ITPP3/443-136/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-136/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w ramach realizacji projektu pod nazwą "Zakup strojów i instrumentów muzycznych dla zespołu"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w ramach realizacji projektu pod nazwą "Zakup strojów i instrumentów muzycznych dla zespołu".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zrzeszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na działanie 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Wnioskodawca wskazuje, iż wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Zrzeszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji "płatników" podatku VAT. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana - co w ocenie Wnioskodawcy - skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach z realizacja zadania. Efekty realizowanego programu będą nieodpłatne. Ponadto, Zainteresowany wskazuje, że pozyskane środki w ramach pomocy nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Tutejszy organ pismem z dnia 12 lipca 2011 r. wzywał do sprecyzowania oraz uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie szczegółowego opisu realizowanego zadania wraz z nazwą projektu dofinansowanego w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zrzeszenie wskazuje dodatkowo, iż dofinansowanie uzyskano w ramach Programu Obszarów Wiejskich 2007-2013, działania 413 - Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Zrzeszenie będzie realizowało projekt pod nazwą "Zakup strojów i instrumentów muzycznych dla zespołu". W ramach projektu zostaną zakupione instrumenty muzyczne: kontrabas, skrzypce i akordeon. Wymienione na nowe zostanie obuwie dla członków - 25 par damskich skórzanych kozaczków do tańczenia, 8 skórzanych kozaków męskich oraz krótkie skórzane buty damskie. Zespół jest nielicznym na obszarze LRS, a jedynym zespołem na obszarze Gminy kultywującym kulturę i język (...). Nabycie instrumentów i nowych elementów stroju pozwoli zespołowi aktywniej funkcjonować i zwiększyć liczbę występów oraz poprawi atrakcyjność i prezentację grupy. W ramach projektu zorganizowany zostanie Piknik w sierpniu w W. z tytułu 10-lecia istnienia zespołu, gdzie przewiduje się zabawę dla mieszkańców oraz turystów w postaci nauki tańca, pieśni i mowy oraz konkursu wiedzy o gminie i powiecie wraz koncertem jubileuszowym na zakończenie pikniku. Przy okazji planowany jest poczęstunek przygotowany przez lokalne Koła Gospodyń oparty na kuchni regionalnej oraz zaproszenie do zabawy przy Kapeli. Przy okazji pikniku zostaną rozdane nagrody nabyte od lokalnych artystów ludowych. Przewiduje się, że podczas trwania pikniku miejsce odwiedzi i czynny udział weźmie ponad 200 mieszkańców okolicznych miejscowości, przyjezdnych i turystów. Liczbę uczestników planuje się określić na podstawie wpisu do księgi pamiątkowej uczestników założonej z tytułu jubileuszu Zespołu. Aby zwiększyć zainteresowanie uczestników ideą spotkania piknik będzie wpisany w kalendarz wydarzeń kulturalnych w gminie jako również stały element imprez. W efekcie tych działań zwiększy się oferta kulturalna i poszerzy możliwość spędzenia wolnego czasu. Realizacja projektu podniesie atrakcyjność obszaru i zwiększy liczbę ofert kulturalnych. Poprzez prezentacje dorobku Zespół zwiększy szanse na szerszy udział w imprezach organizowanych na obszarze LRS jak również i poza nim. Wdrożenie projektu pomoże w neutralizacji takich słabych stron jak: niska jakość życia mieszkańców (brak możliwości rozwoju,niewielka liczba możliwości spędzenia wolnego czasu).

Przyczyni się do zminimalizowania ryzyka wystąpienia zagrożenia: zaniedbania w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego regionu. Zakupione instrumenty muzyczne będą przechowywane pod adresem siedziby Zrzeszenia. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Zrzeszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Zrzeszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji "płatników" podatku VAT. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, gdyż efekty realizowanego programu będą nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Zrzeszenie koszt podatku VAT, w przypadku realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób przez niego odliczony lub zwrócony.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, Zrzeszeniu nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zrzeszenie zamierza zrealizować zadanie pod nazwą "Zakup strojów i instrumentów muzycznych dla zespołu". Wnioskodawca wskazuje, iż nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku. Ponadto, efekty realizowanego programu będą nieodpłatne. Wnioskodawca wskazuje, że pozyskane środki w ramach pomocy nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Zrzeszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, w opisanej sytuacji Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku, gdyż dofinansowanie na realizację opisanego projektu nie stanowi środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl