gospodarczą, które następnie będą odsprzedawać olej opałowy dalszym pośrednikom lub odbiorcom końcowym, zużywającym olej do celów opałowych. Zgodnie z procedurą obowiązującą w Spółce, pierwszym etapem transakcji sprzedaży oleju opałowego będzie złożenie przez nabywcę zamówienia, specyfikującego zapotrzebowanie ilościowe na olej opałowy. Po otrzymaniu zamówienia na olej opałowy, pracownicy działu sprzedaży Spółki przesyłają nabywcy do podpisu wzór oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, w celu uzupełnienia danych nabywcy oraz daty złożenia oświadczenia, tj. danych wymaganych przez nową ustawę akcyzową wraz z informacją, iż jedynie w sytuacji wypełnienia oświadczenia, sprzedaż oleju odbędzie się z zastosowaniem obniżonej stawki akcyzy. W przeciwnym wypadku będzie miała zastosowanie podwyższona stawka akcyzy. Po otrzymaniu oryginału podpisanego oświadczenia od nabywcy, będzie następować wydanie towaru, a następnie dział sprzedaży wystawi i prześle do nabywcy kopię faktury dokumentującej daną transakcję. Wystawione faktury będą następnie archiwizowane wraz z pobranymi uprzednio oświadczeniami w ten sposób, że do każdej faktury sprzedaży oleju z zastosowaniem obniżonej stawki będzie dołączane oświadczenie uzyskane od nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie elementy powinno zawierać oświadczenie nabywcy oleju, będącego podmiotem, który dokonuje jego dalszej odsprzedaży, tak aby spełniało wymogi określone w art. 89 nowej ustawy akcyzowej i uprawniało Spółkę do zastosowania stawki akcyzy właściwej dla oleju opałowego, określonej w art. 89 ust. 1 pkt 10 nowej ustawy akcyzowej, w szczególności, jaką informację powinien podać taki nabywca odnośnie posiadanych przez siebie urządzeń grzewczych.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego w celu spełnienia wymogów ustawowych, uzyskane od nabywcy oświadczenie powinno zawierać elementy określone w art. 89 ust. 6 nowej ustawy akcyzowej, tj. zawierać dane dotyczące nabywcy, określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów, datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie, z tym że w przypadku, gdy nabywca oleju opałowego nie jest jego ostatecznym odbiorcą, zużywającym ten olej w posiadanych przez siebie urządzeniach, ale dokonuje jego dalszej odsprzedaży, na oświadczeniu należy wskazać, iż nabywca dokonuje dalszej sprzedaży oleju z przeznaczeniem do celów opałowych, zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 nowej ustawy akcyzowej, w związku z czym nie zużywa go do urządzeń grzewczych w swoim posiadaniu. W takiej sytuacji, na oświadczeniu nie należy podawać informacji o posiadanych urządzeniach grzewczych, o których mowa w art. 89 ust. 6 pkt 3 nowej ustawy akcyzowej.

Wnioskodawca wskazuje również, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. a) nowej ustawy akcyzowej, w przypadku olejów opałowych, stawka podatku wynosi 232,00 zł/1000 litrów wyrobu, dla tzw. "lekkich olejów opałowych", zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi, a 60,00 zł/1000 kilogramów wyrobu dla pozostałych olejów, niepodlegających obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów szczególnych. Natomiast w przypadku użycia ww. wyrobów do celów napędowych, zgodnie z art. 89 ust. 4 nowej ustawy akcyzowej stawka akcyzy wynosi odpowiednio 1 822,00 zł/1000 litrów wyrobu w przypadku lekkich olejów opałowych i 2 047,00 zł/1000 kilogramów wyrobu w przypadku pozostałych olejów. W celu zapobieżenia nadużyciom, nowa ustawa akcyzowa przewiduje, podobny do uregulowań obowiązujących dotychczas w przepisach podustawowych, system kontroli nabywców, polegający na obowiązku składania przez nich oświadczeń o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego. Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 nowej ustawy akcyzowej, sprzedawca wyrobów nieobjętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15. Art. 89 ust. 6 nowej ustawy akcyzowej, precyzując wymogi co do treści oświadczeń wskazuje, że powinny one zawierać również wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia. Spółka stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy olej opałowy jest sprzedawany pośrednikowi, takiej informacji na oświadczeniu zamieszczać nie należy. Zamiast tego oświadczenie powinno zawierać adnotację, że olej jest sprzedawany dalej do celów opałowych, zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 nowej ustawy akcyzowej. Literalne brzmienie przepisu art. 89 ust. 6 pkt 3 ustawy sugerowałoby, że oświadczenie powinno zawierać informacje o urządzeniach grzewczych posiadanych przez pośrednika. Podawanie takich informacji byłoby jednak bezcelowe, ponieważ w urządzeniach tych nie będzie zużywany nabyty olej (najczęściej urządzenia te w ogóle nie są przystosowane do spalania oleju, np. instalacje gazowe). Podanie informacji o tego typu urządzeniach grzewczych u pośrednika nie służyłoby wiec efektywnej kontroli obrotu olejem opałowym. W wielu przypadkach pośrednik w ogóle nie posiada urządzeń grzewczych (np. gdy korzysta z sieci ciepłowniczej), co czyni wymóg podania informacji o tych urządzeniach bezprzedmiotowym. Jasnym jest natomiast, że w większości przypadków pośrednik w momencie nabycia określonej partii oleju opałowego od producenta nie zna jeszcze ostatecznego odbiorcy tej partii oleju. Tym samym, w momencie zakupu, pośrednik nie zna jeszcze - a co za tym idzie, nie może jeszcze podać - liczby i rodzaju urządzeń grzewczych u ostatecznego odbiorcy, w których zakupiony olei opałowy będzie wykorzystany. Należy jednak zwrócić uwagę, iż pomimo braku danych ostatecznego odbiorcy w chwili zakupu oleju opałowego przez pośrednika, dane te zostaną uzyskane w momencie, gdy pośrednik dokona odsprzedaży tego oleju ostatecznemu odbiorcy. Podpisywane przez ostatecznego odbiorcę oświadczenie będzie już zawierać zarówno dane identyfikujące tego odbiorcę jak i liczbę i typ urządzeń grzewczych w jego posiadaniu. Zatem w oparciu o oświadczenie uzyskane przez Spółkę od pośrednika, oraz o oświadczenie ostatecznego nabywcy organ podatkowy może prześledzić cały łańcuch sprzedaży aż do odbiorcy końcowego w celu potwierdzenia faktycznego przeznaczenia zakupionego oleju opałowego. Taka konstrukcja kontroli obrotu olejem opałowym funkcjonuje z powodzeniem w obecnych przepisach (na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). Reasumując, ponieważ art. 89 ust. 5 pkt 1 nowej ustawy akcyzowej wyraźnie wskazuje, iż sprzedaż paliwa opałowego na cele opałowe podlega obniżonej stawce akcyzowej nie tylko w przypadku, gdy nabywcą jest ostateczny odbiorca, ale również w przypadku, gdy nabywcą jest pośrednik, w momencie zakupu oleju opałowego przez pośrednika powinien on na oświadczeniu zamieścić informację, że nabywa olej opałowy z zamiarem jego dalszej odsprzedaży na cele opałowe, tj. zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1. Należy dodać, że problem treści oświadczeń składanych przez nabywców oleju opałowego był już rozważany przez organy podatkowe w wydawanych przez nie pisemnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. W interpretacji z dnia 22 lipca 2008 r., sygn. IPPP1/443-802/08-2/GD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zwrócił uwagę, że wymóg składania oświadczeń ma pozwolić organom podatkowym na identyfikację transakcji i dokonanie kontroli. Stąd też, w sytuacji, gdy składane przez nabywcę oświadczenie nie zawiera określonych danych, bowiem nie są one w posiadaniu stron transakcji (w sprawie, której dotyczyła interpretacja były to numery NIP i PESEL, których nie posiadali nabywcy oleju, nie będący obywatelami polskimi), oświadczenie spełnia wymogi określone w przepisach prawa jeżeli dane zawarte w oświadczeniu pozwalają na przeprowadzenie kontroli przeznaczenia oleju.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że oświadczenie o wskazanej treści, składane przez pośrednika - nawet w braku wskazania urządzeń grzewczych - pozwala na przeprowadzenie takiej kontroli. Zatem, biorąc pod uwagę cel wprowadzonego systemu kontroli obrotu olejem opałowym, oświadczenie takie należy uznać za spełniające wymogi określone w nowej ustawie akcyzowej i dające prawo do stosowania stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie np. olejów opałowych jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że:

* nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub,

* będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 tego artykułu.

Stosownie do ust. 6 tego artykułu oświadczenie powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wymienione oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, iż zasadą jest, że składane oświadczenie musi zawierać elementy określone w art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zatem, jeżeli nabywca w treści oświadczenia jako przeznaczenie wyrobów określi, iż "będą one sprzedane z przeznaczeniem na cele opałowe", to może następnie wskazać, że "dane dotyczące liczby urządzeń grzewczych jego nie dotyczą".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 89-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl