ITPP3/443-152c/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-152c/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie określenia nabywcy wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego lub oleju napędowego, z którego zostanie wyprodukowany olej opałowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie określenia nabywcy wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego lub oleju napędowego, z którego zostanie wyprodukowany olej opałowy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca do składu wprowadza nabywany wewnątrzwspólnotowo olej opałowy i olej napędowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Z wymienionych wyrobów Zainteresowany produkuje olej opałowy i paliwo żeglugowe. Olej ten sprowadzany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wszystkie procesy technologiczne ujęte są w regulaminie składu podatkowego.

Podmiot zamierza również usługowo magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe w zakresie ujętym w pozwoleniu na prowadzenie składu, które nie będą jego własnością składu i będą wyprowadzane na podstawie zezwolenia wyprowadzenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto jest nabywcą wewnątrzwspólnotowym w przypadku sprowadzania gotowego oleju opałowego lub oleju napędowego o kodach CN 2710 19 41 do 2710 19 49 nie będącego własnością składu podatkowego, z którego będzie wyprodukowany usługowo w tym składzie podatkowym olej opałowy i zostanie on wyprowadzony ze składu na podstawie "zezwolenia wyprowadzenia" - skład podatkowy czy właściciel towaru.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, nabywcą wewnątrzwspólnotowym w opisanym we wniosku przypadku jest właściciel towaru posiadający "zezwolenie wyprowadzenia".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, nabycie wewnątrzwspólnotowe, to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy, to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Natomiast podmiot prowadzący skład podatkowy, to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 pkt 11 ustawy).

W myśl przepisu art. 2 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Natomiast w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe przemieszcza się za pomocą administracyjnego dokumentu towarzyszącego (art. 2 pkt 15 ustawy).

Stosownie do art. 13 ust. 3 ustawy podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego; składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru; obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Natomiast zgodnie z dyspozycją przepisu art. 53 ust. 8 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na administracyjnym dokumencie towarzyszącym i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami.

Ponadto zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej "zezwoleniem wyprowadzenia", dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6 ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza usługowo produkować, magazynować i przeładowywać w prowadzonym przez siebie składzie podatkowym wyroby akcyzowe nabywane wewnątrzwspólnotowo, będące własnością innego podmiotu, które zostaną wyprowadzone ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie "zezwolenia wyprowadzenia". Istotą interpretacji jest ustalenie, który z podmiotów - skład podatkowy czy też właściciel towaru, nabywa wewnątrzwspólnotowo gotowy olej opałowy lub olej napędowy, z którego zostanie wyprodukowany składzie podatkowym olej opałowy.

Należy wyjaśnić, iż unormowania zawarte w przepisach z zakresu podatku akcyzowego wiążą czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego wyłącznie z faktem przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nie ma przy tym znaczenia, czy przemieszczanym wyrobom pomiędzy Polską a innym państwem członkowskim Wspólnoty towarzyszy przeniesienie prawa własności, czy też nie.

W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji w obrocie wewnątrzwspólnotowym uczestniczy skład podatkowy wysyłki w innym państwie członkowskim Wspólnoty oraz skład podatkowy Wnioskodawcy w kraju. Zatem, w obrocie tym, jako nabywca wewnątrzwspółnotowy przemieszczający wyroby, występuje prowadzący skład podatkowy w kraju, nawet wówczas, gdy nie jest właścicielem przemieszczanych wyrobów akcyzowych. Ponieważ obrót dokonuje się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to obowiązek podatkowy nie powstaje z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lecz wynika z czynności wprowadzenia wyrobu akcyzowego do składu podatkowego Wnioskodawcy.

Należy wskazać, iż w opisanej we wniosku sytuacji podatnikiem akcyzy, z tytułu wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego jest, co do zasady, podmiot prowadzący skład podatkowy, na którego nałożono obowiązki w zakresie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, składania deklaracji podatkowych oraz dokonywania rozliczeń i wpłat kwot podatku akcyzowego w odpowiednich terminach. Podmiot ten jest również zobowiązany do potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych na administracyjnym dokumencie towarzyszącym oraz przedstawienia tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego do opieczętowania go urzędowymi pieczęciami.

Natomiast właściciel wyrobów korzystający ze składu podatkowego Wnioskodawcy przejmuje odpowiedzialność za powstałe w stosunku do opisanych wyrobów zobowiązanie podatkowe w chwili wyprowadzenia swoich wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy po wcześniejszym uzyskaniu "zezwolenia wyprowadzenia". Zatem, przepisy ustawy przewidują szczególną sytuację, w której podatnikiem po uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia może być właściciel wyrobów akcyzowych wyprowadzanych z cudzego składu podatkowego. Po uzyskaniu stosownego zezwolenia, to na właścicielu wyrobów akcyzowych będą ciążyły analogiczne obowiązki jakie ciążyłyby w klasycznej sytuacji na podmiocie prowadzącym skład podatkowy, gdyby to on był podatnikiem.

Reasumując, to na Wnioskodawcy, jako na prowadzącym skład podatkowy, będą ciążyły obowiązki podatkowe wynikające z faktu nabycia wewnątrzwspólnotowego i wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego w procedurze zawieszenia pobory akcyzy, nawet w przypadku, gdy nie jest on właścicielem wprowadzanego do składu wyrobu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl