ITPP3/443-146/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-146/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.), uzupełnionym w ORD-IN z dnia 31 sierpnia 2012 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty akcyzy w związku z nabyciem pojazdu typu quad - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 31 sierpnia 2012 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty akcyzy w związku z nabyciem pojazdu typu quad.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zainteresowany wskazał, że w dniu 18 maja 2012 r., w ramach umowy kupna-sprzedaży, nabył pojazd typu quad. Sprzedawca nabył przedmiotowy pojazd w kraju w dniu 15 listopada 2008 r., także na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Wcześniej, dnia 14 listopada 2008 r. pojazd był przedmiotem transakcji sprzedaży w kraju dokumentowanej fakturą VAT. Kolejni właściciele nie rejestrowali pojazdu. Wnioskodawca natomiast zamierza zarejestrować nabyty pojazd. Urząd miejski zażądał od Wnioskodawcy dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien dokonać zapłaty akcyzy.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Zainteresowanego, nie ciąży na nim obowiązek zapłaty akcyzy. Wnioskodawca wskazuje, że sprowadzony i zakupiony w 2008 r. pojazd nie podlegał akcyzie, a obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od pojazdów typu quad wprowadzono w przepisach prawa później. Zainteresowany wskazuje, że nie istnieje obowiązek rejestracji tego typu pojazdów, dlatego poprzedni właściciela tego nie uczynili. Opisany pojazd nie poruszał się po ulicach, natomiast był wykorzystywany na specjalnych zamkniętych torach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Katalog wyrobów akcyzowych został określony w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W poz. 59 przedmiotowego załącznika wymienione zostały jako wyroby akcyzowe samochody osobowe oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 34.10.2 i należące do pozycji CN 8703.

Stosownie do treści art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z ustępem 2 wymienionego artykułu, podatnikami akcyzy od samochodów są:

1.

podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2.

importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W myśl ust. 3 ww. artykułu obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:

1.

w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu;

2.

w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego;

3.

w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Obowiązujące stawki podatku akcyzowego na samochody osobowe ustalone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stawki podatku akcyzowego dla samochodów osobowych sprzedawanych w kraju określone zostały w załącznika nr 1 do wymienionego rozporządzenia - Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju - poz. 27. Zgodnie z tą pozycją podatkiem akcyzowym objęte są wyłącznie samochody osobowe klasyfikowane do symbolu PKWiU 34.10.2.

Stawki podatku akcyzowego dla samochodów nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych określone zostały w załączniku nr 2 do rozporządzenia - Tabela stawek dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych - poz. 21. Zgodnie z tą pozycją podatkiem akcyzowym są objęte ex 8703 (kod CN) pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji CN 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Gdzie ex zamieszczony przy kodzie CN oznacza, że stawka akcyzy ustalona została tylko dla niektórych towarów objętych danym kodem, określonych w poz. 3.

Powyższe oznacza, iż z pozycji CN 8703, która obejmuje, między innymi, pojazdy typu quad, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wyłącznie samochody osobowe.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Zgodzić się bowiem należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym w stosunku do przedmiotowego pojazdu nie powstał obowiązek podatkowy w akcyzie. Zatem, związku z nabyciem przedmiotowego pojazdu, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączone dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl