ITPP3/443-145/14/MD - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-145/14/MD Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto... (dalej "Gmina") jest beneficjentem i realizatorem projektu pn. "...", dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, oś priorytetowa 4 Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działanie 4.2 Rewitalizacja miast, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu nr... zawartą w dniu 29 grudnia 2010 r. pomiędzy Województwem... a Gminą. Głównym celem projektu jest rewitalizacja budynku po byłym Studium... oraz sąsiadujących budynków wraz z otoczeniem zlokalizowanych przy ul.... w... W ramach projektu zaplanowano m.in. modernizację budynku dawnego szpitala (budynek A) w zakresie układu oraz funkcji pomieszczeń, wykończenia i instalacji; przebudowę i adaptację budynku sali gimnastycznej (budynek B) wraz z garażem (budynek D) oraz budynku socjalno-biurowego (budynek C) na potrzeby biblioteki; wyposażenie obiektów w urządzenia i sprzęty niezbędne do funkcjonowania placówek; uporządkowanie terenu, modernizację nawierzchni utwardzonych; modernizację sąsiadującego parku w zakresie nawierzchni alejek, małej architektury. Projekt zakłada zastosowanie nowoczesnych technologii.

Przedmiotowy projekt jest realizowany przez Urząd Miasta jako jednostkę organizacyjną Gminy, pełniącą rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania kompetencji i zadań organów gminy (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Obszarem objętym bezpośrednim oddziaływaniem projektu jest Gmina.

Po zakończeniu realizacji projektu rewitalizowane obiekty i obszar parku nadal pozostaną w zarządzie Gminy, co oznacza, że nie nastąpi zmiana właściciela elementów powstałych w wyniku realizacji projektu. Budynki eksploatowane będą przez Miejski Dom Kultury w... oraz Miejską Bibliotekę Publiczną w.... W chwili obecnej zakłada się, że obydwie instytucje kultury zostaną połączone w centrum kultury.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 1 przedmiotowej ustawy, organizator może dokonać połączenia instytucji kultury, w tym instytucji kultury prowadzących działalność w różnych formach. W świetle opinii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zamiar połączenia Miejskiego Domu Kultury oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej w... nie stoi w sprzeczności z zapisami ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642, z późn. zm.).

Dodatkowo, w przedmiotowej kwestii Gmina dysponuje zgodą instytucji zarządzającej RPO... na lata 2007-2013, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa.... Elementy projektu niezbędne do jego funkcjonowania, tj. m.in. budynki wraz z wyposażeniem, planowane są do przekazania samorządowej instytucji kultury nieodpłatnie w formie użyczenia w sposób przewidziany przepisami prawa. Projekt nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). W związku z ubieganiem się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Gmina złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Gmina ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu, jaki po jego zakończeniu, Gmina nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu.

Gmina jest podatnikiem VAT tylko w zakresie umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). W związku z tym nie jest uznawana za podatnika w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Realizacja projektu stanowi instrument pomocniczy dla podstawowych zadań Gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym (art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1).

Gminie nie będzie również przysługiwało prawo zwrotu VAT, gdyż środki, o których mowa nie są środkami wymienionymi w § 8 (rozdział 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), wydanego na podstawie art. 92 ustawy o VAT.

Ponadto Gmina uważa, że ze względu na fakt, że elementy projektu niezbędne do jego funkcjonowania tj. m.in. budynki wraz z wyposażeniem, planowane są do przekazania samorządowej instytucji kultury nieodpłatnie w formie użyczenia w sposób przewidziany przepisami prawa, realizując ten projekt w żaden sposób nie będzie mogła odzyskać poniesionego kosztu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl