ITPP3/443-151/10/JK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przekazaniem infrastruktury wytworzonej w ramach projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie", która zostanie przekazana aportem do spółki komunalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-151/10/JK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przekazaniem infrastruktury wytworzonej w ramach projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie", która zostanie przekazana aportem do spółki komunalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z przekazaniem infrastruktury wytworzonej w ramach zadań 1b, 1c, 2b, 3 projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie", które zostaną przekazane aportem do spółki komunalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z przekazaniem infrastruktury wytworzonej w ramach zadań 1b, 1c, 2b, 3 projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie", które zostaną przekazane aportem do spółki komunalnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucję Pośredniczącą Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w Gminie". Dnia 16 sierpnia 2010 r. podpisano umowę o dofinansowanie wymienionego projektu. W ramach projektu wydatki ponoszone są przez Gminę jako beneficjenta oraz P. Sp. z o.o. (P.) jako podmiot upoważniony. Projekt obejmuje następujące działania:

1a.

budowa sieci kanalizacji deszczowej przy ul. A. (realizacja Gmina);

1b.

budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudową kolektora tłocznego od przepompowni P-3 i kolektora grawitacyjnego do przepompowni P-0 (realizacja Gmina);

1c.

budowa sieci wodociągowej przy ul. A. (realizacja Gmina);

2a.

budowa sieci kanalizacji deszczowej na oś. J. (realizacja Gmina);

2b.

budowa sieci kanalizacji sanitarnej na oś. J. (realizacja Gmina);

3.

budowa sieci wodociągowej przy ul. H. (realizacja Gmina);

4.

przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. M. (realizacja P.);

5.

przebudowa kolektora sanitarnego od ul. W. do ul. G. (realizacja P.);

6.

przebudowa kolektora sanitarnego od ul. S. do przepompowni P-1 przy ul. T. (realizacja P.);

7.

przebudowa przepompowni P-1 przy ul. T. (realizacja P.);

8.

modernizacja przepompowni P-10 w K. (realizacja P.);

9.

przebudowa elementów Stacji Uzdatniania Wód "K." (realizacja P.);

10.

działalność J. - Informacja i promocja (realizacja P.);

11a.

opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu - Gmina (realizacja Gmina);

11b.

opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu - P. Sp. z o.o. (realizacja P.).

Po zakończeniu realizacji projektu zadania 1b, 1c, 2b i 3 zostaną przekazane przez Gminę aportem do spółki komunalnej P. Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie posiadała możliwość odzyskania podatku VAT w związku z przekazaniem sieci wytworzonych w ramach zadań 1b, 1c, 2b i 3 projektu "Uporządkowanie Gospodarki wodno - ściekowej w Gminie" aportem do spółki komunalnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gmina będzie posiadała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z przekazaniem aportem do spółki komunalnej majątku wytworzonego na skutek realizacji zadań: 1b. Budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudową kolektora tłocznego od przepompowni P-3 i kolektora grawitacyjnego do przepompowni P-0; 1c. Budowa sieci wodociągowej przy ul. A.; 2b Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na oś. J.; 3. Budowa sieci wodociągowej przy ul. H.; w ramach projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w Gminie". Wnioskodawca wskazuje przy tym, że dostawa towarów lub wykonywanie usług, jako aport jest rozliczane według ogólnych zasad określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Oznacza to, że aport powinien być udokumentowany fakturą sprzedaży, a stawka podatkowa wykazana na tej fakturze będzie zależna od tego z jakim towarem lub usługą ma się do czynienia. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania w aporcie będzie obrót. Natomiast, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Towarami natomiast, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W związku z powyższym czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, w postaci majątku powstałego w wyniki budowy sieci kanalizacji wodociągowej i sanitarnej, prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nim jako właściciel, to stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlegającą opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi (o którym mowa w art. 15 ustawy) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl