ITPP3/443-14/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-14/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn....

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Problem jakości życia i aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich zaczyna być coraz bardziej dostrzegany w Polsce. Jednak podejmowane próby zmiany zaistniałej sytuacji napotykają na duże przeszkody. Wnioskodawca jako sołtys wsi, której takie problemy także dotyczą, zdecydował się spróbować dotrzeć z pomocą i aktywizacją do mieszkańców wsi. Za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD otrzymał pomoc finansową na realizację projektu ze środków PROW na lata 2007-2013.

Z tytułu realizacji projektu nie otrzymał i nie otrzyma żadnych profitów. Środki pozyskane w ramach pomocy nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Projekt został zrealizowany i w tym momencie jest na etapie rozliczenia.

Wieś położona jest na obszarze oddziaływania LSR LGD, w której - poza świetlicą wiejską funkcjonującą w określonych godzinach - nie ma zorganizowanego miejsca przeznaczonego do wypoczynku mieszkańców. W związku z powyższym Wnioskodawca zaplanował realizację projektu, którego uczestnikiem była cała lokalna społeczność. W ramach tego projektu:

1.

wyrównano teren przylegający do świetlicy wiejskiej, aby przygotować go do prac adaptacyjnych na plac rekreacyjno-wypoczynkowy. Wykonanie tego przeprowadzono w ramach wynajęcia maszyny do prac ziemnych,

2.

ogrodzono ten sam teren, aby jasno wyznaczyć jego granice i zapewnić bezpieczeństwo osób, a zwłaszcza dzieci, przebywających na placu. Materiały i elementy niezbędne do wykonania zadania nabyte zostały w ramach realizacji projektu, natomiast wykonanie było pracą własną mieszkańców wsi,

3.

wyposażono plac, co polegało na zakupie materiału drewnianego oraz akcesoriów, z czego w ramach pracy własnej wspólnie z mieszkańcami wykonano elementy małej infrastruktury, tj. altanę, ławostoły, bramki do piłki nożnej, słupki do siatkówki. W ramach pracy własnej wymurowany został także grill, który dodał atrakcyjności powstającemu miejscu.

Wnioskodawca zaplanował przeprowadzenie festynu integracyjno-rekreacyjnego, w ramach którego wspólnie z mieszkańcami uroczyście oddano plac do użytku lokalnej społeczności. Podczas festynu zaprosił wszystkich do wspólnego grillowania, a także brania udziału w konkursach dla dzieci i dorosłych. Zorganizował zawody sportowe, gdyż plac przygotowany jest do gier zespołowych, takich jak piłka nożna i siatkówka. Partnerem przedmiotowego przedsięwzięcia był ośrodek kultury, który wspomógł Wnioskodawcę w działaniach promocyjnych, tzn. na swojej stronie internetowej umieścił informacje o projekcie i źródłach finansowania. Podjęta inicjatywa stworzyła mieszkańcom wsi warunki do wypoczynku, rekreacji, integracji oraz aktywnego spędzania wolnego czasu, a także zachęciła ich do działania, aby wieś zaczęła "żyć pełnią życia".

Celem realizacji operacji było zwiększenie możliwości wypoczynku i aktywnego trybu życia mieszkańców wsi poprzez udostępnienie miejsca rekreacji, co wpłynęło także na aktywizację i integrację lokalnej społeczności.

Od 1991 r. Wnioskodawca wspólnie z żoną prowadzi gospodarstwo rolne ukierunkowane na uprawę ziemi oraz hodowlę krów. W ramach prowadzonej działalności rolnej jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, z czego korzysta przy dokonywaniu zakupów związanych tylko z tą działalnością (maszyny, środki do produkcji rolnej, itp.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania VAT naliczonego związanego z ww. zakupami w związku z realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu objętego PROW nie ma związku z prowadzonym przeze niego gospodarstwem rolnym oraz sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z ww. zadaniem. Uznał, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl