ITPP3/443-150/10/JK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-150/10/JK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucję Pośredniczącą Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w Gminie". Dnia 16 sierpnia 2010 r. podpisano umowę o dofinansowanie wymienionego projektu. W ramach projektu wydatki ponoszone są przez Gminę jako beneficjenta oraz P. Sp. z o.o. (P.) jako podmiot upoważniony. Projekt obejmuje następujące działania realizowane przez Gminę: budowa sieci kanalizacji deszczowej przy ul. A., budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudową kolektora tłocznego od przepompowni P-3 i kolektora grawitacyjnego do przepompowni P-0, budowa sieci wodociągowej przy ul. A., budowa sieci kanalizacji deszczowej na oś. J., budowa sieci kanalizacji sanitarnej na oś. J., budowa sieci wodociągowej przy ul. H., opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu.

Natomiast w ramach tego projektu P. będzie realizowało następujące zadania: przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. M., przebudowa kolektora sanitarnego od ul. W. do ul.G., przebudowa kolektora sanitarnego od ul. S. do przepompowni P-1 przy ul. T., przebudowa przepompowni P-1 przy ul. T., modernizacja przepompowni P-10 w K., przebudowa elementów Stacji Uzdatniania Wód, działalność J. - Informacja i promocja oraz także opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu.

Po zakończeniu realizacji projektu wykonane zadania (budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudową kolektora tłocznego od przepompowni P-3 i kolektora grawitacyjnego do przepompowni P-0, budowa sieci wodociągowej przy ul. A., budowa sieci kanalizacji sanitarnej na oś. J., budowa sieci wodociągowej przy ul. H.) zostaną przekazane przez Gminę aportem do P., natomiast dokumentacja niezbędna do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu pozostanie własnością Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie posiadała możliwość odzyskania podatku VAT w związku realizacją zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie opisanego projektu na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gmina w związku z realizacją zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektu "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w Gminie" nie będzie posiadała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, na przeszkodzie realizacji powyższego uprawnienia stoją unormowania określone w następujących przepisach: art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gdyż Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność; ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów; natomiast, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1779 z późn. zm.) czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych są zwolnione od podatku; ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy ust. 2 powołanego przepisu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

d.

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

* w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

* zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

* kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

* kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto należy wskazać, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stwierdzić przy tym należy, że dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, między innymi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem, wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa we wskazanym art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Ponadto, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wskazać należy, iż warunek uprawniający do wskazanego odliczenia zostanie spełniony w niniejszej sprawie (czynność wniesienia aportu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Konsekwentnie zatem, nie będą miało zastosowanie w przedmiotowej sprawie zwolnienie wskazane przez Wnioskodawcę w treści wniosku o wydanie informacji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego bowiem wynika, że Gmina po wykonaniu zadania inwestycyjnego planuje wnieść do spółki komunalnej (spółki z o.o.) tytułem aportu infrastrukturę techniczną w postaci przebudowanej kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudowanym kolektorem przepompowni P-3 i kolektorem przepompowni P-0, wybudowaną sieć wodociągową przy ul. A. i przy ul. H. oraz wybudowaną sieć kanalizacji sanitarnej na oś. J. W ramach wykonanego zadania inwestycyjnego zostanie opracowana dokumentacja niezbędna do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w opisanym przypadku, Gmina działać będzie jako podatnik podatku VAT, albowiem czynność wniesienia aportu do spółki komunalnej, co do zasady, stanowi czynność cywilnoprawną. Ponadto, jak jednoznacznie wynika z wniosku dokumentacja niezbędna do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektu będzie wykonana w ramach opisanego zadania inwestycyjnego, którego efekty (elementy infrastruktury) zostaną następnie przekazane aportem. Zatem, w przedmiotowej kwestii zaistnieje bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów, w tym wykonanej dokumentacji, z czynnościami opodatkowanymi, czyli aportem.

Reasumując, stwierdzić należy, że w związku planowaną czynnością wniesienia aportu do spółki komunalnej w postaci opisanego zadania inwestycyjnego; w ramach którego zostanie opracowania dokumentacja niezbędna do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu; jako że czynność ta wykazuje związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur VAT przy nabyciu tej dokumentacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl