ITPP3/443-155a/13/BJ - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-155a/13/BJ Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "I." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "I.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Spółka (jako Lider projektu), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia przez całe życie, prowadzi projekt pn.: "I." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany jest w ramach umowy podpisanej z....

Projekt polega na opracowaniu w ścisłej współpracy z przedsiębiorcami i szkołami zawodowymi skutecznych narzędzi doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych i instruktorów praktycznej nauki zawodu (...) poprzez dwutygodniowe praktyki w przedsiębiorstwach, a następnie podniesienie wiedzy i umiejętności profesjonalnych... kształcących w zawodach medycznych, kosmetologicznych i estetycznych, w szczególności: technik optyk, dentystyczny, farmaceutyczny, protetyk słuchu, dietetyk, stylista oraz pokrewnych.

Wydatki są ponoszone w oparciu o szczegółowy budżet projektu stanowiący część wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z harmonogramem realizacji projektu.

Realizacja projektu nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi i nie generuje przychodów. Głównym celem projektu jest wypracowanie nowego podejścia do nauczania praktycznego w obszarze zaawansowanych technologii związanych z medycyną i estetyką, poprzez doskonalenie praktyczne w przedsiębiorstwach 280.... Czynności wykonywane w ramach projektu są nieodpłatne,... mają zapewniony nocleg, wyżywienie oraz zwrot kosztów dojazdu.

W ramach projektu zostaną poniesione następujące wydatki:

* wynagrodzenia dla zespołu projektowego, ekspertów, trenerów;

* opłata za prowadzenie rachunku bankowego;

* zwrot kosztów dojazdu w sprawie promocji, rekrutacji i organizacji projektu, zwrot kosztów dojazdów związanych z organizacją spotkania roboczego oraz związanych z monitorowaniem praktyk przez eksperta;

* wydruk plakatów, ulotek, logo projektu, szaty graficznej, layoutu dokumentów, dziennika praktyk dla 280... oraz certyfikatów uczestnictwa w projekcie;

* zakup stojaka roll-up, szafy archiwizacyjnej, laptopów, oprogramowania do laptopów, części merytorycznej testu umiejętności (test on-line) oraz zaplecza technicznego dostępu do testu;

* budowa i aktualizacja portalu projektu;

* wynagrodzenia za przeprowadzenie praktyk oraz zwrotu kosztów zużytych materiałów, kosztów eksploatacji, środków czystości w czasie praktyk;

* koszt audytu zewnętrznego, usług pracownika ds. monitoringu i ewaluacji, zorganizowania 20 spotkań przygotowujących... do praktyk (wynajem sali szkoleniowej, koszt noclegów, wyżywienia, przerw kawowych, opracowania technicznego i wydruku materiałów szkoleniowych dla... i trenerów);

* zwrot kosztów dojazdu dla... oraz trenerów;

* zorganizowanie noclegów i wyżywienia dla...;

* zwrot kosztów noclegów i wyżywienia dla eksperta w związku z monitorowaniem praktyk;

* koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, wskazanych we wniosku o dofinansowanie w następującym katalogu: koszty obsługi księgowej, koszty utrzymania powierzchni biurowych, koszty usług pocztowych i kurierskich, telefonicznych i internetowych, koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych, koszty sprzątania pomieszczeń.

Firma nie ma obowiązku ewidencjonowania tych kosztów w ramach realizowanego projektu, ale przyporządkowuje ponoszone koszty do projektu.

Wydatki poniesione w ramach projektu nie wygenerują żadnego obrotu.

Spółka zajmuje się doradztwem ogólnobiznesowym i w związku z tą działalnością jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu poniesionych wydatków, związanych z realizacją projektu "I.", istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje, że w myśl art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) jest podatnikiem VAT.

Powołując się na treść art. 86 ust. 1 tej ustawy, Wnioskodawca sądzi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca zaznacza, iż realizowany projekt polega na organizowaniu praktyk dla nauczycieli przedmiotów zawodowych i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż realizowany projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zauważa się, iż z uwagi na fakt, że wniosek dotyczący stanu faktycznego złożono w kwietniu 2013 r., oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący w tym okresie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Ponadto, podkreślenia wymaga, że w oparciu o przepis art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Według art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka (Lider projektu) jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie doradztwa ogólnobiznesowego realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia przez całe życie, pn.: "I.", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizacja projektu nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi i nie generuje przychodów. W ramach projektu zostaną poniesione następujące wydatki:

* wynagrodzenia dla zespołu projektowego, ekspertów, trenerów;

* opłata za prowadzenie rachunku bankowego;

* zwrot kosztów dojazdu w sprawie promocji, rekrutacji i organizacji projektu, zwrot kosztów dojazdów związanych z organizacją spotkania roboczego oraz związanych z monitorowaniem praktyk przez eksperta;

* wydruk plakatów, ulotek, logo projektu, szaty graficznej, layoutu dokumentów, dziennika praktyk dla 280... oraz certyfikatów uczestnictwa w projekcie;

* zakup stojaka roll-up, szafy archiwizacyjnej, laptopów, oprogramowania do laptopów, części merytorycznej testu umiejętności (test on-line) oraz zaplecza technicznego dostępu do testu;

* budowa i aktualizacja portalu projektu;

* wynagrodzenia za przeprowadzenie praktyk oraz zwrotu kosztów zużytych materiałów, kosztów eksploatacji, środków czystości w czasie praktyk;

* koszt audytu zewnętrznego, usług pracownika ds. monitoringu i ewaluacji, zorganizowania 20 spotkań przygotowujących... do praktyk (wynajem sali szkoleniowej, koszt noclegów, wyżywienia, przerw kawowych, opracowania technicznego i wydruku materiałów szkoleniowych dla... i trenerów);

* zwrot kosztów dojazdu dla... oraz trenerów;

* zorganizowanie noclegów i wyżywienia dla...;

* zwrot kosztów noclegów i wyżywienia dla eksperta w związku z monitorowaniem praktyk;

* koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, wskazanych we wniosku o dofinansowanie w następującym katalogu: koszty obsługi księgowej, koszty utrzymania powierzchni biurowych, koszty usług pocztowych i kurierskich, telefonicznych i internetowych, koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych, koszty sprzątania pomieszczeń.

Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania tych kosztów w ramach realizowanego projektu, ale przyporządkowuje ponoszone koszty do projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym należy stwierdzić, że skoro nabywane towary i usługi nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje Wnioskodawca), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile przedmiotowe wydatki nie posłużą w prowadzonej działalności gospodarczej czynnościom opodatkowanym. Odpowiednio również, Wnioskodawcy nie przysługuje w stosownym zakresie (w zakresie związanym z projektem) prawo do zwrotu podatku naliczonego niepodlegającego w tej sytuacji odliczeniu, w trybie art. 87 ustawy, jak również w formie i na warunkach wskazanych w powołanym rozporządzeniu, albowiem środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w tym rozporządzeniu.

W szczególności jednakże podkreślić należy - z uwagi na okoliczność, iż nabywane towary i usługi miały na celu obsługę projektu i dotyczyły one m.in. kosztów: w postaci opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, zakupu laptopów, oprogramowania do tych laptopów, kosztów pośrednich: obsługi księgowej, utrzymania powierzchni biurowych, usług telekomunikacyjnych i internetowych, zakupu materiałów biurowych, sprzątania pomieszczeń w sytuacji gdy Wnioskodawca, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność w zakresie doradztwa ogólnobiznesowego nie ma obowiązku ewidencjonowania tych kosztów w ramach realizowanego projektu, a przyporządkowuje je do tego projektu - że w niniejszej sprawie Wnioskodawca winien mieć na względzie treść powołanych uprzednio przepisów art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Końcowo, informuje się, iż w zakresie pytania dotyczącego możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "..." w dniu 12 czerwca 2013 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie znak ITPP3/443-155b/13/BJ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl