ITPP3/443-137b/09/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-137b/09/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzania otrzymania faktur korygujących w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzania otrzymania faktur korygujących w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na elektronicznym tworzeniu i przetwarzaniu faktur oraz zarządzaniu akceptacjami na otrzymywanie faktur elektronicznych (dalej: "System"). W zakres usług, wchodzić będzie wystawianie faktur w imieniu i na rzecz dostawcy towarów lub usług (dalej: "Dostawca") oraz dostarczanie ich nabywcy towarów lub usług (dalej: "Nabywca"). Spółka zamierza również obsługiwać proces przyjmowania akceptacji (zdefiniowanej w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej - Dz. U. z 2005 r. Nr 133 poz. 1119) od Nabywców na rzecz Dostawców. Faktury, będą wystawione zgodnie z wymogami wynikającymi z polskich przepisów podatkowych, w tym m.in. w zakresie terminów oraz wymogów formalnych.

Uprawnienie do wystawiania faktur oraz zarządzaniu akceptacjami w imieniu Dostawcy, Spółka planuje oprzeć na uzyskaniu pełnomocnictwa. Dostawca nie będzie fizycznie wystawiał faktur, a jedynie dostarczał konieczne dane Spółce.

Na podstawie tych danych, Spółka będzie fizycznie sporządzać faktury elektroniczne w imieniu i na rzecz Dostawcy. Faktury będą wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej Nabywcy, oraz przechowywane w tej formie na rzecz Dostawcy oraz (w przypadku wyrażenia takiej chęci) Nabywcy. Autentyczność pochodzenia i integralność treści wystawianych, przesyłanych i przechowywanych w formie elektronicznej faktur, będzie zagwarantowana poprzez odpowiednie mechanizmy informatyczne zaimplementowane w systemie EDI (z ang. EDI - Electronic Data Interchange - Elektroniczna Wymiana Danych, opisana w art. 1 zaleceń Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. odnoszących się do aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych - Dz. Urz. UE L 338 z 28.12.1994. Zgodnie z definicją zawartą w omawianych zaleceniach Komisji Europejskiej, EDI powinna być rozumiana jako elektroniczna wymiana danych handlowych i administracyjnych, sformatowanych według uzgodnionych wcześniej standardów pomiędzy różnymi systemami informatycznymi). Faktury korygujące oraz duplikaty faktur wystawiane będą w formie elektronicznej i przechowywane przez Spółkę na terytorium Polski.

Na fakturze, znajdzie się informacja, że została ona wystawiona przez Spółkę w imieniu i na rachunek Dostawcy. Dostawca udzieli pełnomocnictwa Spółce do zarządzania akceptacjami w jego imieniu i na jego rzecz. Akceptacja na otrzymywanie faktur elektronicznych, wyrażana będzie w formie elektronicznej. Spółka zapewni jej autentyczność i integralność na takich samych zasadach jak te przewidziane dla faktur elektronicznych. Dostawca dostarczy Spółce adresy poczty elektronicznej Nabywców od których chciałby uzyskać akceptację. Na mocy umowy między Spółką a Dostawcą, Dostawca zobowiąże się do zapewnienia, że przekazany adres e-mail przynależy do Nabywcy lub osoby (osób) upoważnionej przez Nabywcę do jego reprezentowania. Nabywca najpierw dokona akceptacji udziału w Elektronicznej Wymianie Danych (przystąpi do systemu EDI). Nabywca może, jednak nie musi wyrażać akceptacji (zarówno na przystąpienie do Systemu, jak również otrzymywanie faktur w formie elektronicznej). Akceptacja wyrażona będzie przez Nabywcę na rzecz Dostawcy. Spółka zarządzać będzie elektronicznym kanałem wymiany informacji i kontrolować będzie poprawność przesyłanych informacji. Faktury będą mogły być wystawione na drugi dzień po wyrażeniu akceptacji. Akceptacja może być wycofana przez Nabywcę w każdej chwili.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być fakt zarejestrowania zdarzenia odczytu faktury z systemu EDI.

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o podatku od towarów i usług definiuje w art. 29 ust. 4a obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - "obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi".

W odniesieniu do sposobu potwierdzenia odbioru korekty faktury (lub samej faktury), zdaniem Spółki, w obowiązujących przepisach prawa podatkowego brak jest szczegółowych regulacji w tym zakresie. W konsekwencji potwierdzenie takie może być dokonane w każdej formie pozwalającej na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

Aby jednoznacznie stwierdzić, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą, Spółka zamierza stosować następujący proces:

* nabywca na swój adres poczty elektronicznej otrzymywać będzie informację, że w systemie oczekuje na niego nowa faktura lub faktura korygująca.

* w celu pobrania (zapoznania się) faktury Nabywca będzie musiał udać się pod zawarty w wiadomości, unikalny w skali systemu odnośnik prowadzący do faktury. Nikt inny, poza osobą mającą dostęp do skrzynki pocztowej, nie będzie w stanie odgadnąć (bardzo duża liczba możliwych kombinacji) adresu faktury.

* zarejestrowanie momentu obecności Nabywcy na witrynie prezentującej fakturę będzie uznane za moment jej odebrania.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazany tryb postępowania jest wystarczający by uznać, że faktura korygująca została dostarczona do Nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast odnosząc się do formy potwierdzenia odbioru faktury lub faktury korygującej tutejszy organ zgadza się z Wnioskodawcą i zaproponowanym w stanowisku sposobem. Żaden bowiem przepis nie stanowi, iż musi to nastąpić w specjalnej formie. Potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury z określeniem daty jej otrzymania. Stąd też komunikat wygenerowany w systemie EDI będzie wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Zaznaczyć ponadto należy, że taki komunikat musi dotrzeć do siedziby podatnika dokonującego korekty obrotu, bowiem dopiero w tym momencie istnieje możliwość dokonania stosownej korekty podatku należnego.

Reasumując, stwierdza się, iż zaproponowany sposób potwierdzania odbioru faktury lub korekty faktury jest właściwy, wobec czego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka - jako upoważniony operator systemu, w którym wystawiane są faktury elektroniczne, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu zlecającego wystawianie faktur Spółce (dostawcy). Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl